Ga direct naar de hoofdinhoud
×
×

4 redenen waarom je Pinterest voor je zaak moet inzetten

Gepubliceerd op 08/04/2019 in Tech, tips & tricks

4 redenen waarom je Pinterest voor je zaak moet inzetten

Pinterest is zeker niet de grootste van alle sociale media, maar zakelijk is het een erg interessante tool. Gebruikers zijn heel actief en meer geneigd dan op Facebook om producten aan te kopen die jouw zaak aanbiedt. Wij helpen je op weg om je bedrijf op Pinterest te lanceren.

  1. Waarom moet je Pinterest voor jouw zaak gebruiken?

    Met zo'n 200 miljoen maandelijkse gebruikers doet Pinterest zwaar onder voor Facebook, dat door meer dan twee miljard mensen actief gebruikt wordt. Ook Instagram heeft intussen de kaap van één miljard maandelijkse actieve gebruikers overschreden. Maar mensen gebruiken Pinterest op een heel andere manier dan Facebook of Instagram, en dat maakt het net interessant voor jouw zaak.

    Pinterest is in de eerste plaats een netwerk waar mensen inspiratie komen zoeken. En dus zijn ze zeker geïnteresseerd in nieuwe producten die op de markt zijn. Waar surfers op Facebook hun neus ophalen voor je advertentie, zullen ze op Pinterest net blij zijn om jouw producten in hun feed te zien. Het is daarom een van de beste platformen om potentiële klanten te overtuigen.

    Uit onderzoek blijkt dat twee op drie Pinners een nieuw merk of product via Pinterest ontdekt hebben. En 93% van alle Pinners geeft toe dat ze het platform voornamelijk gebruiken om nieuwe aankopen te plannen. De helft van hen zal een product ook echt aankopen. Je merkt dus dat Pinterest wel eens een goudmijn voor je zaak kan worden.


  2. Wat moet je weten om Pinterest zakelijk te gebruiken?

    Heb je nog niet veel ervaring met Pinterest? Geen probleem, dan leggen we even de belangrijkste principes uit:

    • Een Pin is een afbeelding of video die iemand op Pinterest bewaart. Voor je zaak is het belangrijk dat die foto een link naar je website bevat. Iedere pin linkt rechtstreeks naar de originele bron, dus het is een geweldige manier om meer verkeer naar je website te halen.
    • Pinners bewaren heel veel dingen. Om het overzichtelijk te houden, verdelen ze hun Pins over verschillende collecties die borden worden genoemd. Pinners kunnen je hele account volgen, maar het is ook een goed idee om hen borden met specifieke elementen aan te bieden. Die kunnen ze ook volgen, en dan verschijnen je pins zeker in hun feed.
    • Die feed is overigens net hetzelfde als een feed op een ander sociaal netwerk. Pinners die je volgen, krijgen je pins op hun tijdlijn te zien.

    Pins linken naar je website, dus het is belangrijk dat klanten daar gemakkelijk hun weg vinden. Met Bizz Online zorgt een persoonlijk toegewezen digitaal expert dat je site er helemaal klaar voor is!


  3. Wie gebruikt Pinterest?

    Pinterest is met voorsprong het populairste sociale medium voor vrouwen. Liefst 81% van de gebruikers zijn vrouwelijk. Er is wel een opmars bij mannen bezig, want 40% van de nieuwe accounts worden door mannelijke Pinners aangemaakt. Maar toch zijn mannen nog maar voor 7% van de Pins verantwoordelijk. Dus als je zaak gericht is op een vrouwelijk publiek, is Pinterest de ideale tool!

    De gemiddelde leeftijd van een Pinner ligt hoog: ongeveer 40 jaar! Maar de meest actieve gebruikers zijn allemaal jonger dan dat. Pinterest is heel populair bij Millennials, en deze doelgroep gebruikt het medium zelfs even actief als Instagram. Laat je dus niet misleiden door de gemiddelde leeftijd. Je kan er wel degelijk ook een pak twintigers en dertigers mee bereiken.


  4. Welke bedrijven gebruiken Pinterest?

    Ieder bedrijf kan beter worden van Pinterest, maar in sommige sectoren is een account echt iets wat je niet mag vergeten. Check even de volgende statistieken van Pinterest:

    • Gebruikers van Pinterest zijn tot 39% actiever als shoppers. Je hebt dus veel meer kans om een product aan hen verkocht te krijgen.
    • Pinners zijn ook geneigd om meer geld uit te geven. Ze besteden tot 29% meer aan aankopen dan wie geen account op Pinterest heeft.
    • Verkoop je kleren, handtassen of andere mode-items, dan moet je zeker actief zijn op Pinterest. Gebruikers geven tot 30% meer uit aan modeartikelen.
    • Zit je in de cosmetica, dan loont het ook de moeite om producten zoals parfum, zeep, lippenstift en beauty-items via Pinterest aan te bieden. Pinners geven er gemiddeld 16% meer geld aan uit.
    • Decoratie voor thuis is een hype op Pinterest. Van meubels tot puur decoratieve dingen, Pinners besteden hier 27% meer aan!
    • Zelfs auto's doen het goed op Pinterest. Maak dus zeker een bord aan, want je maakt tot 18% meer kans om een wagen te verkopen.
    • Tot slot zijn eten en drinken ook hier erg populair. Een gezin met Pinterest geeft zo'n 5% meer uit aan boodschappen.

Ben je in één van deze sectoren actief, dan loont het dus echt de moeite om een account voor je bedrijf op Pinterest aan te maken! Natuurlijk heb je nog steeds een goede website nodig om je Pins aan te linken. En daarvoor krijg je met Bizz Online de ondersteuning van een persoonlijk toegewezen digitaal expert.

Hij bouwt niet alleen je site, maar onderhoudt ze ook zodat ze optimaal functioneert. En dan kan jij naar hartenlust al je creaties Pinnen!

Kies nu jouw Bizz Online!

Proximus Business

  

Andere artikels van Proximus Business

Blog topics

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot je dienst. Kies zelf hoe je contact met ons wil opnemen.

Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar