Waarom en hoe gebruik je TikTok voor je bedrijf?
Gepubliceerd op 02/06/2023 in Tech, tips & tricks
TikTok is zonder twijfel hét sociale netwerk van het moment. Je kan er niet naast kijken, zelfs als je door Facebook, Instagram of Twitter scrolt, kom je onvermijdelijk een TikTok-video tegen. De applicatie is daarom een geweldige kans voor je bedrijf. Hij kan je helpen om een breder en vooral jonger publiek te bereiken. Maar hoe pak je dat aan? We leggen het hieronder allemaal uit.

Voor we beginnen, een snelle herinnering aan wat TikTok is. Het is een sociaal netwerk waar gebruikers video's van 15 seconden delen. Verder niets: geen geschreven publicaties, geen foto's, alleen video. Het sterke punt van de app? De toegankelijkheid en het gebruiksgemak. Iedereen kan immers een video bewerken, muziek, filters, effecten of tekst toevoegen.
Waarom zou je TikTok gebruiken voor je bedrijf?
1. Om je doelgroep te bereiken
Er zijn miljoenen video's op TikTok geplaatst door miljoenen gebruikers over de hele wereld. Je ziet al waar we naartoe gaan: TikTok is een enorme kans voor je bedrijf om je doelgroep te bereiken, zeker voor een jonger publiek.
We geven je graag enkele cijfers om je te overtuigen. TikTok kondigde onlangs aan dat de app nu meer dan 1 miljard maandelijkse actieve gebruikers heeft. En 47% van die gebruikers is tussen de 10 en 29 jaar oud. Maar nog interessanter is dat zij de app ook zeer regelmatig gebuiken. Zo logt 90 procent van de gebruikers elke dag in en spenderen ze gemiddeld 24 uur per maand op de app.
Maar dat is nog niet alles! TikTok blijkt uiterst succesvol te zijn voor merken en bedrijven. Hoewel TikTok vooral bedoeld is voor entertainment, gebruiken veel gebruikers de app om een product te onderzoeken of meer te weten te komen over een bepaald merk. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat 30 procent van Generatie Z TikTok gebruikt om een product te onderzoeken. Ook zei 49 procent van de TikTok-gebruikers dat de app hen hielp bij het nemen van aankoopbeslissingen.
2. Je onderscheiden van de concurrentie
Door video's te maken en te plaatsen op TikTok geef je jezelf volledig bloot aan de wereld. Dat versterkt niet alleen je merk en identiteit, maar onderscheidt je vooral van de concurrentie. Je TikTok-video's maken je uniek in de ogen van het publiek en je wordt onthouden. En als je een voorsprong krijgt op je directe concurrenten, des te beter.
3. Iedereen kan succes boeken op TikTok
Video’s maken op TikTok ligt binnen ieders bereik. Het is namelijk zeer eenvoudig om zichtbaarheid te krijgen op de app, organisch, zonder geld uit te geven. TikTok gebruikt namelijk een algoritme dat video's uitlicht, ongeacht het aantal abonnees van de maker. Het is niet altijd gemakkelijk om te begrijpen hoe het in detail werkt, maar het biedt veel mogelijkheden.
Ten tweede heeft TikTok een tabblad genaamd "For You" dat machine learning gebruikt om content voor te stellen die gebruikers leuk vinden op basis van hun gedrag op de app (likes, shares, comments, etc). Daardoor is de kans groot dat jouw video's worden aangeboden als ze overeenkomen met hun interesses.
Kortom, je kan TikTok niet missen en als je wil beginnen, aarzel dan niet. Toch zijn er een paar dingen die je moet weten voor je begint. Daarom gaan we hieronder uitleggen hoe je het unieke potentieel van TikTok kan benutten om je bedrijf te ontwikkelen.
Stap 1: Maak je TikTok Professional-account aan
Net als Facebook of Instagram biedt TikTok de mogelijkheid om een zakelijk account aan te maken. Begin met het downloaden van de app uit de App Store of Google Play en maak eerst een persoonlijke account aan met behulp van je e-mailadres of Google-, Twitter- of Facebook-account. Zodra je dat hebt gedaan, klik je rechtsonder in het scherm op 'Ik' en vervolgens op 'Profiel bewerken'. Voeg alle nodige informatie toe. Om tenslotte over te schakelen naar een zakelijk account, klik je rechtsboven op de drie puntjes en vervolgens op 'Account beheren'.
In het volgende scherm klik je op 'Overschakelen naar Pro-account' en kies je tussen 'Business' en 'Creator'. Om het proces te voltooien, kies je de categorie die je bedrijf en account beschrijft, voeg je een website en zakelijke e-mailadres toe en je bent klaar. Het is belangrijk om je profiel te optimaliseren. Kies dus zorgvuldig je profielfoto en schrijf een pakkende bio om je merk op te bouwen.
Stap 2: De app leren kennen
Als je nieuw bent op TikTok, is het een goed idee om te leren hoe de app werkt voor je begint met het maken en plaatsen van content. Maak van de gelegenheid gebruik om na te gaan hoe de populaire video's zijn opgebouwd. Het is niet altijd gemakkelijk om in slechts 15 seconden een overtuigende boodschap over te brengen. Gebruik de app om te begrijpen hoe het algoritme werkt, trends en codes te identificeren.
Maar neem vooral de tijd en kijk ter inspiratie naar wat concurrenten publiceren. Deze observatiefase zal helpen om je doelgroep te identificeren en doelstellingen te bepalen op korte en lange termijn.
Stap 3: Bepaal je marketingstrategie
Uiteraard moet je een echte strategie hebben voordat je TikTok gaat gebruiken. Nu je onder de knie hebt hoe de app werkt, kan je uitwerken wat je ermee gaat doen. Het heeft geen zin om views op je video's te krijgen als het geen einddoel dient. Bepaal dus je doelstellingen: de verkoop van je producten stimuleren, een nieuwe dienst onder de aandacht brengen of evenementen promoten. Maar pas op dat je niet in de val trapt om te veel te willen vertellen over je bedrijf en wat het aanbiedt.
Op TikTok primeert de menselijke kant. Het is beter om een gevoel van nabijheid te creëren met je publiek, om een unieke persoonlijkheid te creëren. Door een band met je publiek te creëren, bereik je je doelen. Je kan bijvoorbeeld een van de vele uitdagingen aangaan die een sensatie zijn op de app en deze op de een of andere manier koppelen aan je bedrijf.
Of je kan besluiten om je te wenden tot tutorialvideo's of tips en die koppelen aan artikelen op je website. Dat zal ook verkeer naar je website genereren. Kortom, de mogelijkheden zijn eindeloos. Het is aan jou om te bepalen wat je doelen zijn en hoe je die bereikt.
Stap 4: wees actief en creëer inhoud
Je hebt nu een min of meer duidelijk idee van wat je wil doen op TikTok. Het enige wat nog rest is aan de slag gaan. Er zijn verschillende basisregels voor je video's: ze moeten van goede kwaliteit zijn met fatsoenlijk geluid. De moeilijkheid is om de aandacht van gebruikers te trekken vanaf de eerste seconden van de video want er is heel wat concurrentie.
Voeg aan elke video hashtags toe, dat is absoluut essentieel. Identificeer de meest populaire hashtags en gebruik ze. Kies ook zorgvuldig de muziek die je op je video's gaat gebruiken. Hoe meer mensen de muziek leuk vinden, hoe beter je video zal werken. Als je tijdloze video's wil maken, moet je je richten op how-to video's of tutorials, maar je kan natuurlijk meesurfen op de huidige trends met meer actuele video's.
Aarzel niet om contact op te nemen met andere influencers of gebruikers om gemakkelijk een groter publiek te bereiken. Zo verbeter je ook je imago bij hun gemeenschap. Aarzel niet om hulp te vragen aan een professionele videobewerker om video's van betere kwaliteit te produceren. Kwaliteit is altijd goed.
Daarnaast is het sterk aanbevolen om actief te zijn op de app. Naast het regelmatig posten van video's is het een goed idee om polls te maken, commentaar te geven op andere video's en livestreams te starten om interactie met andere gebruikers te creëren.
Een boost nodig? Start een reclamecampagne
Ja, het is ook mogelijk om op TikTok advertentiecampagnes te starten zoals op Facebook. Tegen betaling kan je de zichtbaarheid van je video's vergroten. Ga daarvoor naar TikTok Ads Manager, daar kan je doelstellingen selecteren, een budget vaststellen, je doelgroep en regio bepalen en vervolgens een video uploaden. Daarna kan je de voortgang bijhouden met gedetailleerde statistieken. Dat kan een goede springplank zijn om je op weg te helpen met de app. Maar zoals we hierboven al aangaven, is het heel goed mogelijk om organisch succes te bereiken op TikTok.
Klaar om je bedrijf zichtbaar te maken op TikTok? Wij kunnen je helpen je online business een boost te geven. Van het maken van een website tot het vergroten van je online aanwezigheid, wij zorgen voor alles. Een van onze digitale experts ondersteunt je graag dagelijks.
Proximus Business
Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s