×
×

De lean-methode - Minimale verspilling

door PerspectiveInspireren22/11/2017

De lean-methode - Minimale verspilling
Het Engelse woord ‘lean’ betekent letterlijk ‘slank, zonder overtollig vet’. Sinds enige tijd staat het woord echter ook voor een nieuw soort bedrijfsprocessen, die zich richten op minimale verspilling. Om te ontdekken hoe dat juist in zijn werk gaat, gingen we achter de schermen kijken bij Van de Velde Lingerie.

Project Delivery Manager Dimitri Comeyne ontvangt ons in het gloednieuwe kantoorgebouw van Van de Velde Lingerie, producent van lingeriemerken Marie Jo, PrimaDonna en Andres Sarda. Met zijn combinatie van overvloedige lichtinval, witte muren en hout doet het gebouw erg strak aan. Net zoals de nieuwe bedrijfsvoering, die samenviel met het in gebruik nemen van het nieuwe gebouw in januari van dit jaar.

“Van de Velde Lingerie is erg groot geworden, maar was ook dringend toe aan vernieuwing”, valt Dimitri Comeyne, lean-expert, met de deur in huis. “De groei van het bedrijf is organisch verlopen. Daardoor waren de interne bedrijfsprocessen niet meer efficiënt. Veel mensen voerden hun eigen taak zo goed mogelijk uit, maar wisten niet meer welke invloed dat had op andere departementen. Het overzicht was verloren gegaan.”

Het vogelperspectief

“De eerste stap in het lean-proces was dan ook dat medewerkers ons volledige end-to-end proces in kaart brachten. Zodat iedereen weer wist wat er vóór en achter hem gebeurde, in plaats van zich louter op zijn eigen taak te richten. Mensen ontdekten wat er stropte bij andere departementen, en hoe zij dat mee konden oplossen.” Dimitri Comeyne wijst de grote borden aan die overal in het gebouw aan de muren hangen. “Dat zijn de verbeterideeën of ‘kaizens’ (‘Kaizen’ is het Japanse woord voor ‘continue verbetering’, n.v.d.r.) die onze medewerkers hebben opgedaan tijdens dat overzicht.

Die kaizens hebben we vervolgens in verbeterworkshops gegoten. In korte sprintperiodes van zes weken wordt elk verbeteridee door een team met leden uit verschillende departementen uitgewerkt en ook daadwerkelijk geïmplementeerd.”

Working Thursdays

CEO Erwin Van Laethem vroeg het hele bedrijf daarom om elke donderdag tijd vrij te houden in de agenda. “Dat zijn onze Working Thursdays. Op die dag brengen we de juiste mensen samen in kleine teams en laten hen rond één thema werken. Ook het directiecomité is hierbij aanwezig, zodat we de beslissing op het moment zelf kunnen maken, in plaats van te wachten tot een volgende vergadering.”

De eerste resultaten

Volgens Dimitri Comeyne heeft de nieuwe aanpak al veel vruchten afgeworpen. “We zijn nog maar zes maanden bezig, maar het ziet er veelbelovend uit. Een concreet voorbeeld? Wij krijgen regelmatig zendingen uit Tunesië, verpakt in dozen. Vaak was niet meteen duidelijk wat erin zat. Nu hebben we afgesproken met onze collega’s in Tunesië om kleurcodes te gebruiken, zodat we meteen weten welke doos bij welk departement moet terechtkomen.”

Dat soort ideeën heeft volgens Dimitri Comeyne niet alleen een positieve invloed op de logistieke flow. “Die ideeën komen rechtstreeks van de werkvloer. Als mensen zien dat hun voorstellen voor verbetering onmiddellijk worden ingevoerd én dat ze een wezenlijk verschil maken, ontstaat een enorme energie die zich als een olievlek doorheen het hele bedrijf verspreidt.”

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons