Bellen en surfen in het buitenland

Binnen en buiten de EU

Binnen de EU

Binnen de EU (+ enkele andere landen) belt, surft en sms't u tegen hetzelfde tarief als in België.

Zie EU-landen

Topbestemmingen

Buiten de EU

Buiten de EU belt, sms't en surft u tegen de standaardtarieven van het betreffende land.

Om goedkoper te bellen, sms'en en te surfen, neemt u het beste één van de onderstaande opties.

Betaal per gebruiksdag of per maand. U kan deze opties stopzetten wanneer u maar wilt.

Topbestemmingen waar de opties van toepassing zijn

Bellen en surfen

Alleen surfen

Daily Travel Surf

  • 200 MB

3,50/gebruiksdag

Enkel angerekend op de dagen dat de optie gebruikt wordt

Travel Surf

Top
  • 1 GB

20/maand

Deze optie kan op elk moment worden gestopt

Travel Surf

Top Intense
  • 5 GB

75/maand

Deze optie kan op elk moment worden gestopt

World

Onderstaande voordelige opties gelden in alle landen van de wereld buiten de EU en bij cruiseschip-, ferry-, vliegtuig- en satelliet-netwerken. Uitgezonderd sommige landen.

Landen die niet in aanmerking komen voor de onderstaande opties

Bellen en surfen

Travel passport

World
  • 400 min. bellen en gebeld worden
  • 400 SMS
  • 400 MB

75/maand

Deze optie kan op elk moment worden gestopt

Alleen surfen

Travel Surf

World
  • 1 GB

95/maand

Deze optie kan op elk moment worden gestopt

Travel Surf

World Intense
  • 5 GB

295/mois

Deze optie kan op elk moment worden gestopt

Buiten de EU

Reist u regelmatig naar een Topbestemming en heel af en toe naar een bestemming daarbuiten, kies dan één van de voordelige onderstaande opties compatible met uw TOP bundel.

Bellen en surfen

Travel passport

Outside EU & Top
  • 200 min. bellen en gebeld worden
  • 200 SMS
  • 200 MB

50/maand

Deze optie kan op elk moment worden gestopt

Alleen surfen

Daily Travel Surf

Outside EU & Top
  • 200 MB

14,87/gebruiksdag

Enkel angerekend op de dagen dat de optie gebruikt wordt

Kosten onder controle

MyProximus

In de MyProximus-applicatie vindt u steeds met één klik een volledig overzicht van uw verbruik aan oproepen, berichten (sms'en en mms'en) en internetvolume.

Melding per sms

U ontvangt regelmatig een sms met vermelding van uw dataverbruik in België en in het buitenland, 24u per dag en 7 dagen op 7. Deze dienst werkt automatisch. U hoeft hier dus niets voor te doen.

Surflimiet

Wanneer u in het buitenland surft, wordt uw internetverbinding uitgeschakeld zodra uw factuur € 60 (incl. btw) bereikt. U wordt per sms verwittigd. De surflimiet geldt tot de volgende facturatieperiode.

Verander of deactiveer uw surflimiet

Wenst u de surflimiet te veranderen van € 60 (incl. btw) naar € 121 (incl. btw)?

Wenst u de surflimiet te (de)activeren? Neem contact op met uw accountmanager of met onze klantendienst op het nummer 0800 22 200 (+32 475 15 60 00 vanuit het buitenland).

Daily Travel Passport

  • U betaalt enkel voor de dagen dat u de optie gebruikt. De dagprijs wordt geactiveerd naargelang de zone waarin u zich bevindt en zodra u telefoneert of sms't naar een land van een van deze twee zones, meer dan 200 KB mobiel internet gebruikt of gebeld wordt.
  • Een verbruiksdag begint en eindigt om middernacht, Belgische tijd. Niet-gebruikte belminuten, sms'en en MB's worden niet overgedragen naar de volgende dag.
  • Geen abonnementskosten. De activering is gratis en deactivering is mogelijk op elk moment.
  • Niet compatibel met andere roamingopties of tariefplannen die korting geven op roamingtarieven, met VPN, noch met businesstariefplannen met inbegrepen minuten, sms' en of internetvolume voor roaming. Door de activering van Daily Travel Passport zullen alle andere roamingopties worden gedeactiveerd.

Goed om te weten

  • Prijzen gelden vanaf 1 juli 2021.
  • Sommige operatoren rekenen extra kosten aan voor de ontvangen oproepen – de bedragen kunnen variëren naargelang de operator.
  • Abonnementen worden steeds voor een volle maand aangerekend (zelfs indien activatie of deactivatie tijdens de lopende maand plaatsvindt)
  • Alle individuele data roaming bundels worden gefactureerd met sessie per 100KB.
  • De op deze pagina vermelde opties gelden niet voor: Angola, Bhutan, Djibouti, Eritrea, Ethiopië, Falklandeilanden, Libanon, Maldiven, Nieuw-Caledonië, Sao Tomé en Principe, Oost-Timor, Venezuela. Voor deze landen zijn geen opties beschikbaar. Hier gelden de standaardtarieven.
  • Landen waar 5G beschikbaar is: Arabische Emiraten, Bahrein, Brazilië, Bulgarije, Canada, China, Cyprus, Denemarken, El Salvador, Estland, Filipijnen, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groenland, Hong Kong, Hongarije, Indonesië, Ierland, Israël, Italië, Japan, Koeweit, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Macau, Maleisië, Monaco, Nederland, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Oman, Oostenrijk, Polen, Portugal, Qatar, Roemenië, Saoedi-Arabië, Singapore, Slovenië, Spanje, Suriname, Taiwan, Tsjechië, Turkije, Verenigd Koninkrijk, Vietnam, Zuid-Afrika, Zuid-Korea, Zweden en Zwitserland. (Dit is een update van februari 2022).

Lijst van EU-operatoren en hun technologieën

Wilt u weten welke technologieën beschikbaar zijn in het land dat u bezoekt? U kunt de lijst van de beschikbare technologieën in elk land van de Europese Unie (+ IJsland, Liechtenstein en Noorwegen) raadplegen en dit voor elke operator waarmee Proximus een roamingovereenkomst heeft gesloten. Deze indicatieve lijst (.pdf) is onder voorbehoud van fouten en wijzigingen. Ze wordt regelmatig bijgewerkt op basis van de informatie die aan Proximus door buitenlandse operatoren wordt verstrekt.

De naam van het netwerk dat voor roaming geselecteerd is, kan op uw scherm weergegeven worden onder een andere handelsnaam, gekozen door de buitenlandse operator, ongeacht de wensen van Proximus. Bovendien zijn sommige technologieën om de hierboven uiteengezette redenen (zoals netwerkdekking of topografie) mogelijk niet beschikbaar in het hele bezochte gebied.

Heeft de roaming-dienstverlening in het buitenland dezelfde kwaliteit als in België?

Wanneer roamingdiensten beschikbaar zijn in het buitenland, kan de kwaliteit van de dienstverlening in dat land verschillen van die in België als gevolg van diverse lokale factoren die verband houden met de technologieën die beschikbaar zijn in het bezochte land: de stand van de ontwikkeling van de nieuwste technologie, lokale netwerkdekking, beschikbare snelheid, latentie, maar ook andere externe lokale factoren zoals topografie, enz.

Het is mogelijk dat lokale nummers van diensten met toegevoegde waarde tijdens roaming niet technisch toegankelijk zijn voor roamende gebruikers via telefoon of sms, of dat bepaalde tv-inhoud in België niet beschikbaar is via Pickx tijdens roaming buiten de EU. Het is ook mogelijk dat toepassingen of inhoud die beschikbaar zijn voor lokale gebruikers, om technische of juridische redenen niet beschikbaar zijn voor roamende gebruikers.

Hoe kan ik mijn roaming-internetgebruik volgen?

Wanneer u aan het roamen bent, kunt u uw internetverbruik op elk moment controleren

  • door het woord DATA te sms'en naar 8888: informatie over het bedrag van uw verbruik in het buitenland wordt u per sms toegestuurd (gratis verzenden en ontvangen)
  • door de MyProximus-app te raadplegen (het gebruik van de app verbruikt data die zullen worden afgetrokken van het mobiel internetpakket of zullen worden gefactureerd indien de klant geen mobiel internetpakket heeft of indien het pakket wordt overschreden)

Wat gebeurt er als ik verbinding maak met niet-terrestrische netwerken en hoe kan ik dit voorkomen?

Telefoongesprekken en dataverbindingen in niet-terrestrische gebieden (bv. vanaf een cruiseschip of vanuit een vliegtuig) maken gebruik van satellietnetwerken die overeenkomen met een ander geografisch gebied en worden beschouwd als buiten de Europese Unie. Het nationale tarief is niet van toepassing op deze gesprekken en roamingkosten voor deze gesprekken zullen in rekening worden gebracht.

Een verbinding met niet-terrestrische netwerken kan uw factuur verhogen. Om dit te voorkomen, is het het beste om:

  • de vliegtuigmodus op uw toestel via de instellingen te activeren
  • of een gratis opt-out voor roaming buiten de Europese Unie aan te vragen via de MyProximus-app of door te bellen naar 6000 om de verbinding met deze netwerken te blokkeren en toch binnen de Europese Unie te kunnen roamen

Hoe kan ik als grensganger voorkomen dat ik verbinding maak met buitenlandse netwerken?

U kunt voorkomen dat u verbinding maakt met buitenlandse netwerken via de instellingen van uw toestel:

  • hetzij door de automatische selectie van de netwerkoperator uit te schakelen en Proximus handmatig te selecteren
  • hetzij door dataroaming te deactiveren

Is mijn internetgebruik in het buitenland beperkt?

Om hoge facturen te vermijden, wordt uw mobiele internetverbinding in het buitenland onderbroken wanneer het dataverbruik buiten de bundel in het buitenland de limiet van 60 euro (incl. btw) bereikt.

Indien u verder wenst te surfen, kunt u op eigen verantwoordelijkheid vragen om deze limiet op te heffen. In dat geval wordt uw mobiele internetverbinding opnieuw onderbroken tot het verbruik 121 euro inclusief btw bedraagt, tenzij u ook deze tweede limiet hebt opgeheven. In dat geval blijft u onbeperkt surfen op uw eigen verantwoordelijkheid.

U kunt uw keuze op elk moment wijzigen.

Wat gebeurt er als ik vanuit het buitenland nummers van de Value Added Service bel of sms?

In het buitenland is de prijs voor oproepen en sms'en naar VAS-nummers (Value Added Service) de prijs die geldt voor lokale gebruikers. Voor het gebruik van dezelfde VAS-nummers door een roamende gebruiker moet altijd een toeslag worden betaald, zelfs voor diensten die als gratis worden geadverteerd.

VAS-nummers zijn nummers die toegang geven tot een dienst (spel, matchmaking, bewerken van inhoud, informatie, artsen op afroep, enz.). De operator brengt de kosten van de diensten, die sterk kunnen variëren, in rekening bovenop de kosten van het gesprek of de sms.

In principe genieten roamende klanten binnen de Europese Unie in het bezochte land dezelfde tariefvoorwaarden als in België, zonder extra kosten.

Dit geldt echter niet wanneer de roamende klant gesprekken voert of sms’en verstuurt naar VAS-nummers in het bezochte land of naar Belgische, Europese of internationale VAS-nummers. In dat geval zal Proximus de klant een toeslag aanrekenen, zelfs voor diensten die als gratis worden geadverteerd, omdat Proximus de operator van het bezochte land een toeslag verschuldigd is voor het routeren van de oproep of de sms naar het VAS-nummer.

Kan ik de sms-berichten die ik ontvang wanneer ik in het buitenland aankom, verwijderen?

Omwille van de transparantie ontvangt u bij binnenkomst in het buitenland een sms met informatie over de geldende tarieven voor mobiele communicatie in dat land, inclusief mobiel internetgebruik. Indien u geen sms-berichten over tarieven wenst te ontvangen, kunt u vragen om deze dienst te deactiveren door te bellen naar 6000. U kunt uw keuze ook op elk moment wijzigen.

Als het land dat u bezoekt een van de andere 26 landen van de Europese Unie is, ontvangt u ook een sms met informatie over de beschikbare middelen om contact op te nemen met de hulpdiensten in het land dat u bezoekt. Om veiligheidsredenen kunt u niet vragen deze dienst te deactiveren en nodigen wij u uit deze sms te bewaren.