Filter op onderwerp

Veelgestelde vragen over fiber voor je woning

    Fiber in algemeen

    Fiber is de technologie van de toekomst. Deze fijne vezel van glas verstuurt internetgegevens over lange afstanden met de snelheid van het licht, wat tal van voordelen biedt, zoals een veel stabielere en snellere internetverbinding dan met traditionele koperkabel.

    Proximus moderniseert derhalve zijn netwerk door de traditionele koperkabels geleidelijk te vervangen door fiber. En in tegenstelling tot de meeste andere operatoren, die in de straat stoppen, installeert Proximus fiber tot in het hart van je woning, om je de best mogelijke performantie te garanderen. Zo zal ons kopernetwerk op termijn volledig worden vervangen door fiber.

    Meer info over het nieuwe netwerk

    Dankzij fiber beschik je over een supersnelle en stabiele internetverbinding, een ultralage latentie, een scherper beeld dan ooit op al je schermen en vooral: je bent klaar voor de toekomst!

    • Supersnel en stabiel internet: geen onderbrekingen of vertragingen bij het uploaden en downloaden, streamen en gamen, ongeacht het aantal personen of toestellen dat tegelijk is aangesloten.
    • Ultralage latentie: als je online gamet, telt elke milliseconde. In een fiberhuis blijf je je tegenstanders een stap voor.
    • Het scherpste beeld op al je schermen: of het nu op je tv, tablet of smartphone is, met fiber ontgaat je geen enkel detail.
    • Klaar voor de toekomst: in de toekomst zal je huis steeds meer geconnecteerd zijn dankzij.

    Controleer of fiber op jouw adres beschikbaar is

    Mbps is een maat voor de hoeveelheid data die in één seconde wordt overgedragen en wordt wereldwijd gebruikt om internetsnelheden te kwantificeren. Mbps staat voor megabit per seconde. Gbps staat voor gigabit per seconde. Eén gigabit is 1000 megabit ... heel snel dus!

    Wanneer Proximus een snelheid aangeeft, is dat vrijwel altijd de downloadsnelheid. Wanneer voor een Fiber Internet-product 350 Mbps wordt aangegeven, betekent dit dat de verbinding tot 350 megabit data per seconde kan downloaden. Een voorbeeld: met een verbinding van 1 gigabit per seconde download je een film met een volume van 1,5 gigabit in slechts 12 seconden, terwijl je bij een traditionele snelheid (70 Mbps) bijna 3 minuten nodig hebt.

    Fiber wordt momenteel ingezet in verschillende grote steden in België, namelijk  Aalst, Anderlecht, Antwerpen-Diamant, Antwerpen-Oost, Antwerpen-West, Brussel-Anspach, Charleroi, Deurne, Elsene, Evere, Gent, Hasselt, Knokke-Heist, Kortrijk, La Louvière, Leuven, Luik, Mechelen, Molenbeek-Koekelberg, Namen, Oostende, Roeselare, Schaerbeek, Sint Niklaas, Ukkel en Vilvoorde

    Het doel is om een supersnel en stabiel netwerk te bieden dat in staat is om het dataverkeer dat de komende jaren zal blijven groeien, gemakkelijk te absorberen. Andere steden zullen volgen. Fiber wordt ook ingezet in industriegebieden of industriële gebouwen, evenals in alle nieuwe ontwikkelingen.

    Komt er fiber naar jouw stad?

    Installatie

    Ja, je fiberaansluiting is volledig gratis voor elke activering van een Flex Fiber- of Epic combo fiber-pack, of je nu klant bent van Proximus of niet.

    p>Straat per straat leggen we onze glasvezelkabel in je wijk. Om de installatie tot aan je woning mogelijk te maken, zijn voorbereidende werken noodzakelijk: graaf- of gevelwerken. We doen er alles aan om de hinder tot een minimum te beperken en houden je doorlopend op de hoogte van de termijnen.

    Wanneer de werken in je straat voltooid zijn, komt de glasvezelkabel discreet je huis binnen. Op dat ogenblik word je uitgenodigd om over te stappen op deze nieuwe technologie en te genieten van alle voordelen van fiber. Zodra je hebt besteld, komt een van onze technici op de afgesproken dag thuis bij je langs om je fiberaansluitdoos te installeren.

    Woon je in een gebouw dat door een syndicus wordt beheerd, dan moet deze laatste ons eerst toegang geven tot het gebouw voor de installatie van fiber in de gemeenschappelijke ruimtes. Pas dan kun je vragen om aangesloten te worden op ons glasvezelnetwerk.

    Er kunnen zich echter verschillende gevallen voordoen:

    • Je hebt een installatie op je gevel of op de gevel van je buur
      Fiber facade photo
      In dit geval zal de technicus fiber in je woning binnenbrengen vanaf de zwarte doos die je op de foto hierboven ziet. Daartoe zal hij nauwgezet een gat van buiten naar binnen boren om de glasvezelkabel van je gevel naar binnen in je woning te brengen. Daarna zal hij je fiberaansluitdoos installeren. De plaats ervan wordt samen met de technicus bepaald, afhankelijk van waar je je modem wilt installeren. Opgelet: er moet een stopcontact in de buurt van deze aansluitdoos zijn.
      Om deze werken uit te voeren, zal de technicus een lange ladder of een lift gebruiken. De volledige installatie neemt gemiddeld 2 tot 5 uur in beslag en het door de technicus gebruikte materiaal garandeert waterdichtheid.

       Meer info over de gevelwerken

    • Je woont in een huis en hebt geen installatie op de gevel
      In dit geval gebeurt de aansluiting via de kelder. Als er geen wachtbuis ingegraven is, zal de technicus voor een verbinding met de weg zorgen door een sleuf te graven. Daarna zal hij de vezelaansluitdoos in je woning installeren. De plaats ervan wordt samen met de technicus bepaald, afhankelijk van de plaats waar je je modem wilt installeren. Opgelet: er moet een stopcontact in de buurt van deze aansluitdoos zijn. De volledige installatie neemt gemiddeld 2 tot 5 uur in beslag en het door de technicus gebruikte materiaal garandeert waterdichtheid.
    • • Je woont in een appartement en hebt geen installatie op de gevel
      In dit geval gebeurt de aansluiting vanaf een eerder in de kelder van je gebouw (of op de verdieping van je appartement) geïnstalleerde aansluitdoos. De technicus zal dan via de gemeenschappelijke ruimtes en met de nodige zorg de glasvezelkabel tot in je appartement trekken. Daarna zal hij je fiberaansluitdoos installeren. De plaats ervan wordt samen met de technicus bepaald, afhankelijk van de plaats waar je je modem wilt installeren. Opgelet: er moet een stopcontact in de buurt van deze aansluitdoos zijn.
      De volledige installatie neemt gemiddeld 2 tot 5 uur in beslag en het door de technicus gebruikte materiaal garandeert waterdichtheid.
    • En als er een tuintje of een oprit voor mijn huis is, wat gebeurt er dan?
      Onze technici zullen de bekabeling op de gevel of zo nodig ondergronds installeren. De werken op je eigendom worden door Proximus tot een maximale lengte van 50 meter in last genomen.

    In geval van een nieuwbouw door een projectontwikkelaar en indien er op het ogenblik van de werken fiber op dit adres beschikbaar is, zal de projectontwikkelaar de aansluiting op ons glasvezelnetwerk aanvragen. Wanneer je in je nieuwe woning intrekt, hoef je dan alleen maar je fiberproducten te bestellen en een afspraak met een van onze technici te maken voor de installatie.

    Hoe doe je dat? Controleer of fiber op jouw adres beschikbaar is. Volg daarna gewoon de verschillende stappen die je worden voorgesteld.

    Als je laat bouwen met een architect, check dan of fiber beschikbaar is voor je nieuwe woning. Als dit het geval is, vergeet dan niet de aansluiting ervan op ons glasvezelnetwerk aan te vragen alvorens je fiberproducten te bestellen en over te gaan tot de installatie.

    Is dat al gebeurd? Bestel dan onmiddellijk online je fiberproducten en maak een afspraak met een van onze technici voor de installatie van de vezelaansluitdoos.

    De gemaakte afspraken worden altijd bevestigd of via e-mail en kunnen later bekeken of gewijzigd worden via de persoonlijke link in de e-mail. Een afspraak annuleren kan enkel telefonisch op 0800 22 800.

    Overstappen op fiber

    Bekijk of fiber beschikbaar is voor je zaak.

    • Als dit het geval is, word je uitgenodigd om je fiberproducten online te bestellen en een afspraak te maken met een van onze technici om je vezelaansluitdoos te installeren.
    • Als voor jouw woning nog geen fiber beschikbaar is, maar Proximus van plan is om hem in jouw straat te installeren, vul dan het formulier in dat je zal worden aangeboden. Een van onze medewerkers zal dan zo snel mogelijk contact met je opnemen om je meer informatie te geven over de vermoedelijke installatietermijn en je eventuele vragen te beantwoorden.
    • De fiberuitrol verloopt in fasen. Het kan dus zijn dat je woning in een zone ligt waar nog geen werken gepland zijn of waar we om technische of administratieve redenen geen fiber kunnen leggen.

    Proximus rolt fiber uit in verschillende fasen. Het is dus mogelijk dat je adres (nog) niet in een zone ligt waar we vandaag fiber voorzien. Het is ook mogelijk dat je woning wel in een wijk met fiber ligt, maar dat we hem om technische of administratieve redenen (bv. geen toelating van de syndicus, vergunningen, enz.) niet tot bij je kunnen uitrollen.

    Controleer of fiber beschikbaar is voor uw adres

    Dat hangt af van de manier waarop je alarmsysteem is aangesloten:

    • Is het aangesloten via wifi? Dit zal geen probleem zijn, maar je alarminstallateur zal het systeem opnieuw moeten configureren.
    • Is het aangesloten op je internetlijn, een mobiel netwerk of een aparte analoge lijn? Dan hoef je niets te doen.
    • Is het aangesloten op dezelfde analoge lijn als die waarmee je belt? Dan raden we je aan om te opteren voor een back-upbatterij voor je modem, zodat deze bij een stroomonderbreking blijft werken.

    Als je alarmsysteem aangesloten is op een centrale meldkamer, raden we je bovendien aan om je alarminstallateur te vragen om te controleren of de installatie nog goed werkt.

    Reset
    Filter

    Filter op onderwerp

    Afspraak

    Beschikbaarheid

    Voordelen

    Installatie

    Snelheid

    Wat is fiber?

    Kom langs, we geven graag meer info

    Contacteer ons

    Proximus Shop

    Fiber infopunt

    (met of zonder afspraak)

    Heb je een vraag?

    Stel ze aan een van onze medewerkers. Maak een keuze:

    • Bel ons:
      Bestaande woning: 0800 33 007<br>Nieuwbouw: 0800 33 234Ma – za: 08:00 – 22:00
      Technische vragen : 08:00 – 24:00 (7/7)

    • Chat met ons via deze site

      Chat met ons via deze sitemomenteel niet beschikbaar