Ga direct naar de hoofdinhoud
×
×

Hoe de Nationale Loterij 250 miljoen spelmomenten beheert

Gepubliceerd op 19/11/2019 in Klantenverhalen

Hoe de Nationale Loterij 250 miljoen spelmomenten beheert

Waar het ooit over die klassieke trommel met genummerde balletjes ging, is de Nationale Loterij uitgegroeid tot een marktleider met creativiteit, innovatie en big data. CTIO Piet Van Petegem licht de uitdagingen toe.

Ruim twee jaar geleden zette Piet Van Petegem de stap naar de Nationale Loterij. De beslissing om er Chief Technology and Information Officer (CTIO) te worden, zo benadrukt hij, was het gevolg van verschillende factoren. “Om te beginnen is dit een bedrijf met een mooi achterliggend verhaal”, zegt hij.

“Onze corebusiness is natuurlijk het organiseren van spelen, maar dat we ook een maatschappelijke rol spelen voegt daar een extra dimensie aan toe. Ook de technologische uitdaging sprak me aan. We volgen een strategie die al enkele jaren uitgestippeld is en in de uitwerking ervan speelt IT een bepalende rol. Onze samenwerking met Proximus situeert zich in dat verband. Dit partnerschap stelt ons in staat alle uitdagingen rond een zogenaamde Hyperconnected Infrastructure aan te gaan.”

Blijf digital in topconditie en boek een gratis digitale check-up van uw bedrijf.

Digitale check-up

Als CTIO bent u verantwoordelijk voor de digitale transformatie van de Nationale Loterij. Welke lading dekt deze vlag precies?

Piet Van Petegem, Chief Technology and Information Officer (CTIO) bij de Nationale Loterij: “Om eerlijk te zijn houden we niet zo van deze term. Spreken van een digitaal transformatietraject zou ergens de indruk kunnen wekken dat het een doel op zich is, wat niet het geval is. In ons uitgangspunt is het immers de speler die centraal staat. Of het nu gaat om sales, marketing, technologie, data, het beheren van de verkooppunten… alles gebeurt in functie van die speler.”

“Voor het spelen, tijdens het spelen, maar ook gedurende de fase achteraf is het van belang om sneller en beter op de noden van de speler te kunnen inspelen. Natuurlijk situeren de verschillende initiatieven die we nemen om dit doel te bereiken zich vooral in de digitale wereld.”

Alle beslissingen rond sales, marketing en technologie worden genomen in functie van de speler die altijd centraal staat.

Piet Van Petegem, Chief Technology and Information Officer (CTIO) bij de Nationale Loterij

author

Omnichannel aanpak

Het internet is niet meer weg te denken. Welke repercussie heeft dit op de manier waarop jullie functioneren?

Piet: “Voor ons is de relatie tussen het online- en fysiek kanaal een uitgesproken ‘en-en’ verhaal. Misschien klinkt dit wat paradoxaal in tijden van zeer brede aanwezigheid van het internet en alle mogelijkheden die hieruit voortvloeien, maar nog steeds verlopen 85% van onze spelmomenten via het fysieke kanaal. Onze benadering kan duidelijk als omnichannel bestempeld worden, waarbij we in beide kanalen blijven investeren. We overstijgen de klassieke krantenwinkel als plaats waar mensen hun spel spelen en zijn inmiddels zowel on- als offline ook breder aanwezig.”

“We hebben ook 8 eigen winkels, waarvan de grootste aan het De Brouckèreplein in Brussel. Dit zijn heuse labo’s voor ons. In onze Brusselse winkel vinden trouwens al onze trekkingen plaats behalve deze van EuroMillions. Iedereen kan dus in volledige transparantie de trekkingen bijwonen. Dit initiatief betekent niet dat we minder belangstelling zouden hebben voor ons online platform waarop één miljoen spelers zich reeds registreerden. Hiervan spelen er iedere week 300.000 en dit voornamelijk via hun smartphone. Op dit platform, onder de noemer Woohoo, bieden we dan ook e-games aan die niet in het fysieke kanaal terug te vinden zijn.”

Leveren deze digitale initiatieven geen spanning op met de fysieke verkoopplaatsen?

Piet: “Digitale transformatie wordt wel vaker als een bedreiging voor de fysieke verkooppunten ervaren. Er is een vrees voor kannibalisatie, zeg maar. Voor een verschuiving. Alleen zien we dat die vandaag erg beperkt is. Door onze app op zijn smartphone heeft de speler bijvoorbeeld altijd zijn persoonlijke Lottery Club kaart bij de hand. Met deze kaart kunnen de spelers voordelen en promoties verzilveren in het verkooppunt. Dat kan dan weer een stimulans zijn om ter plekke tot een aankoop over te gaan. Het is dus een ‘en-en’ verhaal.”

App als communicatietroef

U had het over het belang van de smartphone voor het online spelen. Onlangs werd de app van de Nationale Loterij vernieuwd, wat levert die op?

Piet: “Die app levert ons in menig opzicht een meerwaarde op. Op zich kan je niet in die app zelf spelen, laat me alvast dit misverstand uit de wereld helpen. Veel heeft te maken met de policy van bedrijven als Google of Apple. Maar via de app kom je wel makkelijk op onze online speelplatformen.”

“Die app heeft verschillende functies. Het is een handige manier om te communiceren met de spelers, dit kan rond spelresultaten zijn of eventueel via pushberichten. De spelers kunnen nu met de eenvoudige scanfunctie onmiddellijk zien of hun spelticket winnend is. Het is een instrument dat ons inzichten kan verschaffen in het spelersgedrag.”

De app onderging een ware transformatie. Oorspronkelijk was deze weinig gepersonaliseerd, waarbij je enkel de scores kon raadplegen. Ondertussen is de app aangepast aan het speelgedrag van de gebruiker (met pushnotificaties, met het scannen van tickets …). Om data uit de verschillende systemen (spelplatform, e-lotto …) te halen, was er nood aan een platform. Proximus creëerde verschillende API’s voor de Nationale Loterij, die als toegangspoorten werken om de data in de app binnen te trekken vanuit de verschillende systemen.

Sinds vele jaren heeft de Nationale Loterij een samenwerking met Proximus. Kan u daar wat meer over kwijt?

Piet: “Deze gaat alvast verder dan het verzorgen van traditionele telefonie hier op kantoor en LAN/WAN-diensten. Eén van onze API-platformen is een Proximus-platform. Elk verkooppunt is ook uitgerust met een connectie in het MPLS-netwerk (Multiprotocol Label Switching) van Proximus. Door de omvang en diversiteit van onze transacties, denk ik gerust te mogen stellen dat Proximus een belangrijke partner is voor de Nationale Loterij, en wederzijds ook. Eén van onze belangrijkste uitdagingen bestaat erin snel in te spelen op vragen die vanuit de business komen. Tegelijkertijd blijft veiligheid een permanente prioriteit.”

Omgaan met big data

Hoe belangrijk is data voor de richting waarin jullie bedrijf gestuurd wordt, o.a. bij het gebruik van de app?

Piet: “Het belang van data kan niet onderschat worden. Genomen beslissingen zijn dan ook al lang geen nattevingerwerk meer, maar stuk voor stuk data gedreven. Ongeacht trouwens of dit voor sales, marketing of andere business domeinen gebeurt. Een campagne die wordt opgezet komt er steevast aan de hand van data-analyses. Dé grote uitdaging is echter om optimaal gebruik te maken van de enorme omvang aan informatie die we verzamelen. Het beheren van 250 miljoen spelmomenten per jaar is niet weinig.”

“We tellen ook meer dan 3 miljard zogenaamde ‘touchpoints’, dit staat voor een contact met een speler, online of fysiek. We hebben in het verleden al veel energie gestopt om hiermee efficiënt om te springen; het is een inspanning die onverminderd wordt verdergezet. We hebben daarvoor dan ook een tiental dataspecialisten in huis. Het coherent ordenen en verder linken van al deze ‘experience’ en ‘operationele’ informatie is een project voor de komende twee tot drie jaar.”

Dankzij onze app heeft de klant altijd zijn persoonlijke Lottery Club kaart bij de hand. Met deze kaart kunnen de spelers voordelen en promoties verzilveren.

Piet Van Petegem, Chief Technology and Information Officer (CTIO) bij de Nationale Loterij

author

Brede carrièrekansen

Krijgt u uw mensen voldoende mee in dit traject van hervormingen en vernieuwingen?

Piet: “We hebben altijd erg goed gecommuniceerd over de evoluties die op stapel stonden, wat ontzettend belangrijk is om je medewerkers in je verhaal mee te krijgen. Er worden ook inspanningen geleverd om de eigen medewerkers zoveel mogelijk bij deze projecten te betrekken. Regelmatig wordt dit trouwens gekoppeld aan aangeboden opleidingen omscholingsmogelijkheden. Wat niet wegneemt dat we ook extra krachten moeten aantrekken natuurlijk.”

“Misschien hangt er rond de Nationale Loterij als organisatie soms nog een stijf en oubollig imago, maar als ik de kans krijg uit te leggen wat we doen en wat de ambities zijn, voelen de mensen snel dat er toch veel dynamiek, energie en goesting in het bedrijf zit.”

“Weet u, we bevinden ons hier op onze hoofdzetel in de Brusselse Belliardstraat. Hier worden alle belangrijke beslissingen genomen, op die manier kunnen we snel schakelen dankzij korte communicatielijnen én zijn de medewerkers altijd nauw betrokken. Zoiets werkt motiverend. We werken met een team van 120 IT’ers. De aanzienlijke omvang van zo’n team biedt mogelijkheden om de eigen talenten ten volle te ontplooien en te ontwikkelen.”

Welke nieuwigheden zitten eraan te komen?

Piet: “Een groot project dat erg zichtbaar zal zijn is een nieuwe portal waaraan nu al gewerkt wordt. De ambitie is dat die tegen 2021 klaar zal zijn, althans toch de eerste versie. Zonder in detail te treden, kan ik u meegeven dat de ‘experience’ voor de speler het centrale uitgangspunt wordt. Dat wordt de grote inzet van morgen. En als ik even luidop mag dromen? Idealiter slagen we erin om elke speler een gepersonaliseerd spelplatform aan te bieden. Hopelijk kunnen we dit bewerkstelligen op een iets langere termijn, de periode 2022-2023 zeg maar.”

Hoe ver staat u al met uw digitale transformatie?

Ik ben benieuwd

De Nationale Loterij organiseert al meer dan 85 jaar openbare loterijen en weddenschappen. Dat gebeurt op een sociaal verantwoorde, betrouwbare en veilige manier. Tegelijk zorgt de Nationale Loterij voor meer dan spelplezier alleen. De opbrengst van de activiteiten vloeit terug naar de maatschappij via subsidies en sponsoring. Wie meespeelt, wint altijd.

Het professioneel traject van Piet Van Petegem kent verschillende hoofdstukken. Hij werkte voor de VRT en verschillende banken. Maar IT loopt als een rode draad doorheen dit verhaal. In oktober 2017 werd hij CTIO van de Nationale Loterij.

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One

Blog topics

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!