×
×

Management en digitalisering

door Proximus teamProximus23/04/2018

Management en digitalisering
Proximus ontmoette zes Luikse CIO’s in het prestigieuze kasteel van Colonster op de site van Sart Tilman.

Het debat werd op gang getrokken door een vooraanstaande gast: Claude Rapoport, gedelegeerd bestuurder van Portima en voorzitter van de Raad van Bestuur van Beltug. Op het gebied van digitalisering delen de CIO’s van FN Herstal, CMI, EVS Broadcast, Eurogentec, Knauf en het CHU-ziekenhuis van Luik dezelfde mening: het is in de eerste plaats een kwestie van (goed) veranderingsbeheer.

Wanneer Portima de verzekeringen digitaliseert

Hoewel de provincie Luik nog steeds het historische bastion van de Waalse staalindustrie blijft, telt ze vandaag meer dan duizend ondernemingen die actief zijn in de metaalindustrie en de sectoren mechaniek, transport en informatica. De site van Sart Tilman was dan ook de ideale locatie om de digitale transformatie van ondernemingen te bespreken.

Claude Rapoport verwees terug naar het jaar 1988, toen hij aan de slag ging bij Assurnet, het huidige Portima: “In die tijd had een makelaar evenveel terminals op zijn bureau als verzekeringsmaatschappijen in zijn portefeuille. Vandaag werkt de sector met onze ‘Single Sign-On’-technologie. Dankzij de digitalisering van documenten konden we tevens komaf maken met dubbel invoerwerk. Elke dag tellen we acht miljoen transacties, 110.000 gedownloade documenten en een totaal van 225 miljoen opgeslagen documenten. Met archiefkasten red je het tegenwoordig niet meer,” lacht hij.

Internet Banking vs. Internet Insurance

Op het vlak van B2C-digitalisering, moeten we vaststellen dat de banksector vooruitloopt op de verzekeringswereld. En nochtans zijn de middelen voorhanden. Maar hoe zit het met de mentaliteiten? Claude Rapoport: “Om een antwoord te bieden op de eis van onmiddellijke beschikbaarheid, hebben we MyBroker gelanceerd, een app die klanten in staat stelt om hun verzekeringsdossier te raadplegen, met hun makelaar te communiceren en zelfs contracten te ondertekenen. Een Europese primeur. Toch denken veel mensen dat een verzekeringscontract nog altijd heel wat papierwerk met zich meebrengt. MyBroker heeft een potentieel van 3,5 miljoen klanten. Vandaag de dag zijn dat er 100.000 maar hun aantal groeit exponentieel.”

Versnel uw digitale transformatie

Proximus als voorbeeld

David Lytton, Change Manager Digital Workplace Program bij Proximus, leidt het debat nog verder door aan te tonen dat Proximus, alvorens partner te worden voor de digitalisering van andere onderneming, bij zichzelf is begonnen. “De eisen die aan de basis van onze eigen digitale transformatie lagen, zijn identiek aan die voor andere ondernemingen: wendbaarheid, samenwerking, een open geest, klantgerichtheid en responsabilisering. Zodra die waarden zijn bepaald, komt de grote variabele: de IT-oplossing. Die verschilt naargelang de context en geloof me vrij, van eenheidsworst is geen sprake.”

De vijf tips van David Lytton voor een geslaagde transformatie
  • Start projecten een voor een op.
  • Houd rekening met de rol van elke medewerker.
  • Beantwoord de vraag “what's in it for me?”.
  • Beschouw de middelen niet als het einddoel.
  • Gebruik het ADKAR-model als leidraad voor de verandering.

Dematerialisering of digitalisering?

Het vertrekpunt van de digitale transformatie bestaat erin om de organisatie een sterke impuls te geven. Het gaat erom een ‘digitale geest’ te implementeren. “De sleutel van een dergelijk traject ligt in handen van het management van de ondernemingen... En die management sponsor is zelf niet noodzakelijk klaar voor de nodige veranderingen,” reageert Philippe Niesten, CIO bij FN Herstal. “We moeten een onderscheid maken tussen dematerialisering en digitalisering. De digitalisering moet gepaard gaan met een echte bewustwording en een doordachte IT-keuze,” vult Denis Debroux, CIO bij CMI, aan.

Change management... voor klanten!

“Laten we wel wezen: digitalisering heeft een grote impact op de manier van werken. Daar moet je rekening mee houden bij het veranderingsbeheer. In ziekenhuizen bijvoorbeeld, creëert dit vaak een ongekende transversale dimensie voor bepaalde afdelingen. En dan spreken we nog niet over de impact op klanten. Uw digitalisering moet worden ondersteund door de organisatie maar moet ook worden aanvaard door uw klanten en moet inspelen op een reële behoefte,” besluit Jean Codognotto, IT Director van het CHU van Luik.

Versnel uw digitale transformatie door nu voor Smart Collaboration te opteren.

Meer nieuws over:

  • digitale transformatie
  • Round table

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons