Ga direct naar de hoofdinhoud
×
×

Zo overtuig je klanten om lokaal te kopen

Gepubliceerd op 07/06/2019 in Events & activiteiten

Zo overtuig je klanten om lokaal te kopen

Lokaal kopen is goed voor het milieu en de economie, maar als kleine handelaar is het niet altijd gemakkelijk om tegen de grote spelers op te boksen. Daarom lanceert UNIZO een workshop die je kan helpen om zowel online als offline het verschil te maken en klanten bewuster te laten kopen.

Lokale handelaars zijn doorgaans de eerste slachtoffers van de internetrevolutie, maar in het digitale tijdperk zijn er ook een pak mogelijkheden die concurrentie met de grote ketens juist eenvoudiger moeten maken. Je hebt vast al van e-commerce en zoekmachineoptimalisatie gehoord. Maar hoe pak je dat in de praktijk precies aan?

Met de ‘Koop Lokaal Academie’ organiseert UNIZO een boeiende workshop waarin experts je uitleggen wat je kunt doen om door klanten gezien te worden. Op 17 juni strijkt de workshop neer in Gent, op 18 juni volgt Hasselt, en op 19 juni is Leuven aan de beurt. Geen nood als dit voor jou niet meteen bij de deur is, want later dit jaar volgen nog meer locaties, zodat er altijd wel een workshop in de buurt zal zijn.

Benieuwd waar de experts het in de workshop over zullen hebben? Hier zijn alvast vijf thema’s waar ze dieper op ingaan en die je op weg zullen helpen om klanten aan te spreken:


  1. Val online op

    Op het internet heb je dezelfde kansen als je concurrenten. Je moet echter wel voldoende opvallen en vooral vindbaar zijn. Hiervoor heb je in de eerste plaats een goede website nodig:

    • Je website is tegenwoordig de meest doeltreffende etalage, dus moet ze potentiële klanten een reden geven om naar jouw zaak te komen. Zorg dat er voldoende informatie over je producten op staat, en maak ook duidelijk waar je zaak precies gevestigd is.
    • Maak het mogelijk om vragen te stellen. Zo kan je twijfelende klanten alsnog overhalen.
    • Om ervoor te zorgen dat mensen je website vinden, moet ze ook geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Veel mensen zoeken immers via Google naar winkels in hun buurt. Daarom is het belangrijk om de SEO-regels op je site toe te passen, zodat je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten verschijnt.

    Ken je zelf niet veel van websites? Vertrouw dan op Bizz Online! Want daarmee bouwt én onderhoudt een persoonlijk toegewezen digitaal expert jouw site. Je hebt dus op elk moment een vast aanspreekpunt om te contacteren.


  2. Ga voor slimme marketing

    Ook als kleine handelaar heb je een goed marketingplan nodig. Je weet wie je klanten zijn, maar hoe kan je hen bereiken? Enkele tips om jouw zaak al een pak aantrekkelijker te maken:

    • Vertrek bij je eigen verhaal: je roots zullen de klant het meest aanspreken. Een handelaar die lokale kazen verkoopt, moet immers wel een reden hebben waarom hij ooit zo gefascineerd is geraakt door kaas. Misschien is het al generaties lang een specialiteit van de familie. Dan is dat het verhaal dat hij aan z’n klanten moet vertellen.
    • Laat tevreden klanten getuigen: mensen die naar jouw zaak komen, hebben zelf ook een goede reden om dat te doen. Ze zijn waarschijnlijk heel tevreden over de service, of ze voelen zelf een band met je winkel of producten. Gebruik hun getuigenissen op je website of via sociale media. Tevreden klanten zijn de beste ambassadeurs voor je zaak.
    • Creëer content rond je producten: je mag gerust uitstralen dat je fier bent op wat je verkoopt. Witloof van bij ons bijvoorbeeld is toch veel lekkerder? Je kan een blog van je producten maken, foto’s delen via de sociale media, recepten of praktische tips aanbieden, enzovoort. Zo vorm je een unieke band met je klant.

  3. Omarm e-commerce

    Wat je ook doet, sommige klanten zullen alleen online aankopen blijven doen. Het is niet voor iedereen gemakkelijk om naar je winkel te komen. Daarom kan het een goed idee zijn om via je site een webshop aan te bieden. Dat is ook goed voor je imago, want een webshop oogt erg professioneel. En zo heb je meteen een winkel die na sluitingstijd van je zaak altijd openblijft.


  4. Leer van andere ondernemers

    Andere ondernemers staan voor dezelfde uitdagingen als jij. Deel dus jullie ervaringen en zo kunnen jullie vast nog van elkaar leren. Een goed netwerk uitbouwen kan in iedere sector nuttig zijn.


  5. Laat je winkel leven

    In de eerste plaats moet je klanten natuurlijk een reden geven om naar jouw winkel te komen:

    • Help je klanten waar mogelijk! Een belangrijk onderdeel van de winkelbeleving is sociaal contact. Een leuk praatje, een vriendelijke begroeting, … zorg dat jij en je personeel er altijd met de glimlach staan.
    • Speel met de zintuigen van je klanten. Maak het mogelijk om producten aan te raken, speel rustige muziek, zorg voor aangename geuren, …

Om je op weg te helpen lanceren UNIZO en Proximus dus de Koop Lokaal Academie. In deze 2,5 uur durende workshop vertellen ondernemers en experts hoe je door de klant vandaag (online) gezien kunt worden. Op 17 juni bijt Gent de spits af, gevolgd door Hasselt (18 juni) en Leuven (19 juni). Later dit jaar komen ook Kortrijk, Brussel en Antwerpen nog aan de beurt.

Na een onthaal met broodjes kies je zelf welke sprekers je aan het woord wil horen. En nadien kan je tijdens een afsluitende drink nog wat napraten. Schrijf je snel in, want de plaatsen zijn beperkt!

Proximus Business

  

Andere artikels van Proximus Business

Blog topics

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot je dienst. Kies zelf hoe je contact met ons wil opnemen.

Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar