10 toffe tips voor trouwe klanten

Gepubliceerd op 08/05/2017 in Laat je inspireren

Trouwe klanten zijn goede klanten: ze zijn tevreden en dus komen ze telkens bij u terug voor een nieuwe aankoop.

10 toffe tips voor trouwe klanten

Maar hoe komt u aan die trouwe klanten? Niet met cliché slogans of kortingbonnen om uit te knippen, wel met onze tien tips voor een originele aanpak.

  1. Bewierook uzelf eens

    Klanten zien soms niet hoe mooi u hun cadeautje hebt ingepakt. Daarom moet u er zelf voor zorgen dat klanten uw topservice opmerken, bijvoorbeeld door dat te vermelden in een newsletter of tijdens een telefoontje. 

  2. Scoren op speciale gelegenheden

    Door uw klanten een kaartje of cadeaubon te sturen op speciale data – verjaardagen, kerstmis, een geboorte, …- raakt u zeker een gevoelige snaar. Scoor nog meer effect met een heel persoonlijke aanpak, zoals een cadeautje dat verwijst naar de interesses of de zaak van uw klant. U moet dan natuurlijk de gegevens van uw klanten achterhalen.

  3. Zeg het met boeken

    Met een boek geeft u een blijvend geschenk. Kies liefst een bestseller of een boek dat echt past bij uw eigen bedrijf of bij uw klant. Is uw klant zelf bedrijfsleider, dan maakt u hem zeker blij met een boek over succesvol ondernemen. 2 tips: “Steal like an Artist” of “The 5 Dysfunctions of a Team”. En vergeet vooral niet om binnenin nog een persoonlijke boodschap te schrijven.

  4. Leg één klant extra in de watten

    Ga eens volledig loos met uw klantenservice en geef één klant een onvergetelijke ervaring: een ballonvaart, een champagneontbijt, … de mogelijkheden zijn eindeloos. Het resultaat moet zijn dat die klant overal gaat rondbazuinen wat u voor hem heeft gedaan: mooie reclame!

  5. Beloon uw trouwste klanten

    Maak blijvertjes van uw trouwste klanten met een getrouwheidsprogramma. Iedereen houdt van het gevoel dat je zomaar een extraatje krijgt. Dat hoeft niet veel moeite te kosten; zo kan u niets verkeerd doen met een korting op de verjaardag van de klant. 

  6. Meer moeite voor sociale media

    Geef extra aandacht - voordelen - aan klanten die actief zijn op sociale media. Zo krijgt uw organisatie via hen een luidere stem op Twitter, Instagram, LinkedIn of Facebook. Een ‘review’ — liefst een positieve… — beloont u met een korting op de volgende aankoop. En negeer een negatieve posts zeker niet: leg ook deze klanten extra in de watten.

  7. Zet klanten in de kijker

    Twitter is ideaal om uw klanten op een heel persoonlijke manier te laten weten wat ze voor u betekenen. Een hele uitdaging om dat te doen in 140 lettertekens, dus hou het kort en krachtig! Een ander idee is om klanten te vermelden of te quoten op uw website.

  8. Verrassing: spontane korting

    Elke klant zal blij verrast zijn wanneer hij ‘zomaar’ een korting krijgt. U laat dan wel nog eens expliciet weten dat ze een korting krijgen als dank voor hun klantentrouw. Heeft u een fysieke winkel, dan krijgt de klant een korting aan de kassa. Wedden dat hij de rekening met plezier betaalt?

  9. Komisch cadeau

    Met humor bereikt u meer. Een grappig bericht of komisch foto cadeautje is voor uw klant leuk om te krijgen en blijft in het geheugen hangen. U hoeft geen Photoshop-wonder te zijn om de gezichten van uw team – of van uw klant – te plakken op de cast van Star Wars of de leden van the Village People. Met deze gratis grafische apps is dat zo gepiept.

  10. Het goede doel

    Geef uw klanten niet zomaar een cadeau maar vooral een goed gevoel met een klein relatiegeschenk dat gemaakt is door beginnende kunstenaars of in een beschutte werkplaats. Of nog mooier: schenk aan een goed doel en laat dat weten aan uw klant. 

Succes!

Johan

Proximus-schrijver.

Andere artikels van Johan
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar