Lecot gaat digitaal voor kortere time-to-market

Gepubliceerd op 06/07/2021 in Klantenverhalen

Altijd een stap vooruit denken, zo blijft Lecot relevant voor zijn klanten. De grootste ijzerwarenhandel van ons land zet daarbij sterk in op communicatie en samenwerking, gestoeld op een performante IT-infrastructuur.

Lecot gaat digitaal voor kortere time-to-market

De geschiedenis van Lecot gaat terug tot 1888, toen Charles Lecot in Heule bij Kortrijk van start ging met een winkel in ijzerwaren. In 1911 nam Jean Raeschelders in Maaseik een ijzerhandel over. Beide bedrijven kenden doorheen de jaren een sterk groei, tot ze in 2008 fuseerden. Het resultaat: een specialist in beslag, machines, bevestigingstechniek en toegangscontrole met 700 medewerkers, verspreid over 66 vestigingen en 2 logistieke centra – nog altijd waar het destijds begon, in Heule en Maaseik. De klanten zijn onder meer producenten van ramen en deuren, schrijnwerkers, elektriciens en loodgieters.

Bedrijf virtueel verbinden

“We hebben een duidelijke visie op de toekomst van het bedrijf”, vertelt CIO Eddy Evens. “Om ons daar op voor te bereiden, hebben we sterk geïnvesteerd in communicatie en IT-infrastructuur.” Alle vestigingen van het bedrijf zijn verbonden met Explore van Proximus. “Aangezien we zeventig winkels hebben waarmee we efficiënt moet kunnen communiceren, is continuïteit heel belangrijk.

Momenteel maken we gebruik van zo’n veertien Webex rooms, bijvoorbeeld om online nieuwe producten aan onze vertegenwoordigers en klanten te demonstreren. Die combineren we dan met Microsoft Teams voor één-op-één meetings. De lijnen zijn ook gemakkelijk en in no time te schalen, zonder technologische barrières of beperkingen. Je wilt niet in een situatie komen dat je een klant niet kan helpen ‘omdat het internet vandaag traag is’. Dat is frustrerend voor iedereen, maar het is een risico dat we met Explore en Fiber nooit lopen.”

Digitaal voorbereid

Lecot ging op zoek naar een communicatieplatform dat niet alleen videovergaderingen zou ondersteunen, maar ook thuiswerk zou vereenvoudigen en opleiding vanop afstand mogelijk zou maken. “Toen de coronacrisis uitbrak, hadden we al een plan van aanpak”, zegt Eddy Evens. “Het kwam er voor ons vooral op aan te schakelen en de uitrol te versnellen.” De situatie nam bovendien eerdere drempels weg. “Plots was thuiswerk een verplichting, waardoor we verplicht waren snel stappen te zetten.”

Einde van de klassieke 9-to-5 economie

Concreet maakte Lecot de strategische keuze voor Cisco Systems, met Cisco Unified Communications Manager (Unified CM) voor telefonie, Room Kits en Webex voor videovergaderingen en Jabber om samen te werken. “We denken altijd vooruit”, legt Eddy Evens uit. “We hadden al langer begrepen dat onder invloed van e-commerce en omnichannel de klassieke 9-to-5-economie niet meer bestaat.”

We gingen van 3.000 naar 3.600 kopende klanten per dag. Professionals die niet online bij hun leveranciers terechtkunnen, komen bij ons terecht.

Eddy Evens, CIO bij Lecot

Naadloze ervaring

Het zorgt ervoor dat het bedrijf zijn klanten kan blijven bedienen. Veel concurrenten slagen daar niet in. “Dat blijkt uit de cijfers”, zegt Eddy Evens. “Tijdens de lockdown gingen we van 3.000 naar 3.600 kopende klanten per dag. Professionals die niet bij hun vertrouwde leveranciers terechtkunnen, gaan online op zoek naar een oplossing. Zo komen ze bij ons terecht. Onze digitale kanalen bieden ook hen een naadloze ervaring aan.” Tijdens de lockdown maakte Lecot dat waar door onder andere extra voorraad in te slaan en bijkomende mogelijkheden te bieden voor de levering of afhaling van bestellingen.

Time-to-market als onderscheidende factor

De investering in omnichannelcommunicatie – zowel intern als met klanten en partners – past ook binnen de strategie van Lecot om op een nieuwe manier de opleiding van de medewerkers te ondersteunen. “Time-to-market is meer en meer een onderscheidende factor”, legt Eddy Evens uit. “Wanneer een nieuw product beschikbaar is, willen we onze medewerkers meteen opleiden, zodat zij de klanten op de juiste manier kunnen adviseren.” Lecot koos daarbij voor het leerplatform LMS365. “We organiseren de opleiding centraal, maar kunnen de content digitaal via verschillende kanalen tot bij de medewerkers brengen.”

De key voor een geslaagd traject van digitale transformatie is het vinden van een partner die de uitdagingen van je bedrijf begrijpt.

Eddy Evens, CIO bij Lecot

Flexibiliteit

In zijn nieuwe gebouw in Heule heeft Lecot een videostudio voorzien. De bedoeling is daar presentaties en demo’s te geven, bijvoorbeeld over nieuwe machines, die medewerkers vanop afstand kunnen volgen. Het is een aanpak die heel wat nieuwe mogelijkheden biedt, met name via de combinatie van klassikale training en online modules. “Dat zorgt voor meer flexibiliteit. De integratie tussen Webex en Teams is hierbij essentieel gebleken. De medewerkers plannen een opleidingsmodule daarmee makkelijk in hun agenda. Nogmaals: we richten ons sterk op een korte time-to-market.”

Ook de digitale vaardigheden van medewerkers zijn een voorwaarde voor succes, zegt Ulrich Petré, Expert Digitalisering bij VDAB.

Lees het interview

Security

Naarmate meer medewerkers in de digitale manier van werken meestappen, neemt ook het belang van beveiliging toe. “Elk toestel is mogelijk een deur waarlangs ongenode bezoekers binnenkomen. We pakken dat heel praktisch aan, door overal tweefactorauthenticatie toe te passen. Tegelijk zetten we in op audits, om te weten waar we staan, en op bewustmaking, zodat ook de medewerkers beter begrijpen wat de risico’s zijn en hoe ze die kunnen vermijden.”

Hoe gaan bedrijven om met cybersecurity?

Onze onderzoeksresultaten Nieuw venster

Wat met de medewerkers?

Snel schakelen, inzetten op nieuwe technologie, thuiswerken: dat klinkt allemaal mooi en agile, maar u moet natuurlijk uw medewerkers meekrijgen in dat verhaal. “Er was de wave van corona, maar tegelijkertijd kwam er een digitale wave. En als bedrijf met zo’n 700 medewerkers zijn wij per definitie een afspiegeling van de maatschappij. Dat betekent dat we mensen hebben met digitale knowhow, maar ook mensen die niét meteen mee zijn”, zegt Eddy Evens.

“Daarom hebben we on site digitale coaches ingeschakeld die een continue inspanning leveren om iedereen mee te krijgen – een inspanning die overigens nooit zal stoppen – en die iedereen de tijd geven om bij te benen, zodat key users kunnen blijven samenwerken met late adopters. Het belangrijkste daarbij is dat mensen gemotiveerd worden, want iedereen kan bijleren.”

Essentiële ondersteuning

“Vroeger waren we een handel in ijzerwaren en machines”, zegt Eddy Evens. “Vandaag zijn we in de eerste plaats een logistiek bedrijf. Onze sterkte is dat we onze communicatie en onze logistiek aanpassen aan de verschillende kanalen en doelgroepen.” Het gebruik van nieuwe technologie vormt daarbij een essentiële ondersteuning. “Onze relatie met Proximus vormt de sleutel tot het succes van het bedrijf. Op ieder moment in de logistieke keten is er wel een component actief die Proximus via zijn netwerk connecteert.”

Tegelijk adviseert Proximus het bedrijf over mogelijke volgende stappen. “Klanten hebben al contact via onze vertegenwoordigers, via telefoon of via de online kanalen. Verkiezen ze om met ons te communiceren met een chatbot? Dan bekijken we met Proximus wat daar mogelijk is. Dat is en blijft altijd ons uitgangspunt: hoe kunnen wij het probleem van onze klant zo goed mogelijk oplossen? Het is voor ons het enige dat telt: relevant blijven voor de klant.”

Ook bij Volvodealer Malcorps Motors ligt technologie aan de basis van een performante klantenservice.

Lees het interview

Zoekt u een netwerkoplossing om de beste klantenservice te bieden?

Onze oplossingen helpen u verder

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One