×
×

Uw factuur hoger dan normaal?

U hebt uw eerste factuur of aanrekening gekregen en deze is hoger dan het aangekondigde bedrag? Of u bent al langer klant en uw maandelijkse factuur of aanrekening is hoger dan normaal? Ga na welke situatie op u van toepassing is.

Een nieuw abonnement of een bijkomende optie?

Ontvangt u, als nieuwe klant, uw eerste factuur of aanrekening of hebt u, als bestaande klant, een bijkomend product genomen?

  • Als u een nieuw product of abonnement neemt, zijn daar, in sommige gevallen, installatiekosten mee verbonden. Die vindt u onder de noemer éénmalige kosten: bekijk een voorbeeld op een factuur of aanrekening.
  • Een abonnement of een product wordt per maand aangerekend. Maar bestelde u in de loop van de maand een nieuw product, wordt dat stuk van die maand daarbij geteld.
    Een voorbeeld:
    • U bestelde een nieuw abonnement of een bijkomende optie die in werking trad op 20 april.
    • In mei ontvangt u een factuur of aanrekening. Deze bevat zowel uw abonnementskosten van 1 mei tot en met 31 mei, maar ook deze van 20 april tot 30 april.
    • In juni volgt de factuur of aanrekening voor 1 juni tot en met 30 juni.
Tijdslijn bij een nieuw abonnement of optie

Daarna beperken uw volgende facturen of aanrekeningen zich tot één maand (tenzij u een wijziging doorvoert in uw producten) en tonen duidelijk het verwachte abonnementsbedrag. U kunt online uw facturen of aanrekeningen bekijken en vergelijken.
Wilt u weten of uw producten afgestemd zijn op uw verbruiksprofiel? Bekijk, na enkele maanden, onze aanbevelingen op MyProximus, enkel via de website.

Een oud abonnement opgezegd voor een nieuw?

U hebt, als bestaande klant, een product of abonnement opgezegd en ingeruild voor een nieuw product of abonnement.

  • Als u een ander product of abonnement neemt, zijn daar, in sommige gevallen, installatiekosten mee verbonden. Die vindt u onder de noemer éénmalige kosten: bekijk een voorbeeld op een factuur of aanrekening.
  • Een abonnement of een product wordt per maand aangerekend. Maar veranderde u in de loop van de maand van product, wordt het abonnement van het nieuwe product voor dat stuk van die maand daarbij geteld. Voor het oude product krijgt u voor die periode een teruggave.
    Een voorbeeld:
    • U veranderde van abonnement: de verandering trad in werking op 20 april.
    • In mei ontvangt u een factuur of aanrekening. Deze bevat de kosten voor uw nieuwe abonnement: van 1 mei tot en met 31 mei, maar ook van 20 april tot 30 april.
    • De kosten van uw oude abonnement worden in mindering gebracht voor de periode van 20 tot 30 april. Dit gebeurt op de factuur of aanrekening van mei, maar kan ook op die van juni.
    • In juni, volgt de factuur of aanrekening voor 1 juni tot en met 30 juni.
Tijdslijn bij een oud abonnement vervangen door een nieuw

Daarna beperken uw volgende facturen of aanrekeningen zich tot één maand (tenzij u een wijziging doorvoert in uw producten) en tonen duidelijk het verwachte abonnementsbedrag. U kunt online uw facturen of aanrekeningen bekijken en vergelijken.
Wilt u weten of uw producten afgestemd zijn op uw verbruiksprofiel? Bekijk, na enkele maanden, onze aanbevelingen op MyProximus, enkel via de website.

Abonnement is ok, maar verbruik is plots hoger?

U bent in de afgelopen maand niet van abonnement veranderd of hebt u geen producten bijgenomen? Dan hebt u kosten gemaakt door te bellen, te sms’en, te surfen of tv te kijken.

  • Extra verbruik: In uw abonnement, bundel of pack zijn er een bepaald aantal belminuten, sms’en en internetdata inbegrepen. Gaat u hierboven of doet u een aankoop (bv. een film huren), dan worden deze aangerekend op uw factuur of aanrekening. Die vindt u onder de noemer verbruik: bekijk een voorbeeld op een factuur of aanrekening.
    Hoe kunt u deze kosten vermijden? Volg, voor de lopende maand, in MyProximus uw verbruik op de voet en tracht binnen uw bundel te blijven. Of neem, wanneer uw internetvolume overschreden is, extra data.
  • Overdag bellen, internationaal bellen, bellen in het buitenland, enz.: Sommige kosten zijn niet inbegrepen in uw abonnement, bundel of pack: bijvoorbeeld, overdag bellen, internationaal bellen vanuit België of bellen en surfen buiten de EU (roaming). Die vindt u onder de noemer verbruik: bekijk een voorbeeld op een factuur of aanrekening.
    Hoe kunt u deze kosten vermijden? Bel liever ’s avonds of neem een van de opties om goedkoper internationaal te bellen of voor roaming buiten de EU. Of blokkeer deze oproepen op uw gsm.
  • Betaalnummers, betaalsms’en, aankopen, enz.: Hebt u via televoting gestemd voor uw favoriete artiest? Een parkeerticket of een app aangekocht met uw gsm? De kosten hiervoor vindt u onder de noemer Diensten geleverd door derden: bekijk een voorbeeld op een factuur of aanrekening.
    Hoe kunt u deze kosten vermijden? Stel een limiet voor mobiele betalingen in of blokkeer betaalnummers en stop betaalsms’en.

U kunt met MyProximus uw verbruik op de voet volgen voor de lopende maand. U kunt ook uw facturen of aanrekeningen bekijken en vergelijken. Wilt u weten of uw producten afgestemd zijn op uw verbruiksprofiel? Bekijk onze aanbevelingen via de website van MyProximus.

Een andere reden?

Geen nieuwe producten? Constant verbruik? Dan ligt uw hogere bedrag wellicht hieraan:

  • Was u vorige keer te laat met betalen? Dan kan het zijn dat u aanmaningskosten moet betalen. Die vindt u onder de noemer éénmalige kosten: bekijk een voorbeeld op een factuur of aanrekening.
  • Misschien is de prijs van uw abonnement gewijzigd? Wanneer Proximus de abonnementsprijs verhoogt, wordt u daar tijdig van verwittigd: per e-mail, per sms en via uw factuur of aanrekening. U hebt dan ook het recht uw abonnement op te zeggen of te wijzigen.
  • Is de prijs van het abonnement te hoog voor uw budget? Ga na of u in aanmerking komt voor het sociaal tarief.

Vindt u dat bovenstaande situaties niet op u van toepassing zijn, dan kunt een bedrag betwisten. Maar vergeet niet dat er aanmaningskosten zijn als u niet op tijd betaalt.

Heeft deze info u geholpen?

Dank u

Heb je een vraag?

Stel ze aan een van onze medewerkers. Maak een keuze: