×
×

Online netwerken: hoe begint u eraan?

door JohanLaat je inspireren05/09/2017

Online netwerken: hoe begint u eraan?
Sociale netwerken dienen allang niet meer enkel om vrienden te maken, vakantiefoto’s uit te wisselen of een levenspartner te zoeken. Ook in een professionele context bewijzen ze hun nut, voor elke onderneming groot of klein. Hoe begint u er aan en hoe moet u sociale netwerken inzetten? Dat leggen we u graag uit.

Welk kanaal?

Niet elk type onderneming past zomaar bij elk type sociale netwerk.

Bent u bijvoorbeeld een groothandelaar of werkt u enkel met professionele klanten? Dan verdient waarschijnlijk vooral LinkedIn uw aandacht. Werkt u vooral voor particulieren? Check dan Facebook. Bent u een huwelijksfotograaf, grafisch ontwerper of maakt u een collectie kinderkleding? Dan bent u goed af met bijvoorbeeld Instagram. Vormen vooral tieners uw doelpubliek? Bekijk dan zeker de mogelijkheden van Snapchat.

Met sociale media hebt u als kleinere onderneming of starter een handige en goedkope tool in handen. Dat ondervindt ook ondernemer Annelies Delmoitte, die freelance administratieve diensten op sales- en marketingniveau aanbiedt.

Wees actief

Goed, u bent overtuigd: sociale media hebben hun plaats in uw marketingmix. Maar hoe begint u eraan? Hoe vindt u volgers? Hoe krijgt u likes en shares? Laat het duidelijk zijn: dat gaat een leerproces aan vooraf en, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, krijgt u dit ook niet op één, twee, drie voor mekaar.

Traag beginnen, in het begin voorzichtig proberen en uitvissen wat werkt en wat niet zijn hier de sleutelwoorden. We hebben voor u een heleboel tips over sociale media voor kleine ondernemingen verzameld.

Zodra u op sociale media actief bent, stelt u zich open voor de buitenwereld. Dat is prima, maar weet dat er vroeg of laat waarschijnlijk ook minder positieve reacties over uw bedrijf zullen komen. Hoe gaat u best om met negatieve reacties op sociale media?

Zorg dat u gevonden wordt

Aanwezig zijn op sociale media is prima, maar dan moeten uw (potentiële) klanten u ook wel vinden. Maak zeker ook via uw website en uw mailings bekend op welke netwerken u actief bent en volg ook gerust andere personen. Een afgeschermd profiel is uiteraard niet de bedoeling van een commerciële onderneming.

Uiteraard is het ook zaak dat mensen u sowieso goed vinden op het internet. Daarvoor is er Search Engine Optimization. Specialist Frederik Vermeire van WiSeo legt uit hoe u SEO aanpakt.

Werk planmatig

Sociale media brengen wel wat werk met zich mee en vragen tijd. Eenmaal iets posten en er daarna weken niet naar omzien, zal u niet veel opleveren. Facebook en Instagram en co. zijn van nature vluchtige media, regelmaat en kort op de bal spelen zijn dus een must. Maak bijvoorbeeld elke week op een vaste dag een of twee uurtjes vrij om uw sociale media-kanalen te onderhouden. En af en toe een selfie posten is zeker geen slecht idee.

Meer nieuws over:

  • online netwerken
  • Sociale media
  • LinkedIn
  • Snapchat

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot uw dienst. Kies zelf hoe u contact met ons wil opnemen.

  • Bel een Bizz Expert op 0800 22 500Ma - za : 08:00 - 22:00

  • Chat met een Bizz Expert via deze site

    Chat met een Bizz Expert via deze sitemomenteel niet beschikbaar

Contact

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar