×
×

De houten lepel

Gepubliceerd op 22/06/2017 in Inspireren

De houten lepel

Succesvolle dienstverlening? De klant leveren wat die nodig heeft op het ogenblik dat die het nodig heeft.

De crèche sluit tijdens de vakantie gedurende een hele maand. Was dat even een puzzel om ons kleinkind gedurende vier weken van opvang te voorzien. Haar ouders gaan twee weken met vakantie en omdat ze een avontuurlijke reis boekten, wilden ze hun dochter nog niet meenemen, wegens te klein. De puzzel werd dus een ware gordiaanse knoop. Maar niet getreurd, er is een oplossing: daar dienen grootouders, broers en zussen voor. Toch?

Tijdens die vakantie is het ook de eerste verjaardag van mijn kleinkind. Als  grootvader en techneut was ik mij al aan het verheugen op de aankoop van leuk en modern speelgoed. Maar welk speeltuig koop je voor een eenjarige? De handjes zijn te klein om een tablet vast te houden. Een smartphone kan ze nog niet gebruiken, hoewel ze er al gretig naar grijpt. Voor drones en hooverboards is ze duidelijk nog te klein. Misschien een boek dat automatisch voorleest of een abonnement op Netflix of Spotify? Allemaal te vroeg.

En toen kwam een herinnering naar boven. Ik was ooit met mijn eigen dochter bij de grootmoeder van mijn vrouw, dus de betovergrootmoeder van ons kleinkind. Onze toen eenjarige dochter was wat lastig en wilde haar favoriet speeltje niet gebruiken. De grootmoeder voegde de daad bij het woord en zei: “Het beste speelgoed is nog steeds een houten pollepel”. Plots hoorden we onze dochter niet meer voor een uur, de lepel daarentegen wel.

Conclusie: over die vijf generaties heen zijn onze behoeften niets veranderd. En dan heb ik het over geluk. Geef een ander wat hem of haar gelukkig maakt en dat hoeft helemaal niet zo cool, duur of exclusief te zijn. Geef het met een warme hand en een brede glimlach, zodat de ander weet dat het hem of haar gegund is. Dat het mag. En dat het goed is. 

Eigenlijk komt deze ‘werkwijze’ terug in de business: geef aan de collega’s wat ze nodig hebben en doe dit met een warme hand. Succesvolle dienstverlening draait hierom: de klant leveren wat die nodig heeft op het ogenblik dat die het nodig heeft. Zoals beloofd en afgesproken. Iets dat een basisbehoefte invult op een eenvoudige en leuke manier.

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Blog topics

 

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!