Ongewenste oproepen of sms’en

Stuurt men je dreigberichten of beledigende sms’en? Word je gestalkt of gepest via je gsm? Of krijg je regelmatig oproepen van een onbekend nummer? Afhankelijk van het oproepnummer zijn verschillende acties mogelijk.

Word je vaak opgebeld door een vreemd nummer of buitenlands nummer?

Een onbekend, vaak buitenlands nummer met een andere landcode dan de Belgische +32, belt je op en als je opneemt hoor je een bandje, ruis of helemaal niks? Dit zijn call centers die 10 nummers in één keer bellen; de eerste die antwoordt, krijgt een verkoper aan de lijn. De andere negen nummers horen niets, maar worden nadien teruggebeld door het systeem. Dit is storend, maar vaak tijdelijk.

  • Bel nooit terug naar onbekende nummers

    Beantwoord nooit oproepen van nummers die je niet kent, en zeker niet van buitenlandse nummers (bv. met landnummer +176, +88 of +372). Bel deze nummers ook absoluut niet terug. Vaak gaat het om frauduleuze betaalnummers met zeer hoge tarieven, waardoor je factuur enorm kan oplopen.

  • Blokkeer het nummer via je gsm

    Op de meeste smartphones kun je contactpersonen en bekende of onbekende nummers blokkeren. De richtlijnen hiervoor staan in de handleiding van je toestel. Helaas kunnen noch wij, noch de Ombudsman Telecom deze buitenlandse nummers voor jouw blokkeren.

  • Laat je registreren op de “Bel mij niet meer”-lijst

    Nooit meer gebeld worden voor commerciële doeleinden? Schrijf je gratis in voor de “bel-me-niet-meer”-lijst.

  • Verander indien nodig van nummer

    Als je wordt opgebeld door een onbekend nummer, is dit meestal tijdelijk. Blijft het duren? Contacteer onze klantendienst en vraag om je telefoonnummer en/of gsm-nummer te veranderen. Het is gratis voor je gsm-nummer, maar je betaalt € 33.28 voor je vast telefoonnummer.

Word je bedreigd, gestalkt of gepest?

  • Blokkeer het nummer via je gsm

    Op de meeste smartphones kun je contactpersonen en bekende of onbekende nummers blokkeren. De richtlijnen hiervoor vind je in de handleiding van je toestel.

  • Identificeer de beller

    Zoek de beller eerst op via diensten als 1207.
    Beller niet gevonden? Dien dan het formulier voor een klacht met betrekking tot kwaadwillige oproepen in bij de ombudsdienst. Geeft de Ombudsman Telecom daarop een groen licht? Dan mogen wij de relevante informatie ter zake aan de ombudsman bezorgen.

  • Dien klacht in bij de politie

    Indien het om beledigingen, bedreigingen of fraude gaat, raden we je aan een klacht in te dienen bij de politie. Dit kan ook tegen onbekenden. Op basis van de vordering van de procureur wordt nadien een onderzoek ingesteld.

  • Verander indien nodig van nummer

    Contacteer onze klantendienst en vraag om je telefoonnummer en/of gsm-nummer te veranderen. Gebruik je je gsm-nummer om in te loggen op bepaalde websites? Vergeet niet je gsm-nummer aan te passen voor MyProximus, WhatsApp, Facebook, Google, enz. zodat je persoonlijke gegevens privé blijven wanneer je van gsm-nummer verandert. Het is gratis voor je gsm-nummer, maar je betaalt € 33.28 voor je vast telefoonnummer.

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot je dienst. Kies zelf hoe je contact met ons wil opnemen.

Hulp nodig?