Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Gepubliceerd op 26/02/2021 in Tech, tips & tricks

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Wie zich verdiept in de wereld van online marketing komt gegarandeerd de termen SEO en SEA tegen. Beide zorgen ervoor dat je opvalt in de resultaten van zoekmachines, maar toch zijn er grote verschillen. Lees hier alles wat je wil weten over SEO en SEA.

Om jouw bedrijf te laten groeien, ben je constant op zoek naar nieuwe klanten en zoek je naar de beste manieren om jouw doelgroep te bereiken. Het helpt dan ook om bovenaan in de resultaten van zoekmachines terecht te komen. Maar hoe doe je dat juist? Hierbij komen SEO en SEA goed van pas. Wij helpen je navigeren door de wondere wereld van betaalde en onbetaalde zoekresultaten. Lees er hier alles over.

Wat is SEO en SEA?

SEO staat voor “search engine optimization”. Hierbij gaat het over de organische en onbetaalde zoekresultaten. SEA staat dan weer voor “search engine advertising”, dus de betaalde advertenties die je ziet in de zoekresultaten. Omdat Google nog steeds de meest gebruikte zoekmachine is, verwijzen we soms ook naar Google Ads of AdWords.


Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Als bedrijf wil je natuurlijk graag zo zichtbaar mogelijk zijn in de zoekresultaten. Toch zal je voor een goede SEO-strategie wat geduld aan de dag moeten leggen. Een hoge positie behalen in de onbetaalde zoekresultaten kan weken of maanden duren. Bij SEA daarentegen, zijn je advertenties meteen zichtbaar.

De resultaten van SEO zijn moeilijker in te schatten omdat je niet kan meten wat een hoge positie in de zoekresultaten je oplevert. Bij SEA zie je meteen wat een campagne gekost heeft en hoeveel klikken of conversies ze opgeleverd heeft. Ook sta je met een betaalde campagne zeker bovenaan de pagina terwijl je met SEO soms zelfs niet op de eerste pagina terechtkomt. Toch is het belangrijk om ook te investeren in een goede SEO-strategie. De tijd die je investeert in SEO kan blijvend tot goede resultaten leiden. Bij SEA eindigt het succes zodra je de campagne stopzet.

Voor internetgebruikers is het verschil tussen SEO en SEA niet altijd duidelijk, ook al is Google verplicht om aan te geven wanneer het om een advertentie gaat en wanneer niet. De meeste mensen klikken gewoon op het eerste resultaat.


Hoe bepaal ik mijn marketingstrategie?

Een combinatie van SEO en SEA is meestal de beste marketingstrategie. Dankzij de eerste resultaten van je SEA-campagne weet je welke zoektermen je bezoekers opleveren en die termen kan je vervolgens gebruiken voor je SEO-campagne. Zo focus je ook op resultaten die je effectief bezoekers én klanten opleveren. Want je hebt niets aan duizenden websitebezoekers als zij niet geïnteresseerd zijn in je producten of diensten.

En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf?

Business Booster helpt je om je bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht jouw sector of jouw ambities.

Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.

Sophie

Het web en apps, dat zijn m’n grootste passies. Yep, ik hoor ook bij de FOMO-club. Je zal me dus nooit zonder m’n smartphone zien! #friends #family #travels #web #popculture #graphicdesign #art #fun

Andere artikels van Sophie

Categorieën

Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar