Wat is lokale SEO en hoe kan ik die optimaliseren?

Gepubliceerd op 04/12/2020 in Tech, tips & tricks

Wat is lokale SEO en hoe kan ik die optimaliseren?

Het lokale aspect van een bedrijf is vandaag belangrijker dan ooit. Het is een overtuigend verkoopargument voor klanten en een boost voor je zelfvertrouwen. Maar hoe gaat dat juist in zijn werk online? De lokale zoekopdrachten in zoekmachines nemen toe dus om als bedrijf gevonden te worden, mag je je lokale SEO niet vergeten. Je leest er hier alles over.

Voor eender welk bedrijf is SEO een cruciaal element geworden om zichtbaar te zijn op het internet. Social Engine Optimization bepaalt hoe makkelijk jouw bedrijf gevonden wordt in de zoekresultaten. En laat lokale SEO daar nu net heel belangrijk zijn. Maar liefst 46 procent van alle zoekopdrachten in Google zijn lokaal. Wat wil dat zeggen voor jouw bedrijf?

Dat betekent dat internetgebruikers zoekopdrachten uitvoeren op basis van geografische factoren (land, dorp, wijk) of door de geolocatie van hun toestel te gebruiken om bedrijven in de buurt te vinden. Lokaal gevonden worden is dus belangrijk. Zo’n 78 procent van de lokale zoekopdrachten leidt uiteindelijk tot een offline aankoop.

Lokale SEO heeft verschillende voordelen:

  • Een betere zichtbaarheid in de zoekmachines dankzij gedetailleerde info over je bedrijf: foto’s, contactgegevens, adres en een link naar je website.
  • Relevanter verkeer naar je site bestaande uit internetgebruikers die interesse tonen in je producten of diensten. Dat zorgt op zijn beurt ook voor meer conversie en lagere bounce rate (het aantal mensen dat je website sluit zonder andere pagina’s te bekijken).
  • Lok internetgebruikers naar uw winkel of fysieke zaak.
  • Je hebt weinig middelen nodig om aan SEO te doen omdat de meeste tools gratis zijn.

Je begrijpt meteen dat de voordelen de moeite waard zijn en je bedrijf helpen om succesvol te zijn. Maar hoe zorg je nu juist voor een goede lokale SEO? Wij hebben enkele tips:

1. Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf (ook wel Google MyBusiness genaamd) is de makkelijkste tool om je lokale SEO te verbeteren. Je geeft zo aan de zoekmachines alle belangrijke info die gebruikers nodig hebben om je zaak te vinden: contactgegevens, een beschrijving en de openingsuren.

Als jij bijvoorbeeld een Italiaans restaurant hebt in Mechelen en een internetgebruiker doet een zoekopdracht met “Italiaans restaurant Mechelen”, dan zullen de gegevens van jouw zaak bovenaan in de resultaten staan. Google Mijn Bedrijf biedt al je klanten ook de mogelijkheid om een review te schrijven over je zaak. Dat kan andere potentiële klanten over de streep trekken om bij jou te komen.

Nog geen Google Mijn Bedrijf-pagina? Met Bizz Online maken we ook dit voor je aan, zodat je bovenaan zichtbaar bent in de lokale zoekresultaten. En daarnaast begeleiden we je van A tot Z bij het maken van je nieuwe website.


2. Lokaliseer je website

Wist je dat je je website ook kan lokaliseren? Daar hoef je zelfs niet veel moeite voor te doen, het volstaat om je dorp, stad of regio te verwerken in de teksten op je site. Je kan ook een pagina aanmaken per product of dienst en daarin de naam van je locatie te vermelden.


3. Beheer en modereer je reviews

Zoals we al eerder aanhaalden, kunnen je klanten positieve of negatieve reviews schrijven over je zaak. Je doet er goed aan steeds te reageren op deze waarderingen. Door dat te doen, beschouwt de zoekmachine je als actief en betrouwbaar. Je bedrijf zal daardoor op een hogere plaats in de zoekresultaten terechtkomen. Vergeet je klanten dus zeker niet te vragen om een review achter te laten op je bedrijfspagina.


4. Optimaliseer je mobiele site

De meerderheid van lokale zoekopdrachten gebeurt vanop een mobiel toestel. Daarom is het belangrijk dat je website ook goed werkt en gebruiksvriendelijk is op mobiele smartphones en tablet. Als je site niet goed werkt op mobiele toestellen, zullen je bezoekers afhaken.


5. Gebruik online bedrijvengidsen

Maak gebruik van alle mogelijke manieren om je bedrijf online in de kijker te zetten. Schrijf je zaak bijvoorbeeld in bij online bedrijvengidsen zoals Yelp of de Gouden Gids. Net zoals bij Google Mijn Bedrijf geef je hier de gegevens, openingsuren en website van je bedrijf op. Bovendien is deze online verwijzing goed voor je lokale SEO.


6. Wees actief op sociale media

Sociale media zijn de uitgelezen tools om jouw bedrijf te promoten op lokaal niveau. Toon je producten en diensten op netwerken zoals Facebook en je wint niet alleen bekendheid, maar je kan ook meer bezoekers doorverwijzen naar je website. In 2020 is het bijna ondenkbaar om sociale media over te slaan als bedrijf.

Wil je een doeltreffende professionele website waar klanten je informatie vinden én die je verkoop een boost geeft? Dan is Bizz Online iets voor jou. Wij begeleiden je bij het maken van je website, van A tot Z. Al vanaf € 15 per maand, exclusief activeringskosten.

Ontdek nu alle Bizz Online-oplossingen

Bovendien voegen we een kant-en-klare webshop toe, als je dit wenst. Zo zijn je producten 24 uur per dag te koop.

Proximus Business

  

Andere artikels van Proximus Business

Blog topics

 
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar