Ga direct naar de hoofdinhoud
×
×

Een bedrag in je voordeel

Is er een rechtzetting van een voorgaande factuur of aanrekening gebeurd? Heb je meer betaald dan aangeduid stond op je factuur of aanrekening? Of een bedrag twee keer betaald?

Dan heb je een bedrag in je voordeel. Dit tegoed wordt verrekend of terugbetaald.

Hoe het bedrag raadplegen?

  • Bent je een professionele klant, dan ontvangt je een creditnota met daarop het bedrag in je voordeel.
  • Bent je een privé-klant, dan verschijnt het bedrag in je voordeel op je aanrekening onder de titel Regularisaties.

Hoe het bedrag terugkrijgen?

Er zijn twee mogelijkheden:

  • je tegoed wordt automatisch in mindering gebracht bij je volgende factuur of aanrekening, ook als die gedomicilieerd is.
    Een voorbeeld: je hebt een tegoed van € 20 en je openstaande saldo bedraagt € 15. Dan wordt dit saldo betaald met je tegoed en heb je nog een resterend bedrag van € 5. Dit bedrag wordt bij je volgende factuur of aanrekening verrekend.
    Je kunt je tegoed en de verrekening ervan opvolgen in MyProximus, zoals je je facturen of aanrekeningen raadpleegt.
  • je wacht niet je volgende factuur of aanrekening af, maar je vraagt om je tegoed direct terug te storten op je bankrekening. Dit is ook mogelijk bij een domiciliëring.
    Een voorbeeld: je hebt een tegoed van € 20 en geen openstaand saldo. Je vraagt om € 20 op je rekening te storten.

Terugbetaling gebeurt op de laatst gebruikte bankrekening. Ga hiervoor naar MyProximus. Dit kan via de app of via de website.

  1. Open de MyProximus-app en tik op Facturen . Je ziet je openstaand saldo.
  2. Zie je een negatief saldo staan? Dan heb je een tegoed.
    • Wil je dit terugbetaald krijgen? Ga naar stap 4.
    • Wil je dit verrekend zien bij je volgende factuur of aanrekening? Wacht tot je dit document ontvangt en ga naar stap 5.
  3. Zie je een positief saldo staan? Je tegoed is al verrekend in je nog te betalen factuur of aanrekening. Ga naar stap 5.
  4. Klik op Of heb je het liever meteen terugbetaald?. Controleer, indien gevraagd, je rekeningnummer waarop het tegoed zal gestort worden. Klik op Terugbetalen. Na 3 werkdagen verschijnt het op je rekening.
  5. Betaal voor de vervaldatum het openstaande saldo. Er zijn verschillende mogelijkheden om te betalen.
  1. Log in op MyProximus om je openstaand saldo te bekijken.
    Bekijk je saldo
  2. Zie je een negatief saldo staan? Dan heb je een tegoed.
    • Wil je dit terugbetaald krijgen? Ga naar stap 4.
    • Wil je dit verrekend zien bij je volgende factuur of aanrekening? Wacht tot je dit document ontvangt en ga naar stap 5.
  3. Zie je een positief saldo staan? Je tegoed is al verrekend in je nog te betalen factuur of aanrekening. Ga naar stap 5.
  4. Klik op Terugbetalen. Controleer je rekeningnummer waarop het tegoed zal gestort worden. Klik nog een keer op Terugbetalen. Na 3 werkdagen verschijnt het op je rekening.
  5. Betaal voor de vervaldatum het openstaande saldo. Er zijn verschillende mogelijkheden om te betalen.

Terugbetaling lukt niet?

  • Je ziet een negatief saldo, maar geen knop Terugbetalen? In bepaalde gevallen wordt je tegoed automatisch verrekend op je volgende factuur of aanrekening omdat terugbetaling niet mogelijk is in MyProximus. Neem, indien nodig, telefonisch contact op.
  • Had je een factuur met een rood overschrijvingsformulier en heb je je contract opgezegd? Neem telefonisch contact op voor een terugbetaling.

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot je dienst. Kies zelf hoe je contact met ons wil opnemen.