Het perfecte menu voor je website? Dat ziet er zo uit!

Gepubliceerd op 25/01/2019 in Tech, tips & tricks

Het perfecte menu voor je website? Dat ziet er zo uit!

Je website is de beste manier om klanten te bereiken. Het is dus belangrijk dat ze gemakkelijk de weg naar je producten vinden. Dat kan bepalend zijn voor hoeveel bezoekers je website haalt en zelfs hoeveel je verkoopt. Hier zijn negen tips die het menu van je website perfect zullen maken.

  1. Maak het gemakkelijk

    Het doel van je website is klanten gemakkelijk informatie verschaffen. Dat wil dus zeggen dat ze niet te lang moeten zoeken naar wat ze nodig hebben. Eigenlijk moet je website-menu hen al meteen op weg helpen. Afhankelijk van wat je aanbiedt, kan het zelfs al belangrijk zijn of je het menu bovenaan de website (horizontaal) plaatst of aan de zijkant (verticaal).

    Zorg dat gebruikers alles ook gemakkelijk kunnen aanklikken. En dat iedere knop echt aanklikbaar is. Als bezoekers het gevoel hebben dat je website niet werkt, zijn al weg voor ze iets gezien hebben.

    Onze digitale experts weten natuurlijk hoe een goed menu er uitziet. Met Bizz Online creëren en beheren ze jouw website!


  2. Zorg dat de belangrijkste info in je menu zit

    Enkele items mogen zeker niet ontbreken in je menu. Het zijn de dingen die je bezoekers het vaakst zullen komen zoeken op je website:

    • Producten/diensten: klanten willen weten wat je hen precies aanbiedt, of ze zoeken meer informatie over een bepaald product of dienst. Dat verdient een heel prominente plaats op je site.
    • Over ons: je website is het uithangbord van je bedrijf. Vertel je bezoekers wie je bent, wat je doet, enzovoort. Zet er gerust enkele positieve getuigenissen van tevreden klanten bij. Je mag toch wat reclame maken op je eigen site?
    • Contact: je site zal ook vaak gebruikt worden door mensen die je proberen bereiken. Je contactgegevens mogen dan ook niet ontbreken. Vermeld dus je adres, telefoonnummer en e-mail. Plaats ook zeker een link naar je pagina's op de sociale media, zodat mensen jouw bedrijf blijven volgen.

  3. Gebruik keywords als label

    Iedere knop of label moet een duidelijke naam hebben. Bijvoorbeeld door naar je producten te verwijzen. Dat is uiteraard nuttig voor je klanten, die meteen een beeld krijgen van wat je bedrijf precies doet.

    Maar het is om nog een andere reden belangrijk. Veel mensen zullen je website namelijk via zoekmachines zoals Google vinden. Natuurlijk wil je hoog in de zoekresultaten verschijnen wanneer iemand een product zoekt dat jij aanbiedt. Je SEO-score zal aanzienlijk verbeteren als je duidelijke keywords in je menu gebruikt. Dat is immers de manier waarop Google je site leest, en zo maak je echt duidelijk dat je met een bepaald onderwerp bezig bent.


  4. 4. Keep it simple: maximaal 8 items

    Overdrijf niet en beperkt het aantal items in je menu tot acht. Ook dit is belangrijk voor de zoekresultaten op Google. Je homepagina heeft de meeste autoriteit en zal door andere websites het vaakst gebruikt worden om naar te linken. Dat zal ervoor zorgen dat je home op Google het beste scoort.

    Maar als je het aantal links in het menu beperkt, worden je subpagina's veel belangrijker. Daardoor zullen sommige sites ook hiernaar linken, en zal Google meer tonen dan enkel je homepagina. Vooral als je meerdere producten aanbiedt, is dit erg handig.

    En natuurlijk is het niet overzichtelijk als je honderd links op één pagina probeert te droppen. Just keep it simple!


  5. Gebruik eventueel 'megamenu's'

    Je kan je navigatiemogelijkheden altijd uitbreiden door een 'megamenu' te gebruiken. Dat is een soort paneel dat uitklapt wanneer iemand een knop van je hoofdmenu aanraakt. Als je meerdere producten aanbiedt, zou je bijvoorbeeld een overzicht kunnen geven onder de tab 'producten'. Bezoekers kunnen dan onmiddellijk doorklikken naar het gewenste product, zonder dat je hoofdmenu te ingewikkeld wordt.

    Uiteraard ben je in dit geval verplicht om een horizontaal menu te gebruiken. En zet megamenu's enkel in als je er baat bij hebt. Je moedigt er bezoekers immers mee aan om andere pagina's over te slaan.


  6. Ook de volgorde is belangrijk

    Hou er rekening mee dat de items aan het begin en het einde van je menu het meest opvallend zijn. Plaats daar dus de belangrijkste onderdelen van je navigatie. Zorg zeker dat dit de dingen zijn waar de meeste klanten naar op zoek zijn. Dan maakt je zaak meteen een goede indruk.


  7. Denk ook aan je mobiele menu

    Niets is zo frustrerend als op je smartphone moeten prutsen om de link van een site open te krijgen. Aangezien de meeste bezoekers via hun smartphone of tablet naar je site zullen surfen, moet je mobiel goed bereikbaar zijn. Het menu moet er dan ook anders uitzien, bijvoorbeeld door een herkenbaar icoontje in de bovenhoek te plaatsen, van waaruit het menu verschijnt.


  8. Maak het eenvoudig om terug te keren

    Bezoekers die op een link hebben geklikt, willen nadien mogelijk terugkeren naar de homepagina. Zorg dat ze hier niet te veel moeite voor moeten doen. Staat je logo op de site? Dan is dat een goede manier om terug naar je home te navigeren. Maak je logo dus zeker aanklikbaar.


  9. Blijf je menu optimaliseren!

    Digitale inkt droogt nooit op! Volg na de lancering dus hoe goed je site wordt bezocht, en vooral hoe vaak er wordt doorgeklikt. Op basis daarvan kan je de navigatie nog aanpassen. Ook wanneer je aangeboden producten of diensten veranderen, moet je het menu natuurlijk aanpassen.


Laat je je website liever aan een professional over? Geen probleem, want met Bizz Online wordt je site gebouwd en beheerd door een persoonlijk toegewezen digitale expert. Hij of zij begeleidt je van A tot Z, zodat jij je op je werk kan focussen.

Kies nu de ideale Bizz Online voor jouw business

Proximus Business

  

Andere artikels van Proximus Business

Blog topics

 

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot je dienst. Kies zelf hoe je contact met ons wil opnemen.

Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar