Hoe verleid je business angel Cédric Donck?

Gepubliceerd op 31/01/2018 in Start Like A Pro

Hij krijgt jaarlijks driehonderd dossiers van startups op zijn bord. Hij investeert in niet meer dan vier ervan. Privé-investeerder Cédric Donck is behoorlijk kieskeurig over de bedrijven waar hij zijn geld en knowhow in pompt. Wat hebben die vier ondernemingen voor op de rest? En hoe zorg je dat jij erbij bent?

Hoe verleid je business angel Cédric Donck?

3 investeringscriteria

“Die andere 296 businessplannen zijn daarom niet slecht, hoor”, zegt Cédric Donck, “vaak heeft het ook te maken met mijn eigen investeringscriteria. Ik investeer enkel in startups. Ik wil de eerste en voorlopig enige investeerder zijn. En ik investeer enkel in internetbedrijven, omdat dat de business is die ik ken. Zeker de helft van de dossiers voldoet niet aan deze drie criteria.”

Een complementair team is key

Waarop baseert Donck dan zijn beslissing om wél te investeren? “Wat voor mij heel belangrijk is, is de ploeg”, zegt hij. “Het business-idee kan nog veranderen en zelfs de technologie kan je desnoods aankopen, maar de ploeg blijft. Is er dus voldoende competentie in dat team? Zijn de teamleden complementair? Een techneut en een verkoper, dat is bijvoorbeeld al geen slecht begin. Is er ervaring? Een jaar of drie, vier ervaring is toch noodzakelijk, vind ik.”

De eerste en enige investeerder

Dat Donck de eerste en enige investeerder wil zijn, heeft een eenvoudige reden, zegt hij. “Ik wil de handen vrij hebben om snel te schakelen, zonder zware structuur waar je zeventien keer moet vergaderen eer je tot een beslissing komt. Dat gezegd zijnde: zodra het bedrijf gegroeid is, heb ik er geen problemen mee dat er een tweede investeerder aan boord komt.”

Analyseer je businessplan

Om bedrijven te helpen met hun businessplan, heeft Donck een gratis online tool ontwikkeld: Pimentomap. “De ondernemer beantwoordt 18 vragen en krijgt dan een document van 20 pagina’s waar de sterktes en zwaktes van zijn plan gevalideerd worden”, zegt de business angel. “Die tool is er gekomen omdat veel ondernemers gefrustreerd waren als ik weigerde te investeren. Ze vroegen dan natuurlijk waarom dat zo was. Nu kan ik zeggen: doe de test op Pimentomap, dan weet je het (lacht).”

Eerst ervaring en een netwerk, dan pas geld

Voor veel ondernemers staat de business angel gelijk aan de geldschieter. Eigenlijk gaat zijn rol veel breder, zegt Donck. “Ik breng drie dingen mee. Het belangrijkste: grijs haar en ervaring. Ik ben zelf entrepreneur geweest, ik ken de klappen van de zweep. Die kennis kan ik delen met de ondernemers. Ten tweede: een netwerk, dat ik ook wil delen. En pas op de derde plaats: geld. Mijn belangrijkste rol is het coachen van de ondernemers en met hen werken. Welke kleur een bepaalde knop moet hebben, daar bemoei ik me niet mee.”

Supertip: zo snel mogelijk break-even met echte klanten

Tot slot: welke tip wil de business angel nog meegeven aan aspirant-entrepreneurs? “Zorg dat je zo snel mogelijk break even draait, met échte klanten. Leun niet te veel op subsidies of investeringssteun. Dat is belangrijk, maar ooit komt daar een einde aan. En ook: ga voor investeerders die je bedrijf echt vooruit kunnen en willen helpen. Sommigen zijn enkel uit op persoonlijk geldgewin.”

Cédric Donck is een ervaren entrepreneur die verschillende internet- en communicatiebedrijven oprichtte. Sinds 2011 heeft hij als business angel in meer dan twintig bedrijven geïnvesteerd, in binnen- en buitenland:

Proximus Business

  

Andere artikels van Proximus Business
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar