Waarom Google My Business dé digitale oplossing voor starters is

Gepubliceerd op 02/06/2020 in Start Like A Pro

Waarom Google My Business dé digitale oplossing voor starters is

Heb je recent een nieuwe zaak opgestart en wil je je online aanwezigheid versterken? Dan moet je uiteraard over een goede website beschikken, maar ook een account op Google My Business zal jouw zaak zeker ten goede komen. Dat is de ideale tool om je zaak bij potentiële klanten bekend te maken zonder een enorm budget voor marketingcampagnes en communicatie te moeten vrijmaken. In deze blog leggen we uit hoe je ermee begint en geven we vier uitstekende redenen om Google My Business te gebruiken.

Google My Business, in de Nederlandstalige versie ook ‘Google Mijn Bedrijf’ genoemd, is een tool die je zeker aan boord moet hebben wanneer je een nieuwe zaak lanceert. Bovendien is deze oplossing onmisbaar als je over een succesvolle website wil beschikken.

Eigenlijk is Google My Business een soort online adresboek voor professionals zoals jij. Zo vergroot deze tool je zichtbaarheid op het internet, maar ook het organisch verkeer op je website zal aanzienlijk toenemen. En het beste hebben we dan nog niet eens vermeld: Google My Business is gratis!

Hoe gebruik je Google My Business?

Om te beginnen moet je zeker eens de naam van je zaak of bedrijf via de zoekmachine van Google ingeven. In de zoekresultaten verschijnt dan normaal gezien een kaart met de coördinaten van je zaak. Dit is iets wat Google automatisch instelt wanneer het een nieuw bedrijf binnen een geografisch gebied lokaliseert. Het is dus een essentieel hulpmiddel voor de lokale referentie van je zaak. Dat is ook waar Google My Business in het spel komt.

Uiteraard mag je als eigenaar van de zaak deze fiche op Google zelf beheren. Het enige wat je moet doen, is jezelf op deze pagina registreren.

Van zodra je de controle over je fiche hebt verkregen, mag je hier naar wens alle informatie over je zaak aan toevoegen:

  • Denk aan je telefoonnummer, e-mailadres, en zeker ook je openingsuren. Vergeet niet om deze fiche nadien regelmatig te updaten.
  • Neem vervolgens de tijd om je zaak in maximaal 750 tekens te omschrijven en voeg een overzicht van je belangrijkste producten en diensten toe. Hoe beter je beschrijving in elkaar zit, des te groter de kans dat jouw fiche op het scherm van andere internetgebruikers zal verschijnen.
  • Voeg eventueel ook foto’s en video’s toe, zodat je bezoekers snel een beeld van je zaak krijgen. Dit zorgt ook meteen voor connectie met potentiële klanten.

Het loont echt om hier een klein stukje van je kostbare tijd in te steken. Waarom? We geven je nu vier redenen waarom jouw zaak Google My Business nodig heeft:

1. Je geniet van gratis reclame

Aangezien Google My Business geen geld kost, is dit dus een vorm van gratis reclame waar jouw zaak gebruik van mag maken. Het is uiteraard de belangrijkste reden waarom andere bedrijven, en dus ook jouw concurrenten, hier veel aandacht aan besteden. Bovendien is het een efficiënte en duurzame manier om je klanten te bereiken.

Naarmate je meer informatie over je zaak toevoegt, zullen ook meer internetgebruikers er kennis mee mogen maken. Op die manier vergroot je dus je online zichtbaarheid. Voor nieuwe zaken is dit simpelweg de beste manier om snel bekendheid bij een doelpubliek te verkrijgen. Zeker als je over een horecazaak beschikt, zoals een café of een restaurant. Hoe vaak zoeken mensen immers niet met hun smartphone naar een nabijgelegen zaak om snel even te gaan lunchen of een koffie te drinken?

Liefst 97% van de internetgebruikers zou Google al eens gebruiken om een zaak in hun omgeving te vinden. Je laat dus een enorm potentieel aan klanten liggen als je deze bron niet zou aanboren. En voor je het weet zijn die gelegenheidsklanten trouwe klanten geworden.

Lanceer je zaak als een pro dankzij ons aanbod voor Starters.

Dat interesseert me!


2. Je communiceert met je klanten

Communicatie is voor iedere zaak erg belangrijk, zeker met je klanten. Google My Business maakt het voor die klanten mogelijk om commentaren op je pagina achter te laten en hun ervaringen met je producten of diensten te delen met jou en met andere potentiële klanten.

Het is zeker de moeite om op die berichten te reageren en bijvoorbeeld een positieve review te bedanken. Of als er toch een ontevreden klant zijn frustraties zou spuien, dan heb je de kans om dit alsnog recht te zetten. Zo toon je dat je met je klanten begaan bent en verbeter je het imago van je zaak. Bovendien mag je Google My Business ook gewoon gebruiken om je klanten op de hoogte te brengen van nieuwe acties of promoties. Deel je nieuwigheden eventueel in de vorm van een foto of een video met je publiek.


3. Je krijgt nuttige statistieken te zien

Dankzij Google My Business beschik je ook over een pak nuttige statistieken die tonen hoe efficiënt je zaak op het internet is. Op die manier zie je wat bezoekers van je fiche vinden, wat ze bekeken hebben (commentaren, foto’s, video’s) en wat ze nadien gedaan hebben (doorklikken naar je website, telefonisch contact opnemen, een route naar je zaak via Google Maps opzoeken, …).

Deze informatie is ook erg kostbaar als je gerichte reclamecampagnes wil lanceren op basis van zoekopdrachten in de buurt van je zaak. Het is dus de ideale tool om je marketing op de meest voordelige manier te optimaliseren.


4. Je geeft je zaak een sterker imago

Een zaak uit de grond stampen, is nooit eenvoudig. In het begin geniet je nog totaal geen naambekendheid en je moet ook hard werken om het online imago van je zaak bij te schaven. Het is zelfs niet uitgesloten dat een kwaadwillige internetgebruiker de naam van je zaak voor de verkeerde doeleinden gebruikt.

Gelukkig helpt Google My Business om je zaak vanaf de opstart te certifiëren en zo allerlei misverstanden te voorkomen. Internetgebruikers die een product of dienst zoeken, zullen dus meteen zien dat jouw zaak betrouwbaar en professioneel is. Met een sterk imago is je zaak klaar om de wereld te veroveren.


Google My Business is een onmisbare tool voor iedere organisatie, zeker voor nieuwe zaken die nog maar net aan een spannend avontuur begonnen zijn. Dankzij deze tool heb je in een mum van tijd naambekendheid verworven en met behulp van lokalisatie eis je ook meteen je plaats op in de lokale economie. Bovendien is het een eenvoudige en gratis manier om je producten of diensten te promoten. Maar bovenal verbeter je de zichtbaarheid op Google, waardoor je website snel een hoop bezoekers zal mogen verwelkomen.


Kom meer te weten over dit onderwerp, andere blogartikels wachten op je!

Lees nog meer

Voor nog meer deskundig advies, interessante links of suggesties voor tools om je als Starter stap voor stap te begeleiden, kan je terecht op Start Like A Pro.

Start Like A Pro

Start Like A Pro

Start je eigen zaak met deskundig advies, interessante links en suggesties voor tools!

Andere artikels van Start Like A Pro

Blog topics

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot je dienst. Kies zelf hoe je contact met ons wil opnemen.

Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar