Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Gepubliceerd op 14/11/2022 in Tech, tips & tricks

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Wie zich verdiept in de wereld van online marketing komt gegarandeerd de termen SEO en SEA tegen. Beide zorgen ervoor dat je opvalt in de resultaten van zoekmachines, maar toch zijn er grote verschillen. Lees hier alles wat je wil weten over SEO en SEA.

Om jouw bedrijf te laten groeien, ben je constant op zoek naar nieuwe klanten en de beste manieren om je doelgroep te bereiken. Het helpt dan ook om bovenaan in de resultaten van zoekmachines te verschijnen en zo je online vindbaarheid te verbeteren. Maar hoe doe je dat juist? Wij helpen je navigeren door de wondere wereld van betaalde en onbetaalde zoekresultaten in zoekmachines zoals Google. Lees er hier alles over.

Wat is SEO en SEA?

SEO staat voor “search engine optimization” of zoekmachine-optimalisatie. Daarbij gaat het over de organische zoekresultaten waarvoor je geen geld uitgegeven hebt. SEA staat dan weer voor “search engine advertising”. Daarbij ga je met betalende advertenties in een zoekmachine adverteren. Omdat Google nog steeds de meest gebruikte zoekmachine is, verwijzen we soms ook naar Google Ads of Google AdWords als het over SEA gaat. Al zijn er natuurlijk nog andere zoekmachines, zoals Bing of Yahoo.


Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Als bedrijf wil je natuurlijk graag zo zichtbaar mogelijk zijn in de zoekresultaten. Toch zal je voor een goede SEO-strategie wat geduld aan de dag moeten leggen. Een hoge positie behalen in de onbetaalde zoekresultaten kan weken of maanden duren. Bovendien moet je constant bijsturen om de hoge positie in Google te behouden, want ook je concurrenten strijden om datzelfde plekje. Bij SEA daarentegen, zijn je advertenties meteen zichtbaar en krijg je ook sneller resultaat. Het nadeel hier is dat het je veel geld kan kosten als je adverteert op heel populaire zoekwoorden of moet opboksen tegen concurrenten met een veel groter budget.

De resultaten van SEO zijn moeilijker in te schatten omdat je niet kan meten wat een hoge positie in de organische resultaten je oplevert. Bij SEA zie je meteen wat een campagne gekost heeft en hoeveel klikken of conversies ze opgeleverd heeft. Ook sta je met een betaalde campagne zeker bovenaan de pagina terwijl je met SEO soms zelfs niet op de eerste pagina terechtkomt. Toch is het belangrijk om ook te investeren in een goede SEO-strategie. De tijd die je investeert in SEO leidt tot duurzamere resultaten. Bij SEA eindigt het succes zodra je de campagne stopzet.

Voor internetgebruikers is het verschil tussen SEO en SEA niet altijd duidelijk, ook al is Google verplicht om aan te geven wanneer het om een advertentie gaat en wanneer niet. De meeste mensen klikken gewoon op het eerste resultaat.


Hoe start ik met SEO en SEA?

Een combinatie van SEO en SEA is meestal de beste marketingstrategie. Voor beide strategieën is het belangrijk dat je eerst gaat bepalen welke zoekwoorden je moet gebruiken. Daarvoor bestaan verschillende tools en technieken om die zoekwoorden te vinden, te definiëren en te structureren.

Zo focus je ook op resultaten die je effectief bezoekers én klanten opleveren. Want je hebt niets aan duizenden websitebezoekers als zij niet geïnteresseerd zijn in je producten of diensten. Dat resultaat breng je in kaart aan de hand van de click through rate of de CTR. Dat is het aantal mensen dat jouw zoekresultaat gezien heeft én doorklikte naar jouw website. Die mensen zijn geïnteresseerd in jouw product of dienst en vormen dus jouw ideale doelgroep.

Daarnaast moet jouw website helemaal in orde zijn om een efficiënte SEO-strategie door te voeren. Je hebt voldoende nuttige en interessante content nodig zodat Google die kan aanbieden aan haar gebruikers. Vervolgens start je met on page optimalisatie door het primaire keyword regelmatig te gebruiken in je tekst, aan te vullen met secundaire keywords en kwalitatieve interne en externe links.

Ook je technische SEO moet in orde zijn. Dan hebben we het over een aantal achterliggende zaken zoals metatitels en metabeschrijvingen voor alle pagina’s en een site die veilig is, snel laadt en aanzet tot aankopen of lead generatie.

En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf?

Business Booster helpt je om je bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht jouw sector of jouw ambities.

Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.

Proximus Business

  

Andere artikels van Proximus Business

Categorieën

Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar