Klanten Decathlon winkelen veilig dankzij Entrance Monitoring

Gepubliceerd op 12/03/2021 in Klantenverhalen

Klanten Decathlon winkelen veilig dankzij Entrance Monitoring

Innovatie en digitale transformatie dragen bij tot en betere klantenervaring en meer interne efficiëntie bij Decathlon. De sportwinkel nam in 25 van zijn 37 Belgische winkels Entrance Monitoring in gebruik.

Digitale transformatie: een must

Voor Decathlon is vernieuwen een prioriteit. Innovatie ondersteunt de productontwikkeling, de klantenervaring (UX), de logistiek en de verduurzaming van de bedrijfsprocessen. “Door de huidige context moesten we ons digitaal herpositioneren en sneller innoveren” vertelt Olivier Flament, Data & Direct Marketing Manager bij Decathlon Belgium. Decathlon wordt uitgedaagd door de opkomst van e-sports, online sportcoaching en nieuwe spelers die beter voorbereid zijn op e-commerce . “Om nog maar te zwijgen van generatie Z en hun consumptiegewoontes.”

Digitalisatie in een stroomversnelling

Voor sportwinkels is de gezondheidscrisis een enorme uitdaging. Daarom worden enkele innovatieve projecten sneller dan voorzien uitgerold. “Onze Click & collect slaat een brug tussen de virtuele en de fysieke wereld. De klant bestelt online en kan zijn artikels een uur later in de winkel afhalen. Dat geeft en flinke boost aan de klantenervaring! Daarnaast zetten we ook in op de circulaire economie, de gezondheid en het welzijn van onze klanten en onze eigen marketplace. Een echte paradigmaverschuiving”, onderstreept Olivier Flament.

Door de huidige context moesten we ons digitaal herpositioneren en sneller innoveren

Olivier Flament, Data & Direct Marketing Manager bij Decathlon Belgium

author

Binnen zonder kloppen

Decathlon zette heel wat initiatieven op om zich aan te passen aan het nieuwe ‘normaal’: een crisiscel, strenge maatregelen in de winkel, een aangepast inruilproces.... Olivier Flament gaat dieper in op het meest succesvolle initiatief: Entrance Monitoring.

“In onze winkels laten we een maximum aantal klanten toe. Dat aantal wordt berekend op basis van de grootte van de winkel. Een voorbeeld: in een winkel van 8000 m2 mogen 600 personen binnen. Aan de ingang krijgen klanten op een scherm in real time te zien of ze de winkel in mogen. Zonder deze technologie kunnen wij, net zoals andere grote ketens, onmogelijk weten of de maatregelen goed nageleefd worden.”

It’s all about data

In 25 winkels loopt er een pilootproject waar sensoren ook bijhouden hoe bezoekers zich verplaatsen doorheen de winkel. Via een ‘retail dashboard’ krijgen Olivier Flament en zijn team geanonimiseerde gegevens te zien. Het dashboard geeft de bezettingsgraad van de verschillende winkelzones weer op een ‘heat map’: een kaart met een kleurencode. Ook de drukste routes en de verplaatsingen tussen de afdelingen worden bijgehouden. Dat opent nieuwe commerciële mogelijkheden.

“We stellen de digitalisatie ten dienste van de klant. We weten nu dat een winkelbezoek gemiddeld 31 minuten duurt. We kunnen ook beter inschatten waar en wanneer we meer medewerkers moeten inschakelen. Klantvriendelijkheid is een prioriteit voor Decathlon, een waarde die we ook terugvinden bij Proximus. Er lopen trouwens nog meer innoverende dataprojecten.”

Aan de ingang krijgen klanten op een scherm in real time te zien of ze de winkel in mogen.

Olivier Flament, Data & Direct Marketing Manager bij Decathlon Belgium

Electronic Shelf Labeling in Luik

Bij Decathlon beperkt de informatie bij de producten in de rekken zich niet tot de prijs. Vandaag wordt die info nog op papier meegedeeld. “We staan voor een enorme logistieke uitdaging wanneer de winkel wordt heringericht of wanneer de prijzen veranderen. Een situatie die niet aansluit bij onze doelstellingen op het vlak van efficiëntie en duurzaamheid. Daarom testen we momenteel Electronic Shelf Labeling in Luik. Dit systeem werkt met digitale etiketten die we centraal aansturen en aanpassen. Bedoeling is Electronic Shelf Labeling overal te gebruiken tegen eind 2022”, verduidelijkt Olivier Flament.

Conceptstore in Lille

In Noord-Frankrijk vind je DX, de conceptstore van DecathlonNieuw venster, die het midden houdt tussen een boetiek en een showroom. Hier worden alle innovaties getest en verbeterd. “We laten er 3D doorsnedes van onze producten zien en testen er oplossingen zoals digitale labels en affichering en augmented reality … Ik zie het niet als een winkel van de toekomst. Eerder als een moderne winkel die afgestemd is op onze Visie 2026”, besluit de verantwoordelijke data en CRM.

Sport en wellness

Telewerk, lockdown, quarantaine … Om de spirit erin te houden, kunnen bedrijven en hun werknemers bij Decathlon terecht voor drie online trainingsprogramma’s. Die zijn zowel geschikt voor beginners als meer ervaren sporters. Maar ook voor het hele gezin!

Ontdek de programma’s Nieuw venster

Olivier Flament is een liefhebber, vader en ‘Decathlonner’ in hart en nieren. Hoewel hij rechten en politieke wetenschappen studeerde, is hij vandaag Data & Direct Marketing Manager bij Decathlon Belgium. Een carrière die niet meteen in de sterren geschreven stond.

Tips van Olivier

  • Vorm een werkgroep gewapend met drie competenties: data, IT (hardware) en communicatie. Zo kun je je project intern gemakkelijker verkopen.
  • Rol niet alle stappen in één keer uit. Hou rekening met de segmentatie van je retailnetwerk.
  • Bepaal de meerwaarde van het project. Zo vermijd je twijfel en discussies.

Benieuwd wat Entrance Monitoring kan betekenen voor jouw winkel?

Neem contact op met onze experts Nieuw venster

Ontdek hoe je 'phygital' wordt dankzij onze netwerkexpertise.

Onze retailoplossingen

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One

Blog topics