Wat is influencer marketing?
Gepubliceerd op 25/07/2023 in Tech, tips & tricks
Influencer marketing groeide de laatste jaren uit tot een van de populairste vormen van online marketing, en met reden. Door samen te werken met influencers voor het promoten van je product of dienst bereik je je gewenste doelgroep op een originele en vooral effectieve manier. Toch blijft het voor velen nog onduidelijk wat influencer marketing nu precies inhoudt of wat de voordelen ervan juist zijn.
Van ‘betaald partnerschap’ tot #advertentie, je hebt ongetwijfeld al wel eens een gesponsorde post voorbij zien komen op je favoriete socialemediakanaal. Influencer marketing is vandaag dan ook alomtegenwoordig. Maar wat is influencer marketing nu eigenlijk? En hoe kunnen influencers jouw onderneming helpen? We leggen het hieronder graag uit.
Influencer marketing in het kort
Influencer marketing is een vorm van online marketing waarbij je invloedrijke personen op sociale media betaalt om jouw product of dienst te promoten op hun kanalen. Omdat hun volgers vaak opkijken naar hun favoriete influencers en vertrouwen op hun advies of tips, zijn ze al snel geneigd om de dingen die een influencer gebruikt of aanbeveelt ook zelf te kopen. Het gebeurt zelfs maar al te vaak dat een product plots wereldwijd uitverkocht raakt omdat een bekende influencer ermee pronkte. Het is dan ook niet verwonderlijk dan veel grote merken en bedrijven hier enorm op inzetten.
De voordelen van influencer marketing
Traditionele advertenties zoals televiespots en printreclame blijken de laatste jaren alsmaar minder effectief, vooral bij jongere generaties. De belangrijkste oorzaak? Een gebrek aan vertrouwen. Influencers daarentegen zijn in de ogen van hun volgers wél betrouwbaar en eerlijk, waardoor hun aanbevelingen als veel authentieker beschouwd worden. Daarnaast hebben influencers zelf al een relatief groot bereik, waardoor jij veel eenvoudiger, sneller en met minder middelen jouw product of dienst tot bij de gewenste doelgroepen kan brengen.
Hoe kunnen influencers jouw onderneming helpen?
Een influencer marketing campagne hoeft echter helemaal niet groots te zijn om een grote impact te hebben. Ook voor kleinere ondernemingen met minder budget kan het de ideale manier zijn om je merk in de kijker te zetten, net omdat je op zoveel verschillende manieren aan influencer marketing kan doen. Alles begint bij het kiezen van de juiste influencer(s), content en strategie.
De juiste influencer
Influencers bestaan in allerlei vormen en maten. Sommigen hebben hun status te danken aan hun honderdduizenden (zo niet miljoenen) volgers, maar daar staat vaak ook een stevig prijskaartje tegenover als je hen zou willen betalen om iets te promoten. Andere zogenaamde micro-influencers hebben misschien ‘slechts’ 10.000 volgers, maar hebben wel een reputatie opgebouwd als specialist binnen hun duidelijke niche.
Van een fashionista die de laatste modetrends deelt op Instagram tot een gamer die zijn overwinningen post op TikTok, binnen elke branche zijn er heel wat invloedrijke mensen te vinden. Het allerbelangrijkste is dat de influencers die je kiest passen bij jouw merk en wat je als merk wil uitstralen.
De juiste content en strategie
Maar wat voor content delen influencers dan best over jouw onderneming? Ook hier zijn er tal van mogelijkheden. De eerste vraag die je je moet stellen voor je met influencer marketing begint, is wat de doelstelling van je campagne is: meer naamsbekendheid van je merk? Het vertrouwen in je merk doen toenemen? Meer verkopen?
Afhankelijk hiervan en van je budget zijn er verschillende manieren waarop je influencers voor jouw onderneming kan inzetten. Denk maar aan gesponsorde content, kortingscodes of winacties. Deze kunnen op hun beurt ook nog eens in verschillende formats gegoten worden, van een reeks Instagram Stories tot korte TikTok-filmpjes. Merken gaan ook steeds vaker een langdurige samenwerking aan met influencers waarbij ze al deze verschillende strategieën en contenttypes combineren.
Ook hier geldt: hoe geloofwaardiger hoe beter. Dwing als onderneming daarom zeker niet zomaar content op aan een influencer, maar laat hem of haar zijn eigen stijl hanteren. Niemand kent hun volgers namelijk beter dan zij zelf. Wanneer een gesponsorde post te hard op een advertentie gaat lijken, zullen volgers al snel afhaken.
Kan de online marketing van jouw onderneming nog een duwtje in de rug gebruiken? Met de Business Booster van Proximus verbeter je de online aanwezigheid van je onderneming met onze digitale marketingdiensten! Van een hogere ranking in zoekmachines tot het optimaliseren van je webshop, onze digitale experts staan bij elke stap voor je klaar!
Proximus Business
Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s