×
×

Smartphone first

door OneNieuws13/12/2017

Smartphone first
Bij Proximus krijgen medewerkers toegang tot de beste mobiele toestellen. Het bedrijfsbeleid definieert duidelijk wat de medewerkers met hun toestel mogen en kunnen doen.

Proximus geeft al zijn medewerkers sinds 2009 de kans om een smartphone te kopen binnen een bepaald budget in een ‘ambassador plan’. “De bedoeling van dat plan is om onze medewerkers toegang te geven tot de beste mobiele toestellen”, zegt Gregory Jacobs, Compensation & Benefits Manager bij Proximus. Meer dan 95% van zijn medewerkers maken al gebruik van het ambassador plan. Daarnaast hebben medewerkers die mobiel moeten zijn, zoals accountmanagers, vaak ook een tablet van het bedrijf voor professioneel gebruik.

“We geven onze medewerkers alle tools die ze nodig kunnen hebben”, beklemtoont David Lytton, Change Manager voor het Digital Workplace Program bij Proximus, “maar het is aan hen om te beslissen hoe die tools te gebruiken. Zo verplichten we niemand om zijn werkmail op zijn gsm te lezen.” Bij Proximus gebruiken 4.000 medewerkers push e-mail van het bedrijf op hun mobiel toestel. Uiteraard zijn er in sommige omstandigheden verplichtingen, vult Gregory aan: “Als iemand wil thuiswerken, vragen we dat het gsm-nummer beschikbaar is voor collega’s en dat de agenda openstaat voor collega’s.” Proximus heeft een uitgebreid bedrijfsbeleid over smartphones. “Hoe bestel je een smartphone? Wat gebeurt er wanneer een toestel gestolen wordt of defect raakt? Wat doe je wanneer de medewerker het bedrijf verlaat? Alles staat in dit bedrijfsbeleid”, legt Gregory uit.

Privé en professioneel

Gregory beklemtoont dat het belangrijk is om in zo’n bedrijfsbeleid te definiëren wat de medewerker met zijn toestel kan en moet doen: “Leg duidelijk vanaf het begin uit of het toestel voor professioneel gebruik, privégebruik of beide is. Maar leg ook uit welke beveiligingsmaatregelen de medewerker dient te nemen, zoals het afschermen van de werkmail met een sterke pincode.”

David voegt daaraan toe dat er nog veel misverstanden bestaan over wat het bedrijf van de gegevens van de medewerker ziet. “Wanneer we mobile device management (MDM) introduceren, zijn medewerkers vaak bang dat we daarmee hun privé e-mails, foto’s en contactpersonen kunnen zien. Dat kunnen we niet. En als we de data van het toestel bij diefstal wissen, gebeurt dat alleen voor de bedrijfsgegevens: aan hun persoonlijke gegevens raken we nooit.”

Automatiseren en uitbesteden

Levert het beheer van mobiele toestellen veel werk op? Volgens Audrey Tyzo, Compensation & Benefits Specialist bij Proximus, hoeft dat niet. “We hebben zoveel mogelijk taken geautomatiseerd en uitbesteed. Als een medewerker bijvoorbeeld een smartphone bestelt, wordt die niet naar het departement van de medewerker gestuurd, maar naar een UPS-punt. Als we dit door de departementen of HR hadden laten afhandelen, was het inderdaad veel extra werk.”

Meer nieuws over:

  • smartphone
  • Mobile data

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons