Digitale maturiteit vergroot niet zonder het te meten

door OneDossier24/06/2017

Digitale maturiteit vergroot niet zonder het te meten

Comments

Digitale technologie beïnvloedt zowat alles om ons heen. In het bedrijfsleven geldt daarbij één ijzeren wet: wie de juiste technologie – wat moet ik doen? – gebruikt op de juiste manier – hoe moet ik het doen?, die wint. Dat is de echte inzet van digitale transformatie. Maar hoe begin je eraan?

Om succesvol te zijn met digitale transformatie, moet je op beide dimensies inzetten: zowel op het digitale aspect als op de transformatie. Richt je je maar op één van de twee, dan werkt het niet. Doe je geen van beide, dan ligt je bedrijf in geen tijd uit de markt. De moeilijkheid is dat de evolutie van de digitale technologie veel sneller verloopt dan het tempo waarmee een bedrijf zichzelf kan heruitvinden. Dat spanningsveld vormt de grote uitdaging bij digitale transformatie.”

“Waarom kan een bedrijf hier niet omheen? Omdat er geen andere optie is. De ROI van digitale transformatie is immers overleven! Dat is de ware doelstelling van digitale transformatie: overleven, concurrentieel blijven en succesvol zijn in de digitale economie. Om dit te bereiken moet een onderneming de juiste digitale maturiteit nastreven voor haar specifieke activiteiten. En neen, het volstaat daarbij echt niet om enkel een stuk technologie te implementeren. Een middelmatige golfer die een set dure golfclubs aanschaft, verandert daardoor niet plots in een uitstekende golfer. Dat lukt maar na de nodige analyses, lessen, stages en training. Met bedrijven is dat net zo. Je moet over de juiste technologie beschikken. Maar die technologie juist inzetten en je bedrijf heruitvinden om concurrentieel te worden in een digitale economie vraagt ook om analyse, het maken van plannen ter verbetering en deze uitvoeren.”

“Meten is weten, ook bij digitale transformatie. De digitale maturiteit van een bedrijf meet in hoeverre een bedrijf concurrentieel is in een digitale economie. Pas als je de digitale maturiteit van je bedrijf kent, kan je bekijken waar je naartoe wil en een stappenplan uitstippelen om deze te verhogen. Om de digitale maturiteit van een onderneming te meten, gebruiken we het assessment-model van de Amerikaanse specialisten van Future Point Of View. Een bedrijf krijgt daarbij een score op negen dimensies. Onder andere meten we de mate waarin het management en de medewerkers klaar zijn voor de digitale wereld en openstaan voor verandering, de wijze waarop het bedrijf klanten bereikt met digitale marketing en klantgericht werkt, de beschikbaarheid van digitale technologie, de maturiteit van de datastrategie, de slagkracht van de backoffice en de concurrentiepositie van het bedrijf in de markt.”

“De resultaten van de analyse vormen het uitgangspunt voor aanbevelingen en concrete acties. Zonder inzicht in de eigen digitale maturiteit is het onmogelijk een zinvol en coherent beleid uit te stippelen met de juiste prioriteiten. Belangrijk is dat de onderneming begrijpt dat het niet om een eenmalige oefening gaat. Digitale transformatie is een continu proces van jezelf als bedrijf heruitvinden. Essentieel gaat het om een volledige businesstransformatie gestuwd door digitale technologieën. En hierbij zal het bedrijf de balans moeten vinden tussen het inzetten van medewerkers en het gebruik van technologie.”

Eric Lecoutre, Hans Verstraeten en Filip Geuens zijn partners bij Noludits. Het bedrijf begeleidt klanten bij hun digitale transformatie en het vergroten van hun digitale maturiteit.

Meer nieuws over:

  • digitale transformatie

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons