×
×

Hoe uw factuur of aanrekening betalen?

U hebt uw maandelijkse factuur of aanrekening gekregen? Ga na hoe u deze, in 3 stappen, vlot kunt betalen.

Bekijk het openstaand bedrag

  1. Bekijk het openstaand bedrag: in de sms of e-mail die u ontvangen hebt, via de MyProximus-app (tik op Facturen), op uw papieren document of log in op MyProximus (web) om het te bekijken.
  2. Wilt u weten wanneer en voor hoeveel u hebt gebeld, gesurft, … ? Via MyProximus (web) kunt u deze details raadplegen.
  3. Is het bedrag hoger dan verwacht? Klopt er iets niet? U kunt een bedrag betwisten. Het resterende bedrag moet u tijdig betalen.

Kies uw betaalwijze

Kies op welke manier u het openstaand bedrag wilt betalen:

  • Het juiste bedrag gaat automatisch van uw rekening: via domiciliëring.
  • U bevestigt een reeds ingevulde digitale overschrijving: via Bancontact, Belfius, CBC, ING of KBC, via MyProximus of via Zoomit.
  • U vult zelf alle gegevens in: via uw Internet banking of via een papieren overschrijving. Hier is er meer risico op fouten en het duurt langer.
Via domiciliering

Als u kiest voor een domiciliëring, worden uw facturen en aanrekeningen automatisch, tijdig en correct betaald. U moet enkel nagaan of er genoeg geld op uw rekening staat wanneer uw domiciliëring betaald wordt. Stond er niet genoeg geld op uw rekening, moet u alsnog manueel uw factuur of aanrekening betalen: met overschrijving, via MyProximus of via Internet banking.

Via Bancontact of via Belfius, CBC, ING, KBC

U ontving een e-mail of sms over uw factuur of aanrekening? We hebben de overschrijving digitaal klaargezet om te betalen. Enkel even controleren en bevestigen!

Via de e-mail over uw factuur of aanrekening

Bent u bij ING, dan kan dit niet op smartphone of tablet.

  1. Open de e-mail over uw factuur of aanrekening die u van ons ontvangen hebt.
  2. Klik op de link in die e-mail om uw openstaand bedrag te betalen.
  3. Uw persoonlijke MyProximus-pagina opent zich in uw browser. Klik op de betaalknop langs het openstaand bedrag.
  4. Klik op het logo van Bancontact of op het logo van uw bank (Belfius, CBC, KBC of, enkel als u werkt op een computer, ING). Meld u, indien gevraagd, aan.
  5. Alle betaalgegevens (bedrag, rekeningnummer, gestructureerde mededeling, …) zijn al ingevuld.
  6. Volg de procedure van Bancontact (via app of kaartlezer) of van de betrokken bank (app, web of kaartlezer) om de betaling te bevestigen.
  7. Betaal ten laatste 1 werkdag vóór de vervaldatum.
    Hebt u toch na de vervaldatum betaald, dan noteren we dankzij deze betaling via MyProximus dat uw geld onderweg is. Vermijd in de toekomst aanmaningskosten en kies voor een domiciliëring, zo betaalt u automatisch, tijdig en correct.
  8. U ziet nu in MyProximus dat uw betaling in behandeling is. Het kan enkele werkdagen duren vooraleer we het geld van uw bank ontvangen.
Via de sms over uw factuur of aanrekening

Hebt u een smartphone, dan moet de MyProximus-app er op geïnstalleerd zijn. Hebt u geen smartphone, kies dan voor Via MyProximus > Via de website.

  1. Open de sms over uw factuur of aanrekening die u van ons ontvangen hebt.
  2. Tik op de link in die sms om uw openstaand bedrag te betalen.
  3. De MyProximus-app wordt geopend, eventueel na bevestiging. Tik, indien nodig, op Facturen.
  4. Tik op de betaalknop langs het openstaand bedrag.
  5. Tik op het logo van Bancontact of op het logo van uw bank (Belfius, CBC of KBC) en meld u, indien gevraagd, aan.
  6. Alle gegevens (bedrag, rekeningnummer, gestructureerde mededeling, …) zijn al ingevuld.
  7. Volg de procedure van Bancontact (via app of kaartlezer) of van de betrokken bank (app, web of kaartlezer) om de betaling te bevestigen.
  8. Betaal ten laatste 1 werkdag vóór de vervaldatum.
    Hebt u toch na de vervaldatum betaald, dan noteren we dankzij deze betaling via MyProximus dat uw geld onderweg is. Vermijd in de toekomst aanmaningskosten en kies voor een domiciliëring, zo betaalt u automatisch, tijdig en correct..
  9. Keer terug naar de MyProximus-app en u ziet dat uw betaling in behandeling is. Het kan enkele werkdagen duren vooraleer we het geld van uw bank ontvangen.
Via MyProximus (app en website)

U kunt betalen via de MyProximus-app en via de MyProximus-website. U moet ingeschreven zijn op MyProximus en beheerder van uw account zijn.

Via de app

Dit kan met Bancontact of als u klant bent bij Belfius, CBC of KBC.

  1. Open de MyProximus-app en tik op Facturen.
  2. Tik op de betaalknop langs het openstaand bedrag.
  3. Tik op het logo van Bancontact of op het logo van uw bank (Belfius, CBC of KBC) en meld u, indien gevraagd, aan.
  4. Alle gegevens (bedrag, rekeningnummer, gestructureerde mededeling, …) zijn al ingevuld.
  5. Volg de procedure van Bancontact (via app of kaartlezer) of van de betrokken bank (app, web of kaartlezer) om de betaling te bevestigen.
  6. Betaal ten laatste 1 werkdag vóór de vervaldatum.
    Hebt u toch na de vervaldatum betaald dan noteren we dankzij deze betaling via MyProximus dat uw geld onderweg is. Vermijd in de toekomst aanmaningskosten en kies voor een domiciliëring, zo betaalt u automatisch, tijdig en correct.
  7. Keer terug naar de MyProximus-app en u ziet nu in MyProximus dat uw betaling in behandeling is. Het kan enkele werkdagen duren vooraleer we het geld van uw bank ontvangen.
Via de website

Dit kan met Bancontact of als u klant bent bij Belfius, CBC, ING of KBC:

  1. Log in op MyProximus om uw openstaand bedrag te betalen.
  2. Selecteer, indien nodig, het product waarvan u de factuur wilt betalen en klik op de betaalknop langs het openstaand bedrag.
  3. Klik op het logo van Bancontact of op het logo van uw bank (Belfius, CBC, ING of KBC) en meld u, indien gevraagd, aan.
  4. Alle gegevens (bedrag, rekeningnummer, gestructureerde mededeling, …) zijn al ingevuld.
  5. Volg de procedure van Bancontact (via app of kaartlezer) of van de betrokken bank (app, web of kaartlezer) om de betaling te bevestigen.
  6. Betaal ten laatste 1 werkdag vóór de vervaldatum.
    Hebt u toch na de vervaldatum betaald, dan noteren we dankzij deze betaling via MyProximus dat uw geld onderweg is. Vermijd in de toekomst aanmaningskosten en kies voor een domiciliëring, zo betaalt u automatisch, tijdig en correct..
  7. U ziet nu in MyProximus dat uw betaling in behandeling is. Het kan enkele werkdagen duren vooraleer we het geld van uw bank ontvangen.
Via Zoomit

Met Zoomit ontvangt en betaalt u uw facturen en aanrekeningen in uw Internet Banking. Om dit te gebruiken, moet u dit eerst activeren. Eens Zoomit actief is, betaalt u als volgt:

  1. Open de Internet Banking pagina of de app van uw bank.
  2. Klik op het Zoomit-logo langs het openstaand bedrag van Proximus.
  3. Alle gegevens (bedrag, rekeningnummer, gestructureerde mededeling) zijn al ingevuld.
  4. Betaal ten laatste 1 werkdag vóór de vervaldatum.
    Hebt u toch na de vervaldatum betaald, kunt u, om aanmaningskosten te vermijden, uw betaling bevestigen via telefoon (Kies de optie Betaalbelofte registreren). Of kies voor een domiciliëring, zo betaalt u in de toekomst automatisch, tijdig en correct.
  5. U ziet nu dat uw betaling vertrokken is. Het kan enkele werkdagen duren vooraleer we het geld van uw bank ontvangen.
Via uw Internet Banking (app en website)
  1. Open de app of de website van uw bank en start een nieuwe betaling.
  2. Gebruik het juiste bankrekeningnummer (IBAN) en de juiste bankcode (BIC). Dit hangt af van uw soort factuur:
    Een factuur of aanrekening zonder overschrijvingsformulier

    Hebt u een factuur of aanrekening zonder rood overschrijvingsformulier?

    Gebruik dan het bankrekeningnummer BE50 0001 7100 3118, ter attentie van Proximus nv. Betaalt u met een buitenlandse rekening, vermeld dan ook de bankcode BPOTBEB1.


    Une facture avec ordre de virement

    Hebt u een factuur met een rood overschrijvingsformulier?

    Gebruik het bankrekeningnummer BE31 4354 1116 1155, ter attentie van Proximus nv. Betaalt u met een buitenlandse rekening, vermeld dan ook de bankcode KREDBEBB.


  3. Vul het volledige openstaande bedrag in.
  4. Vul de gestructureerde mededeling in zoals die op uw factuur of aanrekening vermeld is. De mededeling heeft volgende structuur: +++xxx/xxxx/xxxxx+++ (elke x staat voor een nummer).
  5. Betaal ten laatste 1 werkdag vóór de vervaldatum.
    Hebt u toch na de vervaldatum betaald, kunt u, om aanmaningskosten te vermijden, uw betaling bevestigen via telefoon (Kies de optie Betaalbelofte registreren). Of kies voor een domiciliëring, zo betaalt u in de toekomst automatisch, tijdig en correct.
Per papieren overschrijving
  1. Gebruik het juiste bankrekeningnummer (IBAN). Dit hangt af van uw factuur:
    Een factuur of aanrekening zonder overschrijvingsformulier

    Hebt u een factuur of aanrekening zonder rood overschrijvingsformulier?

    Gebruik dan op een papieren overschrijving het bankrekeningnummer BE50 0001 7100 3118, ter attentie van Proximus nv. Betaalt u met een buitenlandse rekening, vermeld dan ook de bankcode BPOTBEB1.


    Une facture avec ordre de virement

    Hebt u een factuur met een rood overschrijvingsformulier?

    Gebruik het bankrekeningnummer BE31 4354 1116 1155, ter attentie van Proximus nv. Betaalt u met een buitenlandse rekening, vermeld dan ook de bankcode KREDBEBB..


  2. Vul het volledige openstaande bedrag in.
  3. Vul de gestructureerde mededeling in zoals die op uw factuur of aanrekening vermeld is. De mededeling heeft volgende structuur: +++xxx/xxxx/xxxxx+++ (elke x staat voor een nummer).
  4. Betaal ten laatste 1 werkdag vóór de vervaldatum.
    Hebt u toch na de vervaldatum betaald, kunt u, om aanmaningskosten te vermijden, uw betaling bevestigen via telefoon (Kies de optie Betaalbelofte registreren). Of kies voor een domiciliëring, zo betaalt u in de toekomst automatisch, tijdig en correct.

  Controleer uw betaling

Uw geld is van uw rekening gegaan? Afhankelijk van uw bank kan het enkele werkdagen duren vooraleer wij uw geld ontvangen.
Ga na of wij uw betaling ontvangen hebben:

  1. Bekijk welk bedrag nog openstaat: via de MyProximus-app (tik op Facturen) of log in op MyProximus (web) om het te bekijken.
  2. Staat uw bedrag op nul? Dan hebben we uw betaling goed ontvangen en geboekt.
    Staat er nog een bedrag open? Het vraagt enkele werkdagen vooraleer uw betaling administratief verwerkt is.

Is er een probleem?

  • Hebt u meer betaald dan het openstaande bedrag?
    Dit bedrag in uw voordeel wordt teruggestort of verrekend op uw volgende factuur of aanrekening.
  • Hebt u een verkeerd bankrekeningnummer gebruikt?
    • Hebt u BE50 0001 7100 3118 gebruikt in plaats van BE31 4354 1116 1155 (of omgekeerd), dan is er geen probleem, op voorwaarde dat u de juiste gestructureerde mededeling vermeld hebt. U kunt in dit geval uw betaling bevestigen via telefoon (Kies de optie Betaalbelofte registreren) en volgende keer het correcte nummer gebruiken.
    • Hebt u zowel verkeerd bankrekeningnummer als verkeerde gestructureerde mededeling gebruikt of krijgt u toch een aanmaning om te betalen, bel ons dan op 1927.
    • Hebt u een ander bankrekeningnummer gebruikt of vermoedt u fraude via e-mail (phishing)? Neem contact op met uw bank.
  • Hebt u geen of een verkeerde gestructureerde mededeling gebruikt?
    Uw betaling komt zeker aan, maar neemt meer tijd in beslag om administratief te verwerken. U kunt in dit geval uw betaling bevestigen via telefoon (Kies de optie Betaalbelofte registreren). Krijgt u daarna toch een aanmaning om te betalen, bel ons dan op 1927.
  • Bent u te laat met betalen?
    Betaal via MyProximus om niet zonder telefoon, tv of internet te vallen. Lukt dit niet via MyProximus, dan kunt u uw betaling bevestigen via telefoon (Kies de optie Betaalbelofte registreren). Is uw telefoon, tv of internet reeds afgesloten, dan stellen we maximum 24 uur na uw betaling via MyProximus of na uw bevestiging via telefoon, uw producten terug in dienst.
  • Hebt u het moeilijk om alles tijdig te betalen?
    In bepaalde gevallen is het mogelijk om in schijven te betalen of komt u in aanmerking voor een verlaagd tarief om sociale redenen.
    Komt een andere maandelijkse vervaldatum u beter uit? Neem in al deze situaties telefonisch contact op.
  • Hebt u een probleem met uw domiciliëring? U kunt deze aanpassen of opzeggen.
  • Hebt u een probleem met MyProximus? Bekijk onze tips.

Heeft deze info u geholpen?

Dank u

Heb je een vraag?

Stel ze aan een van onze medewerkers. Maak een keuze:

Hulp nodig?