×
×

Hoe uw factuur of aanrekening betalen?

U hebt uw maandelijkse factuur of aanrekening gekregen? Ga na hoe u deze, in 3 stappen, vlot kunt betalen.

Bekijk het openstaand bedrag

  1. Bekijk het openstaand bedrag: in de sms of e-mail die u ontvangen hebt, via de MyProximus-app (tik op Facturen), op uw papieren document of log in op MyProximus (web) om het te bekijken.
  2. Wilt u weten wanneer en voor hoeveel u hebt gebeld, gesurft, … ? Via MyProximus (web) kunt u deze details raadplegen.
  3. Is het bedrag hoger dan verwacht? Klopt er iets niet? U kunt een bedrag betwisten. Het resterende bedrag moet u tijdig betalen.

Kies uw betaalwijze

Kies op welke manier u het openstaand bedrag wilt betalen: automatisch (domiciliëring of kredietkaart), digitaal (MyProximus, via e-mail, Zoomit of Internet banking) of manueel (overschrijvingsformulier). Digitaal en automatisch betalen verlopen sneller dan een papieren overschrijving. Met minder risico op fouten!

Via domiciliering

Als u kiest voor een domiciliëring, worden uw facturen en aanrekeningen automatisch, tijdig en correct betaald. U moet enkel nagaan of er genoeg geld op uw rekening staat wanneer uw domiciliëring betaald wordt. Is dat niet geval, moet u alsnog manueel uw factuur of aanrekening betalen: met overschrijving, via MyProximus of via Internet banking.

Via kredietkaart

In bepaalde gevallen is het mogelijk om uw gsm-abonnementen met kredietkaart te betalen: het openstaande bedrag wordt automatisch en tijdig van uw kredietkaartrekening gehouden.
U moet enkel nagaan dat er op dat moment genoeg geld op die rekening staat. Is dat niet geval, moet u alsnog manueel uw factuur betalen: met overschrijving, via MyProximus of via Internet banking.

Via de e-mail over uw factuur of aanrekening

Dit kan enkel als u klant bent bij Belfius of KBC. Bij ING kan het ook, maar niet op smartphone of tablet.

  1. Open de e-mail over uw factuur of aanrekening die u van ons ontvangen hebt.
  2. Klik op de link in die e-mail om uw openstaand bedrag te betalen.
  3. Een pagina in uw browser opent zich. Klik op de betaalknop langs het openstaand bedrag.
  4. Klik op het logo van uw bank (Belfius, ING of KBC). Hierdoor opent zich het Internet banking systeem van de gekozen bank. Meld u hier aan.
  5. Alle gegevens (bedrag, rekeningnummer, gestructureerde mededeling) zijn al ingevuld.
  6. Betaal ten laatste 1 werkdag vóór de vervaldatum.
    Hebt u toch na de vervaldatum betaald, dan noteren we dankzij deze betaling via MyProximus dat uw geld onderweg is. Vermijd in de toekomst aanmaningskosten en kies voor een domiciliëring, zo betaalt u automatisch, tijdig en correct.
  7. U ziet nu in MyProximus dat uw betaling in behandeling is: het boeken van uw overschrijving vraagt enkele werkdagen.
Via MyProximus (app en website)

Als u klant bent bij bepaalde banken, kunt u betalen via de MyProximus-app en via de website.

Via de app

Enkel als u klant bent bij Belfius of KBC.

  1. Open de MyProximus-app en tik op Facturen.
  2. Tik op de betaalknop langs het openstaand bedrag.
  3. Tik op het logo van uw bank (Belfius of KBC). Hierdoor opent zich de banking app of de Internet banking pagina van de gekozen bank. Meld u hiervoor aan.
  4. Alle gegevens (bedrag, rekeningnummer, gestructureerde mededeling) zijn al ingevuld.
  5. Betaal ten laatste 1 werkdag vóór de vervaldatum.
    Hebt u toch na de vervaldatum betaald, dan noteren we dankzij de betaling via MyProximus dat uw geld onderweg is. Vermijd in de toekomst aanmaningskosten en kies voor een domiciliëring, zo betaalt u automatisch, tijdig en correct.
  6. Keer terug naar de MyProximus-app en u ziet nu in MyProximus dat uw betaling in behandeling is: het boeken van uw overschrijving vraagt enkele werkdagen.
Via de website

Enkel als u klant bent bij Belfius, ING of KBC:

  1. Log in op MyProximus om uw openstaand bedrag te betalen.
  2. Klik op de betaalknop langs het openstaand bedrag.
  3. Klik op het logo van uw bank (Belfius, ING of KBC). Hierdoor opent zich het Internet banking systeem van de gekozen bank. Meld u hier aan.
  4. Alle gegevens (bedrag, rekeningnummer, gestructureerde mededeling) zijn al ingevuld.
  5. Betaal ten laatste 1 werkdag vóór de vervaldatum.
    HHebt u toch na de vervaldatum betaald, dan noteren we dankzij de betaling via MyProximus dat uw geld onderweg is. Vermijd in de toekomst aanmaningskosten en kies voor een domiciliëring, zo betaalt u automatisch, tijdig en correct.
  6. U ziet nu in MyProximus dat uw betaling in behandeling is: het boeken van uw overschrijving vraagt enkele werkdagen.
Via Zoomit

Met Zoomit ontvangt en betaalt u uw facturen en aanrekeningen in uw Internet Banking. Om dit te gebruiken, moet u dit eerst activeren. Eens Zoomit actief is, betaalt u als volgt:

  1. Open de Internet Banking pagina of de app van uw bank.
  2. Klik op het Zoomit-logo langs het openstaand bedrag van Proximus.
  3. Alle gegevens (bedrag, rekeningnummer, gestructureerde mededeling) zijn al ingevuld.
  4. Betaal ten laatste 1 werkdag vóór de vervaldatum.
    Hebt u toch na de vervaldatum betaald, kunt u, om aanmaningskosten te vermijden, uw betaling bevestigen via telefoon (Kies de optie Betaalbelofte registreren). Of kies voor een domiciliëring, zo betaalt u in de toekomst automatisch, tijdig en correct.
  5. U ziet nu dat uw betaling vertrokken is. Het boeken van uw overschrijving vraagt enkele werkdagen.
Via uw Internet Banking (app en website)
  1. Open de app of de website van uw bank en start een nieuwe betaling.
  2. Gebruik het juiste bankrekeningnummer (IBAN) en de juiste bankcode (BIC). Dit hangt af van uw soort factuur:
    Een factuur of aanrekening zonder overschrijvingsformulier

    Hebt u een factuur of aanrekening zonder rood overschrijvingsformulier?

    Gebruik dan het bankrekeningnummer BE50 0001 7100 3118, ter attentie van Proximus nv. Betaalt u met een buitenlandse rekening, vermeld dan ook de bankcode BPOTBEB1.


    Une facture avec ordre de virement

    Hebt u een factuur met een rood overschrijvingsformulier?

    Gebruik het bankrekeningnummer BE31 4354 1116 1155, ter attentie van Proximus nv. Betaalt u met een buitenlandse rekening, vermeld dan ook de bankcode KREDBEBB.


  3. Vul het volledige openstaande bedrag in.
  4. Vul de gestructureerde mededeling in zoals die op uw factuur of aanrekening vermeld is. De mededeling heeft volgende structuur: +++xxx/xxxx/xxxxx+++ (elke x staat voor een nummer).
  5. Betaal ten laatste 1 werkdag vóór de vervaldatum.
    Hebt u toch na de vervaldatum betaald, kunt u, om aanmaningskosten te vermijden, uw betaling bevestigen via telefoon (Kies de optie Betaalbelofte registreren). Of kies voor een domiciliëring, zo betaalt u in de toekomst automatisch, tijdig en correct.
Per papieren overschrijving
  1. Gebruik het juiste bankrekeningnummer (IBAN). Dit hangt af van uw factuur:
    Een factuur of aanrekening zonder overschrijvingsformulier

    Hebt u een factuur of aanrekening zonder rood overschrijvingsformulier?

    Gebruik dan op een papieren overschrijving het bankrekeningnummer BE50 0001 7100 3118, ter attentie van Proximus nv. Betaalt u met een buitenlandse rekening, vermeld dan ook de bankcode BPOTBEB1.


    Une facture avec ordre de virement

    Hebt u een factuur met een rood overschrijvingsformulier?

    Gebruik het bankrekeningnummer BE31 4354 1116 1155, ter attentie van Proximus nv. Betaalt u met een buitenlandse rekening, vermeld dan ook de bankcode KREDBEBB..


  2. Vul het volledige openstaande bedrag in.
  3. Vul de gestructureerde mededeling in zoals die op uw factuur of aanrekening vermeld is. De mededeling heeft volgende structuur: +++xxx/xxxx/xxxxx+++ (elke x staat voor een nummer).
  4. Betaal ten laatste 1 werkdag vóór de vervaldatum.
    Hebt u toch na de vervaldatum betaald, kunt u, om aanmaningskosten te vermijden, uw betaling bevestigen via telefoon (Kies de optie Betaalbelofte registreren). Of kies voor een domiciliëring, zo betaalt u in de toekomst automatisch, tijdig en correct.

  Controleer uw betaling

Uw geld is van uw rekening gegaan? Afhankelijk van uw bank kan het enkele werkdagen duren vooraleer wij uw geld ontvangen.
Ga na of wij uw betaling ontvangen hebben:

  1. Bekijk welk bedrag nog openstaat: via de MyProximus-app (tik op Facturen) of log in op MyProximus (web) om het te bekijken.
  2. Staat uw bedrag op nul? Dan hebben we uw betaling goed ontvangen en geboekt.
    Staat er nog een bedrag open? Het vraagt enkele werkdagen voor uw betaling administratief verwerkt is.

Is er een probleem?

  • Hebt u meer betaald dan het openstaande bedrag?
    Dit bedrag in uw voordeel wordt teruggestort of verrekend op uw volgende factuur of aanrekening.
  • Hebt u een verkeerd bankrekeningnummer gebruikt?
    • Hebt u BE50 0001 7100 3118 gebruikt in plaats van BE31 4354 1116 1155 (of omgekeerd), dan is er geen probleem, op voorwaarde dat u de juiste gestructureerde mededeling vermeld hebt. U kunt in dit geval uw betaling bevestigen via telefoon (Kies de optie Betaalbelofte registreren) en volgende keer het correcte nummer gebruiken.
    • Hebt u zowel verkeerd bankrekeningnummer als verkeerde gestructureerde mededeling gebruikt of krijgt u toch een aanmaning om te betalen, bel ons dan op 1927.
    • Hebt u een ander bankrekeningnummer gebruikt of vermoedt u fraude via e-mail (phishing)? Neem contact op met uw bank.
  • Hebt u geen of een verkeerde gestructureerde mededeling gebruikt?
    Uw betaling komt zeker aan, maar neemt meer tijd in beslag om administratief te verwerken. U kunt in dit geval uw betaling bevestigen via telefoon (Kies de optie Betaalbelofte registreren). Krijgt u daarna toch een aanmaning om te betalen, bel ons dan op 1927.
  • Bent u te laat met betalen?
    Betaal via MyProximus om niet zonder telefoon, tv of internet te vallen. Lukt dit niet via MyProximus, dan kunt u uw betaling bevestigen via telefoon (Kies de optie Betaalbelofte registreren). Is uw telefoon, tv of internet reeds afgesloten, dan stellen we maximum 24 uur na uw betaling via MyProximus of na uw bevestiging via telefoon, uw producten terug in dienst.
  • Hebt u het moeilijk om alles tijdig te betalen?
    In bepaalde gevallen is het mogelijk om in schijven te betalen of komt u in aanmerking voor een verlaagd tarief om sociale redenen.
    Komt een andere maandelijkse vervaldatum u beter uit? Neem in al deze situaties telefonisch contact op.
  • Hebt u een probleem met uw domiciliëring? U kunt deze aanpassen of opzeggen.
  • Hebt u een probleem met MyProximus? Bekijk onze tips.

Heeft deze info u geholpen?

Dank u

Contact

Onze medewerkers staan steeds tot je dienst. Kies zelf hoe je contact met ons wil opnemen.