Algemene voorwaarden voor consumenten en kleine ondernemingen(PDF, 211Kb)
Wettelijke en contractuele informatie
Algemene voorwaarden
Producten en diensten
A. Producten en diensten voor consumenten, zelfstandigen en kleine ondernemingen (tot en met 9 medewerkers)
-
- Bijzondere voorwaarden - Internet(PDF, 111Kb)
- Internet Acceptable Use Policy(PDF, 91Kb)
- Internet Policy(PDF, 193Kb)
Bijkomende diensten
- Public Wi-Fi voor consumenten en kleine ondernemingen(PDF, 145.4 KB)
- Cloud voor consumenten en kleine ondernemingen(PDF, 104Kb)
- Norton Multi Security(PDF, 167Kb)
- DNS(PDF, 244Kb)
- Mobile Coverage Extender (PRO) voor kleine ondernemingen(PDF, 108Kb)
- One Drive for Business voor kleine ondernemingen(PDF, 172Kb)
- Business Booster(PDF, 1.02Mb)
- BizzOnline(PDF, 249Kb)
B. Producten en diensten voor grote bedrijven (vanaf 10 medewerkers)
-
- ISDN en PSTN (van toepassing op PSTN tot 30/06/2020)(PDF, 243Kb)
- Phone Line Enterprise (van toepassing vanaf 10/01/2022)(PDF, 720Kb)
- Phone Line Enterprise (van toepassing vanaf 01/07/2020 tot 9/01/2022)(PDF, 705Kb)
- Telephony over IP (VoIP) besteld vóór 12/06/2017(PDF, 340Kb)
- Telephony over IP (VoIP) besteld na 12/06/2017(PDF, 286Kb)
- 0800 Marketing Nummers (PDF 112Kb)
- 078 Marketing Nummers (PDF 128Kb)
- 070 Marketing Nummers (PDF 153Kb)
- 090x Marketing Nummers (PDF 141Kb)
- Enterprise Voice(PDF, 943Kb)
-
- Van toepassing voor contracten afgesloten vanaf 10/01/2022(PDF, 259Kb)
- Van toepassing voor contracten afgesloten vanaf 31/08/2010 tot 9/01/2022(PDF, 531Kb)
- Van toepassing voor contracten afgesloten voor 31/08/2010(PDF, 226Kb) voor de volgende tariefplannen:
- Voice Fusion Company, Mobile Internet Pro, Mobile Internet Value Pack, Mobile Intranet Anytime Light, Mobile Intranet Anytime, Mobile Intranet No Limit, Mobile Intranet Roaming, Mobile Intranet Value Pack, Mobile Company Plan, Machine-to-Machine.
- Internet Acceptable Use Policy(PDF, 92Kb)
-
- Algemene voorwaarden(PDF, 249Kb) van toepassing voor contracten afgesloten vanaf 10 januari 2022
- Algemene voorwaarden(PDF, 200Kb) van toepassing voor contracten afgesloten vanaf 1 maart 2020
- Algemene voorwaarden(PDF, 173Kb) en glossarium(PDF, 89Kb) van toepassing voor contracten afgesloten vanaf 1 januari 2016
- Algemene voorwaarden(PDF, 192Kb) en glossarium(PDF, 89Kb) van toepassing voor contracten afgesloten tot 31 december 2015
- AVG Addendum(PDF, 128Kb) van toepassing op maat gemaakte contracten
De Algemene Voorwaarden voor professionele klanten:
- deze algemene voorwaarden worden aangevuld met de Contractuele Dienstbeschrijvingen (CDB) (waaronder “Specifieke Voorwaarden”). Om kennis te nemen van de Contractuele Dienstbeschrijvingen, gelieve contact op te nemen met uw Proximus Account Manager of bezoek MyProximus.
- voor vaste, mobiele en internet communicatiediensten en PABX worden deze algemene voorwaarden ook aangevuld met de voorwaarden vermeld hierboven op deze pagina wanneer de CDB ernaar verwijst.
Ter herinnering, de volgende tariefvoorwaarden zijn van toepassing op roaming:
- Voor oproepen, sms'en, mms'en en dataverkeer binnen de Europese Unie (+ IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en andere door Proximus opgenomen landen zoals het Verenigd Koninkrijk, is de volledige lijst beschikbaar op proximus.be/roaming): het nationale tarief is van toepassing.
- Voor oproepen en sms'en naar nummers van diensten met toegevoegde waarde wordt altijd een roamingtoeslag aangerekend aan roamende gebruikers, zelfs wanneer deze diensten als gratis worden geadverteerd voor lokale gebruikers.
- Wanneer een redelijk gebruiksbeleid van toepassing is op het betrokken tariefplan in geval een bepaald datavolume wordt overschreden: het toepasselijke volume en tarief worden gespecificeerd in de beschrijving van het betrokken tariefplan.
- Buiten de Europese Unie en/of bij aansluiting op niet-terrestrische netwerken: de toepasselijke tarieven zijn vermeld in de prijslijst of in de beschrijving van het betrokken tariefplan (het nationale tarief is niet van toepassing).
In overeenstemming met de nieuwe verordening zijn deze beginselen opnieuw verduidelijkt in de algemene en/of bijzondere voorwaarden voor de mobiele diensten.
Daarin wordt nu ook gespecificeerd welke lokale factoren van invloed kunnen zijn op de kwaliteit van mobiele roamingdiensten in het buitenland en hoe een klacht kan worden ingediend indien de kwaliteit van de dienstverlening in het buitenland binnen de EU niet overeenstemt met de contractuele voorwaarden.
Ten slotte zijn er ook wijzigingen doorgevoerd om klanten nog beter te beschermen en hoge roamingfacturen te vermijden:
- Momenteel is het dataverbruik buiten de bundel van mobiel internet in het buitenland beperkt tot 60 euro (incl. btw), tenzij de klant besluit deze bescherming op te heffen om onbeperkt te kunnen blijven surfen.
- Volgens de nieuwe verordening behoudt de klant de mogelijkheid om verder te surfen nadat de limiet van 60 euro (incl. btw) aan internetverbruik buiten de bundel in het buitenland werd bereikt, maar wordt zijn mobiele internetverbinding opnieuw onderbroken als dit verbruik buiten de bundel in het buitenland de limiet van 121 euro (incl. btw) bereikt, behalve als de klant beslist heeft om ook deze tweede limiet te schrappen en zonder limiet te blijven surfen op zijn eigen verantwoordelijkheid. De klant kan ook zijn keuze op elk moment wijzigen.
Al deze wijzigingen zullen in werking treden op 1 juli 2022, tegelijk met de nieuwe Europese roamingverordening.
A. Betreffende de voorwaarden die van toepassing zijn op producten en diensten voor consumenten, zelfstandigen en kleine ondernemingen (tot en met 9 medewerkers):
- De aanvraagtermijn voor de overdracht van telefoonnummers wordt verlengd. Nu kunnen klanten vragen om hun nummer over te dragen naar een andere operator tot maximaal 1 maand nadat ze het contract voor hun nummer hebben beëindigd. Als de nummeroverdracht niet binnen de wettelijk bepaalde termijn kan worden uitgevoerd, moet Proximus het contract dat bij het nummer van de klant hoort, reactiveren en de diensten leveren onder dezelfde voorwaarden als voorheen, tot de overdrachtsprocedure met succes afgerond is.
- De termijn om het contract op te zeggen bij prijsverhogingen of contractuele wijzigingen in het nadeel van de klant, wordt geüniformeerd. Proximus brengt de klant op de hoogte van de wijzigingen vóór ze in werking treden. Klanten die de wijzigingen niet aanvaarden, kunnen ten laatste 3 maanden na de kennisgeving kosteloos hun contract opzeggen (behalve als de wijzigingen uitsluitend voordelig zijn voor de klant, puur administratief zijn en geen enkel nadeel inhouden voor de klant, opgelegd worden door of krachtens wetgeving, of betrekking hebben op een prijsverhoging die verband houdt met de consumptieprijsindex).
- Vanaf nu bevatten de algemene voorwaarden informatie over aangepaste apparaten en tariefplannen voor klanten met een handicap.
- Vanaf nu vermeldt de prijslijst de maximumtarieven voor betalende nummers en sms'en, en de mobiele tarieven voor gesprekken buiten de bundel. Zo biedt Proximus die informatie in een duurzaam formaat aan haar klanten, zodat ze die kunnen bewaren.
- In de algemene voorwaarden wordt ook expliciet vermeld dat Proximus geen minimale dienstverleningskwaliteit aanbiedt, tenzij anders bepaald. Proximus verbindt zich er uiteraard toe alle middelen in te zetten om de goede werking van de dienst te verzekeren, en die zo snel mogelijk aan te bieden overeenkomstig het contract.
-
Klanten-consumenten kunnen vanaf nu vragen om krediet van een prepaidkaart of FullControl-abonnement terug te betalen wanneer ze van operator veranderen. Klanten-consumenten die van operator veranderen en hun nummer overdragen, kunnen vervolgens een terugbetalingsaanvraag indienen voor het effectief aangekochte, resterende krediet (dat geldt niet voor bonuskrediet of krediet dat ze gratis kregen in het kader van een promotie). Klanten die hun nummer overdragen naar Proximus, moeten hun aanvraag richten tot hun vorige operator. Klanten die hun Proximusnummer overdragen naar een andere operator, kunnen hun aanvraag indienen bij Proximus binnen de maand vanaf de dag waarop het nummer effectief werd overgedragen naar de nieuwe operator. Na die termijn geldt het recht op terugbetaling niet meer.
In geval van fraude of misbruik keurt Proximus de terugbetalingsaanvraag af. Aanvragen van klanten die minder dan 50 % van het effectief aangekochte krediet hebben gebruikt in de zes maanden die voorafgaan aan de aanvraag, worden als fraude of misbruik beschouwd.
De terugbetalingsaanvraag gebeurt via de website van Proximus. Het nummer van de Klant moet overgedragen en actief zijn op het moment van de aanvraag om een persoonlijke veiligheidscode te kunnen ontvangen.
Alleen consumenten mogen terugbetalingsaanvragen indienen en dit, enkel voor nummeroverdrachten die plaatsvonden nadat de toepasselijke wet in werking trad.
Proximus rekent administratiekosten aan voor de terugbetalingen die zullen worden bepaald door het toekomstige Koninklijk Besluit en zoals gespecificeerd in de prijslijst. De administratiekosten worden afgetrokken van het resterende krediet. Als het resterende krediet minder bedraagt dan de administratiekosten, wordt de terugbetaling niet uitgevoerd.
Deze wijziging zal van toepassing zijn vanaf de inwerkingtreding van het Koninklijk Besluit tot vaststelling van de praktische en financiële details voor de uitvoering ervan.
- De verlenging van het recht om het e-mailadres na de huidige periode van 18 maanden te behouden ingeval de klant zijn of haar internetcontract beëindigt, indien een dergelijke dienst was inbegrepen. Deze wijziging zal van toepassing zijn vanaf de inwerkingtreding van het Koninklijk Besluit tot vaststelling van de praktische en financiële toepassingsmodaliteiten ervan.
- Contracten met bedrijven voor elektronische communicatiediensten met initiële duur en stilzwijgende verlenging, worden automatisch voor onbepaalde duur verlengd na afloop van de initiële termijn. Na de initiële termijn kunnen ze op elk moment schriftelijk worden beëindigd, met een opzegtermijn van één maand. Dit geldt enkel voor de volgende elektronische communicatiediensten in de zin van de wet: internettoegangsdiensten, nummer gebaseerde interpersoonlijke communicatiediensten, en transmissiediensten met uitzondering van intermachinale diensten.
B. Betreffende de voorwaarden die van toepassing zijn op producten en diensten voor grote bedrijven (vanaf 10 medewerkers):
De voormelde wijzigingen voor bedrijven tot en met 9 medewerkers gaan ook in vanaf de inwerkingtreding van de wet op contracten voor elektronische communicatiediensten met andere bedrijven (vanaf 10 medewerkers) onder voorbehoud van wat volgt:
- Klanten met meer dan 50 medewerkers die intermachinale diensten gebruiken, hebben niet het recht om hun contract op te zeggen bij prijsverhogingen of contractuele wijzigingen in hun nadeel.
De hier bedoelde wijzigingen zijn niet van toepassing op diensten die niet onder de wettelijke definitie van elektronische communicatiediensten vallen.
Proximus websites en MyProximus
De AI die we inzetten werkt als volgt:
Stap 1: Je neemt contact op met Proximus via het communicatiemiddel van jouw keuze.
Stap 2: Je komt in contact met AI, die zichzelf ook zo voorstelt en die vraagt waarmee het je verder kan helpen.
Stap 3: De AI probeert de reden voor je oproep of bericht te identificeren om je zo efficiënt mogelijk te helpen.
Opmerking:
Als de AI de reden voor je oproep of bericht correct kan identificeren en je verder kan helpen zonder tussenkomst van een medewerker, dan zal het de informatie die je nodig hebt, of de oplossing waarnaar je op zoek lijkt te zijn, aanbieden.
Als de AI de reden voor je oproep of bericht correct kan identificeren, maar je niet verder kan helpen zonder tussenkomst van een medewerker, dan brengt het je rechtstreeks in contact met de gepaste persoon die een antwoord zal proberen te bieden op jouw vraag.
Als de AI niet in staat is om de reden voor je oproep of bericht correct te identificeren, dan brengt het je rechtstreeks in contact met een medewerker die je verder zal helpen.
Hoe dan ook:
Je krijgt steeds de mogelijkheid om in contact te komen met een medewerker als je dat wenst.
Hoewel de AI bedoeld is om een eerste selectie uit te voeren van de vragen voor onze klantenservice en je met de juiste medewerker in contact te brengen, kunnen sommige kleine beslissingen automatisch worden genomen (bijvoorbeeld het annuleren van een factuur). Voor dergelijke acties die een impact op jou kunnen hebben, is soms echter eerst aanvullende identificatie van je vereist omdat we willen voorkomen dat jouw identiteit wordt misbruikt.
De interactie met onze AI wordt in onze systemen opgeslagen voor documentatiedoeleinden gedurende maximaal 3 maanden na beëindiging van het gesprek. Zo beschikken we over een historiek van de eerdere gesprekken en kunnen we terugkerende problemen efficiënter beheren.
Heb je vragen over je persoonsgegevens? Klik dan hier!
Prijslijst en tarieven
Huidige tarieven
-
A. Privé
Nationale oproepen (vaste lijn)
Internationale oproepen (vaste lijn)
Internationale oproepen vanuit België (gsm)
Roaming tarieven (gsm)
- Oproepen en sms'en vanuit het buitenland met uw gsm met abonnement(PDF, 340Kb)
- Oproepen en sms'en vanuit het buitenland met uw gsm met herlaadkaart(PDF, 328Kb)
B. Business
Nationale oproepen (vaste lijn)
Unlimited Calls National(PDF, 81Kb)
Internationale oproepen (vaste lijn)
Unlimited Calls National/International(PDF, 276Kb)
Internationale oproepen vanuit België (gsm)
Roaming tarieven (gsm)
Oproepen en sms'en vanuit het buitenland met uw gsm met abonnement(PDF, 346Kb)
C. Grote bedrijven
Standaard tarief (vaste lijn)(PDF, 206Kb)
Unlimited Calls (vaste lijn)
- Unlimited Calls National (Enterprise)(PDF, 97Kb)
- Unlimited Calls National/International (Enterprise)(PDF, 283Kb)
Call Credit (vaste lijn)
- Call Credit 50(PDF, 100Kb)
- Call Credit 150(PDF, 101Kb)
- Call Credit 500(PDF, 101Kb)
- Call Credit 1000(PDF, 101Kb)
- Call Credit 2000(PDF, 101Kb)
Infinity (landline)
Roaming tarieven (gsm)
-
A. Privé
Vaste lijn en packs
- Happy Time International(PDF, 285.7Kb)
- Pulse International Basic incl. btw(PDF, 338Kb)
- Pulse International Plus incl. btw(PDF, 321.8Kb)
- Pulse International Special Edition incl. btw(PDF, 319.3Kb)
- Pulse to All Basic incl. btw(PDF, 367Kb)
- Pulse to gsm Basic(PDF, 23.3Kb)
- Pulse to gsm Plus(PDF, 35.9Kb)
- Prijslijst voor niet meer gecommercialiseerde Packs(PDF, 74Kb)
Mobiel
Prijslijst voor niet meer gecommercialiseerde privé-tariefplannen en opties (incl. btw)(PDF, 1.08Mb)
B. Business
Vaste lijn en packs
- Pulse International Basic excl. btw(PDF, 339Kb)
- Pulse International Plus excl. btw(PDF, 320Kb)
- Pulse International Special Edition excl. btw(PDF, 322Kb)
- Prijslijst voor niet meer gecommercialiseerde Bizz Packs(PDF, 182Kb)
- Pulse to All Basic excl. btw(PDF, 385Kb)
Mobiel
C. Grote bedrijven
Value Pack programma
Voor meer info, gelieve contact op te nemen met uw accountmanager of te bellen naar 0800/22 200
Fuse Programma
Privacybeleid
Privacy is belangrijk, voor u... én voor ons. Daarom respecteren wij uw persoonlijke levenssfeer.
Het Proximus privacy beleid wil op een transparante manier informatie geven aan de betrokkenen omtrent de verwerking van hun persoonsgegevens, zoals voorgeschreven door de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Proximus wenst via dit privacybeleid verdere uitleg te geven over de persoonsgegevens die we over u verzamelen, over wat er gebeurt met uw persoonsgegevens als u onze diensten en apps gebruikt en/of onze verschillende websites bezoekt, voor welke doeleinden deze worden gebruikt en met wie deze persoonsgegevens worden gedeeld. Tegelijkertijd kan u hierin lezen hoe u controle kan uitoefenen over het gebruik van uw persoonsgegevens door ons.
We raden u daarom aan dit privacybeleid aandachtig door te nemen. U zal snel ontdekken dat u hierin nuttige en interessante informatie kan terugvinden. Om de leesbaarheid van dit beleid te vergemakkelijken, kiezen we ervoor om de verschillende onderwerpen in hoofdstukken op te delen, die gemakkelijk raadpleegbaar zijn via het keuzemenu.
Wettelijke informatie en gedragscodes
Consumenteninfo
Gedragscodes
Dit charter is van toepassing op de relaties tussen de ondertekenaars en hun particuliere klanten en individuele consumenten. In deze tekst wordt verder hiervoor de term consumenten gebruikt.
- Charter voor klantvriendelijkheid(PDF, 286Kb)
- Gedragscodes BeCommerce(PDF, 492Kb)
- Performantie-indicatoren
- GOF-richtlijnen voor sms/mms-diensten(PDF, 142Kb): als lid van GOF (GSM Operator Forum) past Proximus deze richtlijnen toe
- GOF-richtlijnen voor Direct Operator Billing diensten(PDF, 173Kb): als lid van GOF (GSM Operator Forum) past Proximus deze richtlijnen toe
Preventie namaak
De ondernemer biedt te allen tijde enkel producten aan die zij aankoopt bij de originele fabrikanten en hun groothandelaars. Bij twijfel rond de echtheid van producten kan de consument meer informatie en tips vinden op de website https://www.eccbelgie.be. Bij vermoeden van namaak kan de consument steeds een klacht indienen via het Meldpunt https://meldpunt.belgie.be/meldpunt.
Informatie over de toegang tot en het gebruik van netwerken en diensten van elektronische communicatie
Wettelijke vermeldingen – vaste en mobiele telefoondienst en internettoegang
Indicatoren in verband met de kwaliteit van de dienst
- Kwaliteit van de vaste en mobiele telefonie- en internetdienst
- Beheer van het vaste en mobiele internetverkeer op het Proximus-netwerk(PDF, 109Kb)
De maximaal geraamde up- en downloadsnelheid (geeft een gemiddelde weer van de snelheid die u als gebruikers op ons netwerk ervaart):
Mobiel internet | Met een 4G-smartphone |
---|---|
Maximaal geraamde uploadsnelheid | 22,7 Mbps |
Maximaal geraamde downloadsnelheid | 71,3 Mbps |
Dienst na verkoop
Hebt u vragen over uw online bestelling of een product? Aarzel niet om contact op te nemen met onze klantendienst! Ons team zal uw vragen telefonisch beantwoorden van maandag tot zaterdag van 8 tot 22h via het gratis nummer 0800 22 800 (voor consumenten) of 0800 22 500 (voor kleine ondernemingen).
Hebt u een klacht? In dat geval kan u terecht bij een Proximus Shop in uw buurt of op het telefoonnummer 02 202 41 11.
U kan u tevens wenden tot de Ombudsdienst voor Telecommunicatie via e-mail: klachten@ombudsmantelecom.be of via brief: Koning Albert II-laan 8 bus 3 te 1000 Brussel, tel. 02 223 09 09. Of u kan terecht bij het Online Dispute Resolution Platform.
Naamswijzigingen
In het kader van vereenvoudiging van ons productgamma, veranderen de namen van een aantal producten. Het product zelf verandert niet, enkel de naam: u geniet nog steeds van dezelfde voordelen, dienstverlening en voorwaarden.
Sommige PDF-bestanden zijn niet voor iedereen toegankelijk. Mocht dit bij u het geval zijn, nodigen we u uit om contact met ons op te nemen.