×
×

Uw IP-adres staat in onze blacklist

U kunt geen e-mails meer verzenden en u ontvangt de melding ‘554 Access denied- Under investigation for spam abuse. Contact your email provider for more info’? Dit probleem wordt veroorzaakt door het versturen van spam.

Spam wordt vaak zonder uw medeweten verstuurd, bv. door:

  • virussen en malware die spam versturen vanaf uw systeem.
  • een foutieve instelling van uw mailserver waardoor spammers uw domeinnaam misbruiken om e-mail te verzenden.
  • het versturen van bv. nieuwsbrieven naar meerdere personen waarvan de e-mailadressen die niet (meer) bestaan die u niet regelmatig verwijdert uit uw mailinglijst.
  • spammers die uw persoonlijke gegevens hebben bemachtigd door phishing fraude.

Om het e-mailverkeer vlot te doen verlopen voor iedereen, blokkeren wij dergelijke afzenders en komen ze in onze ‘blacklist’ of zwarte lijst terecht. Indien u in onze blacklist terecht gekomen bent, dan moet u onderstaande maatregelen nemen om nieuw misbruik te voorkomen.

Updates installeren & uw systemen scannen

  1. Installeer de laatste updates van uw besturingssysteem op al uw computers.
  2. Scan uw systemen met een goed programma op virussen en malware. Voor privéklanten en kleine bedrijven raden wij Norton Security aan, voor grotere bedrijven bestaan er Managed Security Services.
  3. Als u denkt er spam verstuurd werd vanaf uw e-mailadressen of er sprake is van fraude via phishing, verander dan onmiddellijk het paswoord van uw mailbox(en). Vergeet het wachtwoord niet aan te passen in uw e-mailprogramma.

De instellingen van uw mailserver controleren

Als u geen eigen mailserver hebt, dan kunt u deze stap overslaan. Om de instellingen van uw mailserver te controleren, volgt u deze stappen:

  1. Verstuur e-mails vanaf uw eigen SMTP (mail)server met DNS resolutie en niet via relay.proximus.be. Hiervoor configureert u de naam van uw mailserver in uw e-mailprogramma. De uitgaande mailserver ‘relay.proximus.be’ is exclusief voorzien voor privéklanten met specifieke e-mail standaarden. Zo is het versturen van mailinglijsten via relay.proximus.be ten strengste verboden, maar kunt u deze wel via uw eigen SMTP (mail)server versturen.
  2. Controleer of PTR- en SPF- records zijn aangemaakt voor uw IP-adres en domeinnaam.

    PTR-record

    Een Pointer (afgekort PTR) record, ook wel ‘reverse DNS’ record genaamd, koppelt een IP-adres aan een hostnaam. Professionele mailservers wereldwijd controleren op de aanwezigheid van PTR records om na te gaan dat mailservers echt zijn en het niet om met malware besmette thuiscomputers gaat die spam versturen. Zodoende kunnen zij uw e-mails weigeren als er geen PTR-record aanwezig is. Volg onderstaande stappen om een PTR-record aan te vragen:

    1. Controleer op de website van MX Toolbox (in het Engels) of er een PTR-record bestaat door het vast extern (WAN) IP-adres van uw mailserver in te geven. ‘DNS record not found’ geeft aan dat er nog geen PTR-record bestaat voor uw mailserver. Als er al een PTR-record bestaat, dan kunt u stap 2 overslaan.
    2. Als u e-mails verstuurt vanaf een Proximus IP-adres dan moet u een PTR-record aanvragen bij onze DNS masters. Hiervoor moet u de naam van uw mailserver (bv. mail.abc.be) en het vast extern (WAN) IP-adres van uw mailserver (bv. 195.238.123.45) vermelden. Verstuurt u e-mails vanaf een niet-Proximus IP-adres? Contacteer de eigenaar van het IP-adres met deze gegevens. De eigenaar van het IP-adres gaat u na door te surfen naar WhatIsMyIP (in het Engels) van op de computer van waar u de mails probeert te verzenden.
    SPF-record

    Een Sender Policy Framework (afgekort SPF) record bepaalt welke mailserver(s) namens uw domein e-mails mogen verzenden. E-mails verzonden vanaf andere mailservers met uw domeinnaam als afzender kunt u ronduit weigeren of hiervoor een waarschuwing meesturen. Zonder SPF records kunnen spammers eenvoudig e-mail verzenden vanaf uw domeinnaam, wat uw reputatie kan schaden of in een klacht tegen u kan resulteren. Volg de stappen hieronder om een SPF-record aan te vragen:

    1. Controleer op de website van MX Toolbox (in het Engels) of er een SPF-record bestaat door uw domeinnaam in te geven. ’DNS record not found’ geeft aan dat er nog geen SPF-record bestaat voor uw domeinnaam. Als er al een SPF-record bestaat, dan kunt u stap 2 en 3 overslaan.
    2. Wij hebben niet alle gegevens die nodig zijn voor het aanmaken van een SPF-record. Maak zelf een SPF-record aan met behulp van de SPF Wizard (in het Engels).
    3. Contacteer uw domeinagent:
      • Bent u de gegevens van uw domeinagent verloren? Controleer op de website van MX Toolbox (in het Engels) de contactgegevens van uw domeinagent. Op deze website vindt u ook een link met meer uitleg over het Sender Policy Framework.
      • Hebt u een domeinnaam bij ons? Kopieer de DNS entry die u hebt aangemaakt met behulp van de SPF Wizard en stuur deze naar onze DNS masters.
  3. Controleer de reputatie van uw IP-adres en/of domeinnaam en de aanwezigheid van uw mailserver op eventuele internationale blacklists:

    Reputatie van uw mailserver

    Surf naar de website van Thalos (in het Engels) en geef het vast extern (WAN) IP-adres van uw mailserver in om uw reputatie te controleren. Dit geeft u een algemeen beeld van uw verzendreputatie. Aanbevolen is ‘Good’, wat wil zeggen dat uw IP-adres of domeinnaam een betrouwbare verzendreputatie heeft. ‘Neutral’ geeft aan dat er onvoldoende informatie beschikbaar is en bij een ‘Poor’ reputatie zult u waarschijnlijk problemen ondervinden bij het afleveren van e-mail.

    Configuratie van uw domeinnaam

    Surf naar DNS Stuff (in het Engels) en geef uw domeinnaam in het veld DNSreport in. Voor waarschuwingen in het rood of geel neemt u contact op met uw domeinagent.

    Aanwezigheid op internationale blacklists

    Surf naar de website van MX Toolbox (in het Engels) door het vast extern (WAN) IP-adres van uw mailserver en/of uw domeinnaam in te geven. Als u op een internationale blacklist staat, moet u de blacklist contacteren om verwijderd te worden.

Uw IP-adres uit onze blacklist verwijderen

Van zodra er aan alle controles voldaan is, vraag om uw IP-adres van de zwarte lijst te halen. Als u uw IP-adres niet kent, surf naar WhatIsMyIP (in het Engels) om het te achterhalen. Het is van belang dat u alle controles hebt uitgevoerd omdat er anders een risico is dat uw IP-adres anders automatisch terug in onze blacklist wordt opgenomen.

Wij zullen uw IP-adres dan zo snel mogelijk verwijderen uit onze blacklist. Indien u nog verder vragen hebt, contacteer ons.

Heeft deze info u geholpen?

Dank u


Meer

Forum

Geen antwoord gevonden? Vraag het onze community waar klanten en experts elkaar helpen.

Proximus Forum

Contact

Onze medewerkers staan steeds tot je dienst. Kies zelf hoe je contact met ons wil opnemen.