Proximus bezorgt NMBS tools voor beheer 26.000 mobiele toestellen

Gepubliceerd op 02/06/2021 in Klantenverhalen

Straks bezit NMBS 26.000 mobiele toestellen. “We trekken de digitalisering overal door, ook in het rechtstreekse contact met de klant”, zegt Pascal Rooms, ICT-coördinator bij NMBS.

Proximus bezorgt NMBS tools voor beheer 26.000 mobiele toestellen

De treinbegeleiders, treinbestuurders, het stationspersoneel en het veiligheidspersoneel van NMBS werken met mobiele toestellen. Proximus levert de hardware en de Mobile Device Management (MDM)-oplossing voor de smartphones, tablets en smartwatches. NMBS koos voor devices van Samsung. “Ze vervangen verouderde modellen en bieden extra mogelijkheden”, vertelt Pascal Rooms. “We zetten onder meer sterk in op het gebruik van digitale documenten. Tegelijk helpen de toestellen onze dienstverlening aan de reizigers te verbeteren.”

Digitale ondersteuning van personeel

De treinbestuurders, bijvoorbeeld, beschikken nu over een tablet en een smartphone. “Het gebruik van de toestellen past in het kader van de digitale ondersteuning van onze medewerkers”, zegt Pascal Rooms. “Via de tablet krijgen de treinbestuurders in realtime informatie over hun traject, de haltes en de bijhorende veiligheidsinstructies. Maar evengoed hebben ze toegang tot het hr-portaal, waar ze onder meer hun werkplanning kunnen inkijken of verlofdagen aanvragen.”

Meer service voor de reiziger, betere bereikbaarheid

De treinbegeleiders werken met de combinatie van smartphone en smartwatch. “Met de smartphone garanderen we de bereikbaarheid van de treinbegeleiders, ook wanneer ze zich buiten ons eigen private mobiele netwerk bevinden.” NMBS vond het onder andere belangrijk dat de treinbegeleiders via hun smartphone vlot toegang hebben tot apps van andere mobiliteitsaanbieders, zoals De Lijn, de MIVB, de Nederlandse en Franse spoorwegen. “Op die manier kunnen ze een betere service bieden aan de reizigers, ook met de meer gedetailleerde informatie over bus of metro.”

Onze medewerkers communiceren vlotter en gaan heel oplossingsgericht aan de slag met digitale toepassingen.

Pascal Rooms, ICT-coördinator bij NMBS

author

Een opvallende nieuwigheid is de smartwatch die alle treinbegeleiders intussen dragen. Daarop draait de applicatie die de vertrekprocedure van een trein mee ondersteunt. “De smartwatch bleek hiervoor het meest ergonomische toestel. De treinbegeleider moet onder meer toezien op het in- en uitstappen van de reizigers en moet nakijken of bij vertrek de deuren gesloten zijn. Dat lukt gewoon niet zo vlot met een smartphone in de hand.” De smartwatch is ook verbonden met de aankondigingsborden. Die veranderen automatisch hun status bij het swipen tijdens één van de stappen van de procedure.

Het project omvat verder ook de smartphones voor het stationspersoneel en het veiligheidspersoneel. “Bij de veiligheidsmedewerkers beschikt iedereen nu over een smartphone, terwijl er vroeger maar één standaard-gsm beschikbaar was per ploeg. De bereikbaarheid van de medewerkers is daarmee gevoelig verhoogd”, zegt Pascal Rooms. “En ook hier ondersteunt het toestel digitale werkprocessen, bijvoorbeeld met toepassingen om vaststellingen te noteren en pv’s op te stellen.”

Alle toepassingen draaien binnen een afgeschermde container, wat resulteert in een performant en veilig toestel.

Pascal Rooms, ICT-coördinator bij NMBS

Stiptere treinen

Voor het beheer en de beveiliging van de toestellen combineert de NMBS het MDM-platform Microsoft IntuneNieuw venster – op het cloudplatform Azure – met Samsung KNOX. Proximus zorgt er onder meer voor dat de medewerkers op hun toestellen de juiste apps vinden, afgestemd op hun profiel. Alle toepassingen van NMBS draaien op het toestel binnen een afgeschermde container, wat de medewerkers een performant en veilig device bezorgt.

“Daar haalt iedereen uiteindelijk voordeel uit”, besluit Pascal Rooms. “Voor de medewerkers is het aangenamer werken. Ze zijn beter bereikbaar, kunnen vlotter communiceren en gaan heel oplossingsgericht aan de slag met de digitale toepassingen. En dat is uiteindelijk ook goed voor de reiziger.”

Pascal Rooms begon zijn carrière bij NMBS in 1998 als treinbegeleider. Hij doorliep verschillende functies en is er sinds 2017 aan de slag als ICT-coördinator.

Uw mobiel apparaat partner?

Ontdek Enterprise Mobility Management

Betere dienstverlening dankzij digitalisering

Lees het interview

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One