Hallo? Verkopen via de telefoon, hoe doe je dat als zelfstandige?

Gepubliceerd op 02/06/2020 in Start Like A Pro

Hallo? Verkopen via de telefoon, hoe doe je dat als zelfstandige?

Eigenlijk is dat bijna hetzelfde als een ‘face to face’-verkoopgesprek. Alleen zonder fysiek contact. Maar toch is het net iets anders. De voordelen van telefonisch verkopen zijn: je hoeft je niet te verplaatsen waardoor je heel wat tijd en kosten bespaart. Je kan vlot het ene verkoopgesprek na het andere voeren. En hoe je dat allemaal juist gaat doen, lees je hieronder.

Bereid je gesprek degelijk voor

Maak een checklist met de argumenten die je zeker wil gebruiken en de vragen die je wil stellen. Zo hou je het scenario van het gesprek onder controle. En als je persoonlijke gegevens over de te bellen persoon hebt, neem die dan vooraf bij de hand. Zo vermijd je pijnlijke vragen over zaken die je geacht bent te weten en kan je het gesprek een persoonlijke toets geven.

Neem nota’s

Pen en papier horen altijd naast je computer te liggen zodat je notities kunt nemen over relevante informatie tijdens het gesprek.

Bel met een glimlach

De klant kan het misschien niet zien, maar hij kan die wel horen. Het zit ‘m in de intonatie van je stem. Als je start met een glimlach, zal je je ook minder vlug boos maken bij een onaangename reactie aan de andere kant van de lijn.

Spreek langzaam en articuleer goed

Er kan altijd wat ruis op de lijn zitten. De klant kan je lippen niet volgen en moet volledig op zijn gehoor afgaan. Niets zo storend als drie keer hetzelfde moeten herhalen. Dat breekt het ritme van het gesprek en kan tot irritatie leiden. Pas je tempo aan en articuleer goed.

Luister zelf ook extra aandachtig

Je mag niets missen van het gesprek. Als je klant een langere tijd aan het woord is, reageer dan tussentijds al eens met een bevestigend woord als ‘inderdaad’, ‘dat klopt’, ‘uhu’… Zo weet de klant dat je nog aandachtig aan het luisteren bent.

Laat je niet te vlug ontmoedigen

Klanten durven sneller ‘nee’ te zeggen aan de telefoon dan wanneer ze oog in oog staan met een verkoper. Als verkoper kan het zijn dat je ongepast belt, waardoor de klant sneller wil afleggen. Je kan aan de telefoon niet zien want je klant aan de andere kant van de lijn aan het doen is.

Laat je vooral niet ontmoedigen en blijf doorzetten.

Source: LIANTIS

Voor nog meer deskundig advies, interessante links of suggesties voor tools om je als Starter stap voor stap te begeleiden, kan je terecht op Start Like A Pro.

Start Like A Pro

Start Like A Pro

Start je eigen zaak met deskundig advies, interessante links en suggesties voor tools!

Andere artikels van Start Like A Pro

Categorieën

Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar