“Goed voor de klantenervaring, handig voor de medewerkers”

Gepubliceerd op 31/05/2024 in Klanten vertellen

Snel prijswijzigingen doorvoeren: dat blijft een belangrijke troef in de retail. Om die reden zette WEBA met succes de stap naar digitale prijskaartjes. Met die Electronic Shelf Labels (ESL) loopt de meubelwinkel voorop in zijn sector.

“Goed voor de klantenervaring, handig voor de medewerkers”

Met elektronische schaplabels kan je allerlei prijs- en productinformatie op een flexibele, dynamische wijze weergeven in je winkel. “Dat is vooral heel handig als je snel en regelmatig prijzen wil aanpassen”, zegt Matthias Snauwaert. “Dat is bijvoorbeeld typisch het geval in soldenperiodes.”

Als IT-manager bij WEBA Systems, dat ondersteunende diensten biedt aan de WEBA-winkels in Gent, Deinze, Bergen en vanaf eind 2024 ook Tongeren, staat Matthias Snauwaert niet enkel in voor de IT-ondersteuning van die fysieke winkels, maar ook van de webshop. “Wij lanceerden onze webshop al in 2013,” herinnert hij zich, “waarmee we toen min of meer een pionier waren in de meubelsector.”

Proces optimaliseren

Het gemak van een prijswijziging in die webshop stond echter in almaar groter contrast met de moeite die het de WEBA-medewerkers kostte om diezelfde prijswijzigingen ook in de fysieke winkels door te voeren. “Die prijswijzigingen op papieren prijskaartjes waren gewoon niet meer bij te houden. Zeker in de soldenperiodes, waar we van duizend en meer producten in één keer plots de prijzen moesten aanpassen.”

In 2020 bleken zowel de tijd als de technologie rijp om dat omslachtige, tijdrovende en dure proces op doorgedreven wijze te digitaliseren. “Van stockbeheer tot kassabeheer: wij zijn altijd op zoek naar opportuniteiten om de efficiëntie op de werkvloer te verhogen. Daarom investeerden we dertig jaar geleden al in een ERP-systeem. En daarom besloten we nu ook om de mogelijkheden van ESL te onderzoeken.”

Het gebruik van elektronische schaplabels verbetert zowel de winkelervaring van onze klanten als de productiviteit van onze medewerkers.

Matthias Snauwaert, IT Manager, WEBA Systems

Toekomstbestendige aanpak

Bij die studie liet WEBA zich begeleiden door Proximus NXT, zijn vertrouwde IT-partner die eerder ook al instond voor de connectiviteit in de verschillende winkels en magazijnen van het bedrijf. Ook voor het beheer van zijn datacenter en voor de mobiele communicatie op de werkvloer rekent WEBA op Proximus NXT.

“Zo hebben we voor al die diensten één vast aanspreekpunt”, verklaart Matthias Snauwaert. “Onze relatie met Proximus NXT is zo uitgegroeid tot een echte samenwerking. Hun experten bieden meer dan louter technische ondersteuning. Zij adviseren ons ook over de mogelijkheden van de geboden technologie.”

“Daarbij houden zij steeds één oog gericht op onze huidige businesscontext en het andere op de toekomst. Een treffend voorbeeld is hun suggestie om samen met het door ons gevraagde ESL-systeem ook een draadloos netwerk te installeren. Absoluut noodzakelijk was dat niet om het ESL-project tot een goed einde te brengen”, legt Matthias Snauwaert uit. “Maar het opent wel de deur naar een pak extra mogelijkheden, zowel voor ons eigen winkelpersoneel als voor de winkelklanten.”

Onze winkels zijn vrij groot. Om toch overal de juiste dekking te hebben, heeft Proximus NXT ook de nodige site surveys uitgevoerd.

Matthias Snauwaert, IT Manager, WEBA Systems

Oplossingen op maat

Bij de uitvoering van een proof of concept in een kleine afdeling van de Gentse WEBA-winkel had Proximus NXT een paar Cisco Meraki-antennes gebruikt. Die vielen zo goed in de smaak, ook qua prijszetting, dat WEBA ermee instemde om die draadloze technologie mee op te nemen in het ESL-project. “Elke volgende stap naar verbetering waarvoor we wifi nodig hebben, is nu een heel stuk eenvoudiger om te zetten”, zegt Matthias Snauwaert.

Proximus NXT presenteerde ook oplossingen voor de bevestiging van de elektronische labels. “Wij beschikken niet over de standaardrekken die je in supermarkten en de meeste andere winkels aantreft. Dat zorgde voor een extra uitdaging”, klinkt het. “In onze winkels vind je zowel kleine als grote meubels. En, niet te vergeten, allerlei woonaccessoires.”

Daarom werkt WEBA met zowel kleine als grotere labels. “Op die laatste hebben we meer dan voldoende ruimte om uitgebreide prijs- en productinformatie weer te geven, bijvoorbeeld over de verschillende formaten, kleuren of uitvoeringen van een item.” In elke winkel heeft WEBA intussen zo’n 8.000 labels in gebruik. Proximus NXT zorgde daarbij ook voor de juiste bevestiging van de labels, in functie van het product.

Meer dan een IT-project

De volgende uitdaging was om ook die grotere labels op een mooie, aantrekkelijke manier aan de klant te presenteren. De oplossing bestond erin om ook het advies van de marketingafdeling in te winnen. “Zij doen veel campagnes op A4-formaat. Op hun aangeven vulden we de informatie op de labels aan met een van onze typische WEBA-cartoons, wat de herkenbaarheid en de branding ten goede komt. De labels helpen ook om sommige promoties nog beter in het oog te doen springen.”

Met de opening van een nieuwe winkel in Tongeren kondigt er zich intussen alweer een nieuwe uitdaging aan. “We zitten er vlakbij de taalgrens. Daarom willen we er werken met tweetalige prijskaartjes. Goed dus dat we in de grotere labels hebben geïnvesteerd: daarop is voldoende ruime voor informatie in twee talen. Met de hulp van Proximus NXT, dat al veel ervaring heeft met meertaligheid in zijn eigen business en bij klanten, moet dat zeker lukken.”

WEBA is een Belgische meubelwinkel met vestigingen in Gent, Deinze, en Bergen.

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One