Wat doen bij een overlijden?

Je hebt iemand uit je naaste omgeving verloren? Wij bieden onze oprechte deelneming aan.
Hieronder helpen we je met de stappen om het afscheid emotioneel draaglijker te maken en de administratieve afhandeling met Proximus correct uit te voeren.
Ga na wat je best doet vooraleer je opzegt, hoe je opzegt of wijzigt en hoe het zit met betalingen en MyProximus.

Een telefoon van de overledene bevat vaak heel wat persoonlijke herinneringen. Je wilt deze misschien bewaren, vooraleer je het nummer of het abonnement opzegt.

  • Je kunt de persoonlijke voicemailbegroeting van de overledene opvragen. Neem, vooraleer je het contract opzegt, hiervoor telefonisch contact op (kies optie 4 en daarna opnieuw 4). Houd het gsm-nummer van de overledene bij de hand. Je krijgt de begroeting na ongeveer 7 werkdagen als een audio-bestand per e-mail opgestuurd.
  • Je kunt het gsm-nummer van de overledene overnemen of nog enige tijd behouden (met een abonnement of als Pay&Go-nummer). Zo kun je nog binnenkomende oproepen of sms’en beantwoorden en de berichten die op de telefoon staan, behouden.
  • Je kunt het e-mailadres van de overledene behouden. Als de e-mails op een Proximus Mail-adres toekwamen, blijft deze mailbox nog 18 maanden na opzeg werken met de bestaande gebruikersnaam en het wachtwoord.
  • Je kunt de foto’s die de overledene genomen had, behouden. Als deze foto’s opgeslagen werden in Proximus Cloud, kun je ze ofwel raadplegen met de bestaande gebruikersnaam en wachtwoord ofwel downloaden. Als de foto’s op de gsm zelf staan, raadpleeg dan de handleiding van het toestel.
  • Gebruikte de overledene zijn of haar gsm-nummer om in te loggen op bepaalde websites? Vergeet niet zijn of haar gsm-nummer en/of e-mail aan te passen voor MyProximus, WhatsApp, Facebook, Google, enz. zodat zijn of haar persoonlijke gegevens privé blijven.

Houd naam, geboortedatum en adres, gsm-nummer en klantnummer van de overledene bij de hand. Ga na wat je precies wilt doen:

  • Een abonnement (vaste lijn, gsm, internet en/of tv) opzeggen

Je kunt het abonnement opzeggen. Gaat het om een toestel met korting (gsm, tv, …) bij het afsluiten van het contract? In geval van overlijden ben je de restwaarde niet verschuldigd en mag je het toestel houden. Voor andere toestellen (modem, decoder, …) krijg je aanwijzingen hoe je die gratis moet terugsturen. De opzegging is gratis.

  • Een abonnement (vaste lijn, gsm, internet en/of tv) overnemen

Je kunt de vaste lijn, internet, tv en/of het gsm-nummer gratis overnemen. Voor het gsm-nummer kun je ook overschakelen naar Pay&Go. Bij overname ontvang je dan een nieuw klantnummer en de factuur komt op je naam te staan. Dit klantnummer kun je toevoegen in je MyProximus-account of je kunt je hiermee inschrijven voor MyProximus. Daarna kun je aanpassingen doen: tv-opnames bekijken, opties voor tv wijzigen, oproepen naar je gsm doorschakelen, ...

  • Pay&Go opzeggen

Je kunt het nummer opzeggen door contact op te nemen per telefoon of chat. De opzegging is gratis.

  • Pay&Go overnemen

Je kunt het nummer gratis overnemen maar je dient de simkaart opnieuw te identificeren. Opgelet: verbruik je gedurende 12 maanden geen krediet of voeg je er geen toen, dan wordt het nummer afgesloten.

  • Proximus Mail overnemen

Als de overledene Proximus Mail gebruikte, kun je, op voorwaarde dat je zijn of haar wachtwoord kent, de mails blijven lezen via de Proximus Mail app, via de webmail, of via je eigen e-mailprogramma (Outlook, Windows mail,…) op je gsm, tablet of computer. We raden je aan het e-mailadres te behouden, zodat je bepaalde binnenkomende communicaties (facturen, wijzigingen wachtwoord, …) kunt lezen.
Daarna kun je eventueel het e-mailadres afsluiten.

  • Proximus Cloud overnemen

Als de overledene Proximus Cloud gebruikte, kun je, op voorwaarde dat je zijn of haar gebruikersnaam en wachtwoord kent en/of op voorwaarde dat je toegang hebt tot zijn of haar e-mailaccount, deze toegang blijven gebruiken en er documenten downloaden.

Je dient het abonnement van de overledene te betalen tot maximum 7 dagen na je aanvraag om de producten stop te zetten. We maken altijd een eindafrekening op. Doet er zich een probleem voor? Bekijk hieronder onze tips.

  • Wordt een betaling via domiciliering niet uitgevoerd vanaf een geblokkeerde rekening van de overledene?

Ga na of je de factuur of aanrekening via een andere bankrekening kunt betalen. Zo vermijd je aanmaningskosten als je niet op tijd betaalt. Neem, indien nodig, telefonisch contact op voor de betaling uit te stellen of het bedrag in schijven te betalen.

  • Kwamen de meldingen over een nieuwe factuur voordien via sms of e-mail bij de overledene terecht?

Vraag, wanneer je opzegt, om de eindafrekening op te sturen naar een ander gsm-nummer, ander e-mailadres of naar een postadres. Heb je toegang tot de MyProximus van de overledene, kun je dat daar ook aanpassen.

  • Heb je een tegoed?

Staat er op de eindafrekening dat je nog een bedrag tegoed hebt? Heb je toegang tot de MyProximus van de overledene, kun je het bedrag daar laten terugbetalen op de rekening die de overledene gebruikte. Wil je dit op een andere rekening, neem dan telefonisch contact op.

  • Is er nog een Pay&Go-krediet?

We kunnen het resterende krediet jammer genoeg niet terugbetalen.

  • Ken je de gebruikersnaam of het wachtwoord van de overledene niet?

Wil je toegang tot de MyProximus-account van de overledene? Op voorwaarde dat je toegang hebt tot zijn of haar e-mailaccount, kun je de gebruikersnaam aanvragen en een nieuw wachtwoord aanmaken.
Lukt dit niet, dan is het beter je zelf in te schrijven voor MyProximus. je hebt hiervoor het klantnummer, activeringscode en datum van de overledene nodig. Heb je geen toegang tot een recente factuur van de overledene, laat deze gegevens dan opsturen per sms of met de post.

Heb je zelf al een MyProximus-account en laat je de producten op je naam zetten, dan worden ze automatisch zichtbaar in je MyProximus. Facturen en punten blijven echter bewaard in de MyProximus-account van de overledene.

  • Wil je de MyProximus van de overledene afsluiten?

Je moet hiervoor niets doen. Enkele maanden na opzeg, wordt het betrokken MyProximus-account automatisch gewist.

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot je dienst. Kies zelf hoe je contact met ons wil opnemen.