Hoe word je een influencer op Instagram?

Gepubliceerd op 12/06/2020 in Apps

Hoe word je een influencer op Instagram?

Sinds enkele jaren bestaat er een nieuwe beroep op het internet, en dan meer bepaald op Instagram: dat van de influencers. Ze hebben zoveel fans vergaard dat ze een aardig centje verdienen door producten te promoten of merken via hun kanaal visibiliteit te geven. Influencers zijn heel efficiënt en worden vaak ingeschakeld in de marketingstrategie van bedrijven. Maar hoe word je zelf een influencer? Met onze tips ga je meteen aan de slag.

Tien jaar geleden droomde niemand ervan om influencer op Instagram te worden. Vooral omdat Instagram toen relatief nieuw was en als sociaal medium zijn stempel nog moest drukken. Vandaag zou je maar gek zijn om het niet te proberen, zeker als sociale media toch al een belangrijk deel van je leven zijn geworden. Natuurlijk heb je wel heel veel fans nodig voor je echt stevig kunt verdienen met je Instagram-profiel. Voor we nagaan hoe je hieraan begint, willen we dus eerst weten vanaf wanneer je jezelf een influencer mag noemen.

Wat is een influencer?

Je kunt het misschien moeilijk geloven, maar eigenlijk bestaan influencers al sinds het begin van de jaren 2000. Toen was er natuurlijk nog geen Instagram om foto’s te delen, maar we konden wel al blogs maken. De eigenaars van een succesvolle blog hadden een breed publiek dat ze voor meerdere doeleinden konden inschakelen, dus ook voor een beetje reclame.

Ook vandaag zijn blogs nog heel populair, maar wie echt geld wil verdienen, moet toch op Instagram zijn. Een influencer heeft een enorme hoeveelheid volgers die samen een soort community rond zijn of haar persoonlijkheid vormen. Een beetje zoals een bekend persoon op televisie dus. Als influencer heb je behoorlijk veel invloed op je fans. Sommige zien je als een echt rolmodel en zullen dus niet twijfelen wanneer je een product aanbeveelt.

Voor merken wordt het steeds moeilijker om de juiste doelgroepen via klassieke kanalen aan te spreken. En dus richten ze hun pijlen steeds vaker op een influencer die een groot aantal potentiële klanten achter zich heeft geschaard. Veel influencers hebben op die manier een gamma sponsors of partners die ze in ruil voor een soms riante vergoeding via hun profiel de nodige aandacht schenken. Het is dus een win-winsituatie: wat doeltreffende reclame voor een merk is, wordt voor een influencer een mooie bijverdienste.

Er bestaan twee soorten influencers:

1. Macro-influencers

Zoals de naam al doet vermoeden, zijn macro-influencers de grote namen van de sociale media. Echte persoonlijkheden die in hun domein ware vedetten zijn. Ze hebben minstens 500.000 en soms zelfs miljoenen abonnees op één of meerdere sociale media-platformen. Iedere publicatie wordt miljoenen keren gedeeld, waardoor hun sponsors zeker een aanzienlijk publiek bereiken. Ze zijn zo bekend dat iedereen er wel eentje kent, ook al volg je zelf niemand op de sociale media. Beyoncé, Kim Kardashian of Kanye West zijn klinkende namen.

Macro-influencers hebben als voordeel dat ze zonder moeite een enorm breed publiek bereiken. Voor merken hangt daar natuurlijk wel een stevig prijskaartje aan vast. Ze moeten vaak zelfs via het management van een artiest passeren om over de kosten van een bericht te onderhandelen. Bovendien zijn de volgers van zo’n grote naam vaak minder toegewijd dan de volgers van iemand met een meer doelgerichte community. En dus is het soms veel interessanter om in een micro-influencer te investeren.

2. Micro-influencers

Om een micro-influencer te zijn, heb je veel minder volgers nodig. Vaak hebben ze tussen 10.000 en 100.000 fans. Een berichtje wordt dus door een kleinere groep mensen gezien, maar voor merken is die beperkte community soms veel meer waard dan een breed publiek. Het aantal volgers is overigens niet de belangrijkste parameter om influencer te worden. In marketing draait het eigenlijk om een andere term: engagement.

Hierop komen we later nog terug, maar het voordeel van micro-influencers is het feit dat ze een community hebben die veel meer reageert en ook receptiever is voor berichten die een merk wil verspreiden. Logisch, want dit soort influencer staat veel dichter bij z’n volgers dan een wereldberoemd persoon die miljoenen fans heeft. Op die manier heeft hij of zij dus een veel nauwere band met zijn fans. Voor merken is een micro-influencer niet alleen veel goedkoper, ze hebben ook meer kans om hun producten effectief te verkopen.


Hoe kiezen merken influencers?

Wie een succesvolle influencer wil worden, moet ook even stilstaan bij wat bedrijven precies zoeken. Een merk moet natuurlijk in de eerste plaats bij je persoonlijkheid passen. Gewoon veel geëngageerde volgers hebben, is dus niet voldoende. Hieronder bekijken we drie factoren die een merk overloopt voor ze met een influencer in zee gaan:

  • Bereik: natuurlijk is het aantal volgers nog steeds heel belangrijk. Daarom willen ze weten hoeveel mensen ze met een gesponsord bericht kunnen bereiken.
  • Engagement: alles wat volgers met een bericht doen – leuk vinden, reageren, delen – valt onder de noemer ‘engagement’. Zoals we hierboven al vermeld hebben, zal het engagement bij een kleine influencer meestal interessanter zijn dan bij een nog beroemder persoon. Het geeft marketeers een beter beeld van de band die de influencer met zijn of haar fans heeft. Zit dit goed? Dan heb je hun aandacht!
  • Sector: bereik en engagement zijn essentieel, maar natuurlijk moet een influencer zich ook in de juiste sector bevinden. Mode, beauty, sport, gamen, gezinsleven, … Het is logisch dat een producent van lipgloss zich niet op een influencer in games gaat storten. De ene sector is succesvoller dan de andere. Beauty, mode en sport doen het over het algemeen heel goed. Dieren- en reisliefhebbers zijn meestal ook erg in trek.

Influencers moeten altijd en overal online kunnen. Hiervoor is niets beter dan Epic stories, want daarmee geniet je van enorm veel data voor de belangrijkste kanalen op de sociale media. Ook op Instagram doe je gewoon waar je zin in hebt!


Hoe word je een influencer op Instagram?

Influencer word je niet zomaar. De meeste succesvolle influencers zijn het een beetje per ongeluk geworden. De kans is groot dat het niet lukt als je echt moeite doet om een community rond jezelf te vormen. Zoals we hierboven al hebben uitgelegd, volstaat het bovendien niet om een grote groep fans te verzamelen. Ze moeten ook iets met elkaar te maken hebben en interessant zijn voor bepaalde merken. Veel influencers hebben een beroep of activiteit die ervoor zorgt dat ze de juiste fans achter zich scharen.

Een hoofdingrediënt van iedere influencer? Doe alles wat je doet met veel passie: een blog schrijven, video’s of podcasts maken, vlogs publiceren, etc. Wie dat vanuit z’n hart doet, zal zeker meer kans hebben om te worden opgemerkt. Maar dan nog komt er een serieuze portie geluk bij kijken. Gelukkig zijn er wel wat manieren om dat geluk een duwtje in de rug te geven. Zeker op Instagram!

De statistieken van Instagram zijn stilaan duizelingwekkend: een miljard actieve gebruikers per maand, 500 miljoen dagelijkse gebruikers, en 500 miljoen Stories per dag. Er zitten op Instagram dus heel wat potentiële volgers. Hoe je die overtuigt om jouw profiel te volgen? Dat leggen we in deze blog uit. Van zodra je alvast een kleine community hebt, kan je je invloed beginnen uitbreiden en heb je kans om door een merk te worden gecontacteerd.

Maar je bent er dus nog niet … Hier zijn zes gouden tips voor elke influencer op Instagram:

1. Wees authentiek en gepassioneerd

We hebben het intussen al een paar vermeld: op Instagram is engagement heel belangrijk. Fans zullen zich gemakkelijker verbinden met een persoon die authentiek is en die dezelfde passie heeft als zij. Wanneer je foto’s of video’s publiceert of Stories maakt, moet je dus zeker voldoende passie uitstralen. Probeer ook discussies op gang te brengen door je fans actief uit te nodigen om op je berichten te reageren.

Hoe meer mensen commentaar geven, des te groter het engagement van je berichten wordt. Uiteindelijk zal je steeds meer erkenning krijgen als expert in je domein. Op die manier zal je met een beetje geluk op de radar van allerlei merken verschijnen.

2. Spring niet van de hak op de tak

Probeer in de mate van het mogelijke een rode draad in je berichten te steken. Verander dus niet constant van thema, zodat je volgers precies weten wat ze aan je account hebben. Is reizen bijvoorbeeld je ding? Post dan vooral foto’s van op vakantie en begin niet met er tal van andere berichten doorheen te plaatsen. Zo zal je jezelf als een expert op het vlak van reizen ontplooien en zal je mogelijk ook merken uit de sector aantrekken. Op termijn vorm je zo een stevige basis voor een trouwe community die achter je staat.

3. Wees nieuwsgierig en alert

Zorg er ook voor dat je jezelf altijd maar blijft verbeteren en heruitvinden. Daarvoor kan je best de concurrentie goed in de gaten houden. Wat doen andere influencers en hoe kan jij jouw content nog meer verrijken? Staar jezelf dus niet blind op je eigen account en volg zelf ook genoeg mensen. Kijk zeker naar buitenlandse profielen, want misschien kom je wel op ideeën waarmee je een pionier wordt bij je eigen volgers.

4. Wees innovatief en nauwgezet

Net zoals in andere aspecten van het leven is innovatief zijn een belangrijke voorwaarde om succes te hebben op Instagram. Breek je hoofd dus regelmatig over dingen die je fans ergens anders nog niet gezien hebben. Het zal je zichtbaarheid alleen maar vergroten. En als je geen inspiratie hebt? Ga dan zoals in het vorige punt uitgelegd eens bij je concurrenten kijken.

Doe alles ook heel nauwgezet, want een echte influencer heeft oog voor details. Een foto post je niet zomaar, je schuift er eerst nog de juiste filter over. Sommige influencers hebben bijvoorbeeld een vaste filter gekozen, die als het ware hun handelswerk wordt. Vergeet ook niet om de juiste hashtags toe te voegen, en denk ook aan je locatie. Zeker in je Stories moet je alle mogelijkheden benutten om een breed publiek te bereiken.

5. Kies een taalgebruik dat je ligt

Het is zeker niet de bedoeling dat je een eigen taal gaat uitvinden, maar gebruik in elk geval woorden die je liggen. De beste influencers hebben bepaalde termen die ze tot hun eigen jargon hebben gemaakt. In het beste geval gaan je uitdrukkingen hun eigen leven leiden en worden ze zelfs in memes opgenomen.

6. Doe meer dan enkel Instagram

Een goede influencer is overal aanwezig. Probeer dus ook andere sociale media dan enkel Instagram, maar ga nog een stapje verder door buiten de sociale media actief te zijn. Je zou bijvoorbeeld eens een ontmoeting met enkele van je fans kunnen organiseren. Dat kan heel spontaan, maar je zou ook kunnen laten weten dat je naar een bepaald evenement gaat, zodat fans je daar kunnen herkennen en opzoeken.

Het spreekt voor zich dat dit soort ontmoetingen de band met je publiek zullen versterken. Op de sociale media zelf mag je natuurlijk geen kans onbenut laten om met je volgers in gesprek te gaan. Reageer op hun berichten, laat hen deelnemen aan je verhalen, etc. Samengevat: wees actief!


Je hebt het intussen wel begrepen: een influencer word je niet van vandaag op morgen. Je zult heel productief moeten zijn en een gezonde dosis geluk nodig hebben om je doel te bereiken. Denk goed na over wat je post zodat je bij volgers en merken opvalt.

Zorg ervoor dat je altijd naar hartenlust kunt posten en kies voor Epic stories! Daarmee heb je maar liefst 20 GB data voor de belangrijkste sociale media, inclusief Instagram en Facebook.

Ontdek nu Epic stories!

En dat is niet alles, want je krijgt ook 3 GB voor al de rest, bovenop 90 belminuten en onbeperkte sms’jes.

Sophie

Het web en apps, dat zijn m’n grootste passies. Yep, ik hoor ook bij de FOMO-club. Je zal me dus nooit zonder m’n smartphone zien! #friends #family #travels #web #popculture #graphicdesign #art #fun

Andere artikels van Sophie

Categorieën