5G maakt banden slimmer

Gepubliceerd op 14/07/2020 in Bits & Bytes

5G maakt banden slimmer

5G doet meestal denken aan smartphones, niet aan banden. En toch is het niet ondenkbaar dat er binnenkort cyberbanden op de markt komen die je alles vertellen over de toestand van het wegdek én over de toestand van je banden. Bandenspanning? Temperatuur? Check!

De beroemde Italiaanse bandenfabrikant Pirelli testte eind 2019 een eerste versie van de cyberband. Via 5G technologie geven die in real time een hele hoop informatie door aan de bestuurder. Banden worden al enige tijd gemonitord in het vrachtvervoer, maar het is de eerste keer dat 5G technologie beschikbaar zou worden voor alle bestuurders.

De eerste cyberband ter wereld heeft een sensor, processor en een communicatiecentrum ter grootte van een muntstuk in het rubber verwerkt, waardoor er voortdurend variabelen worden gemeten. In tegenstelling tot gewone banden, is ook de versnellingsmeter intern verwerkt, waardoor die accuraat de krachten weergeeft waar de slimme band aan onderhevig is tijdens het rijden.

Daarnaast kan de band wegcondities ‘aanvoelen’ zoals water, ijs of een ondergrond met minder tractie. En tot slot krijgt de bestuurder ook informatie over de banden zelf: slijtage, temperatuur, afgelegde kilometers, enz.

Verhoogde veiligheid, betere communicatie

De data die de cyberband doorstuurt, maakt het autonome voertuig veel veiliger. Slimme banden laten ook vehicle-to-vehicle (V2V) communicatie toe en communicatie met andere toepassingen in het Internet of Things (V2X). De klassieke band wordt met andere woorden binnenkort een cruciale schakel in een groter ecosysteem van verkeersmanagement en wegveiligheid.

Een autonoom voertuig dat bijvoorbeeld plots een ijspartij op de rijbaan aantreft, kan direct een waarschuwing sturen naar andere weggebruikers, voetgangers of de verkeerssignalisatie in de buurt. Verkeersborden kunnen tijdelijk een nieuwe snelheidslimiet aangeven. De banden zijn het enige deel van de wagen dat rechtstreeks verbonden is met de weg. Een batterij sensoren kan dus heel wat nuttige data genereren die je op geen enkele andere manier kan verkrijgen.

Elke wagen is vandaag uitgerust met ABS en elektronische stabiliteitscontrole die automatisch in actie schieten wanneer banden doorslippen. Cyberbanden gaan dit soort rijhulpsystemen verbeteren door zulke systemen proactief aan te passen of automatisch te vertragen als de wegcondities veranderen. Aquaplaning zou zo definitief tot het verleden kunnen horen: op basis van real time data wordt het rijgedrag onmiddellijk aangepast.

Cyberbanden in de Formule 1

Pirelli ontwikkelt deze technologie ook voor het racecircuit. In de hoogste regionen van de Formule 1 worden wagens nu al uitgerust met ruim 140 sensoren. Bandentemperatuur heeft een grote invloed op de tractie en de veiligheid van een bolide. Met een cyberband voor racewagens kan de temperatuur, de druk en de inwerkende krachten in real time gemeten worden, wat niet alleen zorgt voor meer veiligheid, maar ook voor betere rijprestaties: piloten weten perfect wat ze kunnen verbeteren.

Voorlopig zitten cyberbanden nog in de ontwikkelingsfase. Het is onmogelijk te voorspellen wanneer de technologie precies op de markt komt. Vooral de ontwikkeling van V2V en V2X systemen vergt nog wel wat inspanning. Maar wellicht zullen we voor het einde van dit decennium alsmaar meer slimme banden zien opduiken. Je zou bijna beginnen uitkijken naar winterse dagen vol sneeuw en ijzel om deze slimme banden te laten schitteren.

Waarheid of mythe?

Wij onderscheiden echt van vals over 5G.

Ontdek alle onderwerpen

Het eerste 5G-netwerk in België

Een belangrijke stap naar een hypergeconnecteerde toekomst.

Bekijk de voordelen

Katleen

Efficiënt zijn, da’s mijn dada. Verwacht je aan concrete tips, apps en diensten die het je gemakkelijk maken!

Andere artikels van Katleen

Categorieën