Een Pointer (afgekort PTR) record, ook wel ‘reverse DNS’ record genaamd, koppelt een IP-adres aan een hostnaam. Professionele mailservers wereldwijd controleren op de aanwezigheid van PTR records om na te gaan dat mailservers echt zijn en het niet om met malware besmette thuiscomputers gaat die spam versturen. Zodoende kunnen zij je e-mails weigeren als er geen PTR-record aanwezig is. Volg onderstaande stappen om een PTR-record aan te vragen:
- Controleer op de website van MX Toolbox (in het Engels) of er een PTR-record bestaat door het vast extern (WAN) IP-adres van je mailserver in te geven. ‘DNS record not found’ geeft aan dat er nog geen PTR-record bestaat voor je mailserver. Als er al een PTR-record bestaat, dan kun je stap 2 overslaan.
- Als je e-mails verstuurt vanaf een Proximus IP-adres dan moet je een PTR-record aanvragen bij onze DNS masters. Hiervoor moet je de naam van je mailserver (bv. mail.abc.be) en het vast extern (WAN) IP-adres van je mailserver (bv. 195.238.123.45) vermelden. Verstuur je e-mails vanaf een niet-Proximus IP-adres? Contacteer de eigenaar van het IP-adres met deze gegevens. De eigenaar van het IP-adres ga je na door te surfen naar WhatIsMyIP (in het Engels) van op de computer van waar je de mails probeert te verzenden.