Hoe kan je advertenties van je concurrenten zien?

Gepubliceerd op 30/01/2023 in Tech, tips & tricks

Voor een bedrijf is het altijd de moeite waard in de gaten te houden wat je concurrenten doen. Zo kom je meer te weten over hun strategie en kun je ernaar handelen, maar ook inspiratie opdoen voor je eigen werk. Dat is vooral het geval bij online reclame op sociale media of zoekmachines. Daarom leggen we hieronder uit hoe je de advertenties van je concurrenten kan zien.

Hoe kan je advertenties van je concurrenten zien?

Concurrentie in de gaten houden, is altijd gezond. Je moet je concurrenten niet zien als een obstakel, maar als iets waardoor je bedrijf kan groeien. Concurrentie dwingt je om uit te blinken, om innovatief te zijn en kan je inspireren bij je projecten.

Als je bedrijf online aanwezig is, maak je waarschijnlijk gebruik van reclame op sociale media zoals Facebook, Instagram of LinkedIn. Dan is het bijzonder interessant om naar de advertenties van je concurrenten te kijken. Lees hier waarom en hoe.

Waarom zou je je zorgen maken over de advertenties van concurrenten?

Zoals gezegd, is concurrentieanalyse nuttig en essentieel voor elk bedrijf. Door de advertenties van je belangrijkste concurrenten te bekijken en te analyseren, kan je doeltreffender zijn in je eigen contentstrategie. Door te analyseren wat de concurrenten doen, ontdek je namelijk wat werkt en wat niet, en kan je vervolgens je eigen strategie aanpassen op basis van hun resultaten.

Wees voorzichtig, het doel is niet om te kopiëren wat de concurrenten doen, maar om je te laten inspireren.

In principe kan je hun beste advertenties gebruiken als inspiratie. Zorg dat je daarbij zeker je eigenheid bewaart en ook de unieke troeven van je bedrijf uitdraagt. Dat is een groot voordeel voor je bedrijf. Maar je moet dan natuurlijk wel weten hoe je die advertenties kan bekijken …


Hoe zie je de advertenties van je concurrenten op Facebook, Instagram en Messenger?

Voor deze drie sociale media gebeurt alles op dezelfde plaats via dezelfde tool. Als eerste stap is het interessant om "Pages to watch" toe te voegen. Ga op de Facebook-pagina van je bedrijf naar het menu "Statistieken". Scroll naar beneden tot je het tabblad "Pages to watch" tegenkomt. Voeg alle pagina’s van concurrenten toe en analyseer ze gemakkelijk. Geen zorgen: de beheerders van deze pagina's worden niet ingelicht.

Alle Facebook-, Instagram- en Messenger-advertenties van je concurrenten ontdekken en analyseren doe je via Facebook Ads LibraryNieuw venster. Daar worden alle actieve advertenties op de sociale netwerken van Meta gegroepeerd. Eenmaal op de bibliotheekpagina zie je een zoekbalk waarmee je kan zoeken naar de accounts van concurrenten. Kies de pagina van je concurrent en je komt bij de advertenties van dat account terecht. Klik op de advertenties om heel wat informatie te bekijken.

Je kan je zoekopdracht ook verfijnen door het land, het platform en de datum aan te geven waarvoor je de advertenties wil bestuderen.


Hoe zie je de advertenties van concurrenten op LinkedIn?

LinkedIn is het belangrijkste professionele sociale netwerk. Het is dus bijzonder interessant om te ontdekken hoe je concurrenten hun B2B-reclame beheren. Net als bij Facebook gebeurt alles via een tool die rechtstreeks via LinkedInNieuw venster beschikbaar is.

Als je eenmaal op LinkedIn Ads zit, zoek je gewoon naar het account van je concurrent en ga je naar het tabblad "Berichten". Daar zie je een subcategorie genaamd "Advertenties". Door op die knop te klikken, krijg je toegang tot alle advertenties van concurrenten.


Hoe bekijk je advertenties van concurrenten op Google?

Sociale netwerken zijn niet de enige plek om online advertenties te plaatsen. Zoekmachines zijn een geweldige plaats voor advertenties, vooral Google, dat door de (zeer) grote meerderheid van de internetgebruikers wordt gebruikt. Helaas is er niet echt een officiële tool om de advertenties van concurrenten op Google te bekijken. Google Ads biedt deze mogelijkheid niet. Er is echter een omweg om de teksten en advertenties van andere bedrijven op Google te ontdekken.

Dat wordt mogelijk gemaakt door het validatieprogramma van Google, waarvoor alle bedrijven informatie moeten verstrekken. Om het te checken, volg je deze stappen:

  • Doe een Google-zoekopdracht voor het trefwoord waarin je geïnteresseerd bent, zoals "website bouwen" als dat je sector is.
  • Bovenaan de resultaten zie je normaal gesproken advertenties die verband houden met het trefwoord.
  • Naast de naam van de adverteerder vindt je een pijl die naar beneden wijst. Klik erop.
  • Dat brengt je naar een pagina genaamd "Over de adverteerder".
  • Klik dan op "Bekijk meer advertenties van deze adverteerder".

Op het volgende scherm krijg je een voorstelling van de adverteerder en hulpmiddelen in de vorm van filters om bepaalde advertenties te zoeken (datum van publicatie, advertentieformaat, enz.). Je krijgt een overzicht van alle advertenties die door een van je concurrenten zijn gepubliceerd en kan er inspiratie uit putten.


Wil je jouw bedrijf een boost geven op het web? Ontdek dan Business Booster! Wij helpen je online aanwezigheid te ontwikkelen op verschillende manieren: met zoekmachineoptimalisatie, het bouwen van je webshop, het schrijven van online advertenties, kortom: alles wat je nodig hebt. Een deskundige staat persoonlijk voor je klaar om je vragen te beantwoorden en je te helpen.

Proximus Business

  

Andere artikels van Proximus Business
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar