Ga direct naar de hoofdinhoud
×
×
Terug naar vorige pagina

Veelgestelde vragen

Maak van jouw huis een fiber huis: bestaande woning

Veelgestelde vragen

Maak van jouw huis een fiber huis: bestaande woning

Ga terug naar de fiber pagina
Wat is fiber/glasvezel?

Fiber is de technologie van de toekomst en maakt gebruik van licht om signalen te transporteren. Het is dus een pak sneller dan de traditionele koperkabels.
Het laatste stukje, van de straat tot in je woning was nog traditioneel bekabeld. En daar brengen we verandering in zodat je kan genieten van de beste mogelijke netwerkervaring. Een groot deel van ons Proximus-netwerk bestaat vandaag al uit fiber. Dankzij fiber beschik je over een ultrasnelle internetverbinding, zonder kwaliteitsverlies, en dat ongeacht het aantal mensen of toestellen dat tegelijkertijd surft.

Waarom zou ik voor fiber kiezen?

Met fiber profiteer je van een supersnel, stabiel en betrouwbaar internet, een scherpste beeld op al je schermen en bovenal ben je klaar voor de toekomst!

  • Supersnel internet: sneller dan ooit surfen en bestanden delen met collega’s en klanten. In een fiberzaak wordt je geduld niet langer op de proef gesteld
  • Stabiel en betrouwbaar internet: een groot bestand up of downloaden, in een fiberzaak kan dit zonder onderbrekingen, zelf als iedereen tegelijk online is
  • Het scherpste beeld op al je schermen: of je nu kijkt op televisie, je tablet of je smartphone, in een fiberzaak zie je alles in de beste beeldkwaliteit
  • Klaar voor de toekomst: meer en meer toestellen in onze zaak bedienen we via het internet. Een fiberzaak kan deze evolutie moeiteloos aan.

In the long term, this new network will replace our traditional copper network.

Is een glasvezelaansluiting echt helemaal gratis?

Ja, de fiberaansluiting is gratis tijdens de werken in je straat voor elke activatie van een fiberproduct (uitgezonderd voor bedrijvenparken). Vanaf dan kun je surfen, streamen en gamen tegen de snelheid van het licht.

Ik ben geïnteresseerd in fiber. Wat nu?

Bekijk of fiber beschikbaar is voor je woning.

Als dat zo is, zul je uitgenodigd worden om je aansluiting op ons fibernetwerk aan te vragen en je producten te activeren.

Is voor je woning nog geen fiber beschikbaar, maar heeft Proximus de aanleg daarvan wel gepland? Vul dan het formulier in zodat een van onze medewerkers je kan contacteren om de volgende stappen te bespreken.

De glasvezeluitrol verloopt in fasen. Het is dus mogelijk dat je adres behoort tot een zone waarin nog geen werken gepland zijn of waarin we om technische of administratieve redenen geen fiber tot in je woning kunnen brengen.

Hoe verloopt de installatie?

We leggen eerst onze glasvezelkabel in je straat en brengen hem vervolgens binnen in je huis of gebouw. Een van onze technici installeert daarna een glasvezelaansluitpunt in je woning. Hieronder vind je de verschillende oplossingen afhankelijk van je technische situatie:

  • Als er zich op je gevel of de gevel van je buur een installatie bevindt, zal de technicus fiber installeren vanaf de zwarte doos (zie de foto hieronder). Om die aan te sluiten op je binneninstallatie zal hij de fiberkabel van je gevel in je woning binnenbrengen. Vervolgens zal hij in je woning een fiberaansluitdoos installeren rekening houdend met de plaats waar je je b-box wenst. Om deze werken uit te voeren, zal hij een grote ladder of een lift gebruiken. De volledige installatie duurt gemiddeld tussen 2 en 4 uur. Het materiaal dat door de technicus wordt gebruikt, zal zorgen voor een perfecte afdichting.
    Fiber facade photo
  • Als je in een huis woont en er zich op je gevel geen installatie bevindt, zal de aansluiting gebeuren via de ondergrond. De technicus zal een aansluitdoos installeren in je kelder of garage en zal een sleuf graven om de aansluiting met de weg te verzekeren (indien er geen wachtbuis ligt). Afhankelijk van de plaats waar je je b-box wenst, zal de technicus zo nodig bijkomende kabels in je woning binnenbrengen en plaatsen. Hierbij zal hij de nodige zorg aan de dag leggen. De volledige installatie duurt gemiddeld tussen 2 en 4 uur. Het materiaal dat door de technicus wordt gebruikt, zal zorgen voor een perfecte afdichting.
  • Als je in een appartement woont en er zich op je gevel geen installatie bevindt, zal de aansluiting gebeuren via een kabel die vertrekt uit een doos die vooraf in de kelder van het gebouw (of op de verdieping van je appartement) werd geïnstalleerd. De technicus zal via de gemeenschappelijke delen gaan om je appartement aan te sluiten. Hij zal de kabel in je appartement binnenbrengen en plaatsen tot aan je b-box. Hierbij zal hij de nodige zorg aan de dag leggen. De volledige installatie duurt gemiddeld tussen 2 en 4 uur. Het materiaal dat door de technicus wordt gebruikt, zal zorgen voor een perfecte afdichting.
Ik heb een woning met voortuintje of oprit, wat zal de impact op de installatieprocedure zijn?

Tijdens de werken in de straat is de installatie gratis. Onze technici zullen de glasvezelkabel plaatsen via ondergrondse werken of via de gevel indien nodig. Ondergrondse werken in je tuin worden door Proximus betaald tot 50 meter.

Indien de werken (buiten) reeds gebeurd zijn en je wenst gratis fiber te installeren in je woning, activeer dan een Fiber-pack via onze website, telefonisch op 0800 22 800 of via een Proximus Shop in je buurt.

Werkt mijn alarmsysteem nog steeds zoals het hoort als ik overschakel op fiber?

Dat hangt af van de manier waarop je alarmsysteem aangesloten is:

  • Via wifi: geen probleem, maar je installateur zal je terminal opnieuw moeten configureren.
  • Op je internetlijn, mobiele netwerk of op een aparte analoge lijn: je hoeft niets te doen.
  • Op dezelfde analoge lijn waarmee je ook belt: dan raden we je aan een backup-batterij te kiezen voor je modem zodat deze blijft werken in het geval van een stroomstoring.

Werkt je alarmsysteem bovendien via een meldcentrale? Dan adviseren we je om je installateur te contacteren voor een controle.

Waarom kan mijn woning niet aangesloten worden op het glasvezelnetwerk?

Bekijk, op basis van je adres, of Proximus van plan is fiber te installeren in je straat.

De glasvezeluitrol verloopt in fasen. Het is dus mogelijk dat je adres (nog) niet behoort tot een zone waarin werken gepland zijn. Het is ook mogelijk dat je woning wel in een fiberzone ligt, maar we om technische of administratieve redenen (bv. geen toelating van de syndicus) geen fiber tot in je woning kunnen brengen.

Hoe kan ik mijn afspraak voor de installatie raadplegen of wijzigen?

Wij bevestigen altijd via e-mail.

Zo kan je de afspraak altijd bekijken of wijzigen via de persoonlijke link in de e-mail. Een afspraak annuleren kan enkel telefonisch gemaakt worden op 0800 22 800.

Waar vind ik meer informatie over fiber?

Je hebt de antwoorden op je vragen niet gevonden op onze website? Ga naar een Proximus Shop in je buurt of bel ons op 0800 22 800.

Waarvoor staan Gbps en Mbps?

Mbps is een maat voor de hoeveelheid data die in één seconde wordt overgedragen en wordt wereldwijd gebruikt om internetsnelheden te kwantificeren.

Mbps staat voor megabit per seconde. Gbps staat voor gigabit per seconde. Eén gigabit is 1000 megabit... heel snel dus!

Wanneer Proximus een snelheid aangeeft, is dat vrijwel altijd de downloadsnelheid. Wanneer voor een Fiber Internet-product 350 Mbps wordt aangegeven, betekent dit dat de verbinding tot 350 megabit data per seconde kan downloaden. Een voorbeeld: met een verbinding van 1 gigabit per seconde download je een film met een volume van 1,5 gigabit in slechts 12 seconden.

Waar is fiber al beschikbaar?

Fiber wordt momenteel ingezet in verschillende grote steden in België, namelijk Aalst, Antwerpen-Diamant, Antwerpen-Oost, Brussel-Anspach, Charleroi, Deurne, Evere, Gent, Hasselt, Knokke-Heist, Kortrijk, Leuven, Luik, Mechelen, Namen, Roeselare,Vilvoorde, Antwerpen-West, Oostende en Ukkel.

Het doel is om een supersnel en stabiel netwerk te bieden dat in staat is om het dataverkeer dat de komende jaren zal blijven groeien, gemakkelijk te absorberen.

Ook in de volgende steden zijn werkzaamheden gepland: Sint Niklaas en La Louvière.

Kom langs, we geven graag meer info

Contacteer ons

0800 22 800

Onze Fiber truck in je wijk

Heb je een vraag?

Stel ze aan een van onze medewerkers. Maak een keuze:

  • Bel ons:
    Bestaande woning: 0800 33 007<br>Nieuwbouw: 0800 33 234Ma – za: 08:00 – 22:00
    Technische vragen : 08:00 – 24:00 (7/7)

  • Chat met ons via deze site

    Chat met ons via deze sitemomenteel niet beschikbaar