×
×

Krijgt digitale identiteit eindelijk voet aan grond?

door OneVisie03/05/2018

Krijgt digitale identiteit eindelijk voet aan grond?
Van mens tot machine, om voluit digitaal te gaan moet iedereen zich veilig online kunnen identificeren. Hoe evolueert digitale identiteit op wereldvlak en hoe staat het met België? Zijn bedrijven klaar om digitale identiteit in te bouwen in bedrijfsprocessen?

Consument wil geen gedoe

Voluit en veilig digitaal gaan kan alleen als iedereen zich op een veilige en eenduidige manier kan identificeren: persoon, overheid, bedrijf, machine. Het grote publiek laat zich in de eerste plaats verleiden door de efficiëntie en tijdwinst van digitale identiteit.

“We zien wereldwijd initiatieven die de digitale identiteit concreet vorm proberen te geven”, zegt Rob Laurence, directeur bij Innovate Identity. “Vaak neemt de overheid het voortouw. Alleen heeft de burger niet zo vaak digitaal contact met de overheid. En meestal gaat dat contact niet verder dan de online belastingaangifte.” Dan ziet Rob meer heil in het Zweedse voorbeeld. “Daar hebben de banken het initiatief genomen”, vertelt hij. “Mensen voeren zowat elke dag betalingen uit of bekijken het saldo op hun rekening.” 

Vertrouwen 

Door het gebruik van de digitale identiteit via de banken te introduceren, bleek het in Zweden veel makkelijker om snel een groot publiek te bereiken. Dat de banken daarbij een voortrekkersrol spelen, verbaast Rob niet. “Er zijn weinig instellingen waar mensen meer vertrouwen in hebben”, zegt hij. “Per slot van rekening beheren de banken onze centen.” De introductie van de digitale identiteit via de banken slaat aan. Dat bewijst de praktijk intussen ook in Nederland. En toeval is het niet: ook het Belgische itsme® steunt op een consortium waar de banken bij betrokken zijn.

De verwachting is dat na de banken en de overheidsdiensten andere sectoren volgen, zoals e-commerce of de gezondheidszorg. Maar zullen bedrijven er wel in slagen om het gebruik van de digitale identiteit in hun processen in te bouwen? “Vandaag zijn de meeste ondernemingen daar nog niet echt klaar voor”, stelt Rob vast. “Ze zijn nog niet voldoende vertrouwd met het concept. Ze moeten eerst uitzoeken hoe hun dienstverlening kan transformeren. De weg naar de boardroom is nog behoorlijk lang.” Er is met andere woorden nog bewustmaking nodig. “Klopt, maar daarna kan het relatief snel gaan. De belangrijkste voorwaarde is dat bedrijven inzien hoe digitale identiteit voor toegevoegde waarde zorgt.” 

De consument zit niet te wachten op de digitale identiteit. Hij is wel geïnteresseerd in minder gedoe met identiteitskaarten, paspoorten en andere documenten.

- Rob Laurence, directeur bij Innovate Identity

Identiteit met attributen 

Een volgende stap in de evolutie van het digitale verhaal, is de uitbreiding van de digitale identiteit naar toestellen en machines. “In de context van onder meer zelfrijdende auto’s en smart cities is een sluitende oplossing voor de digitale identiteit van alle deelnemende elementen absoluut noodzakelijk, al was het maar om de veiligheid van het verkeer te garanderen.” Zo komen we ook terecht bij het beheer van de diverse objecten die aan een digitale identiteit vasthangen. “Voor sommige elementen van de digitale identiteit kan de smartphone volstaan. Als je bij de ingang van een nachtclub je leeftijd moet laten verifiëren, dan kan dat makkelijk via de smartphone. Maar wat met andere attributen, zoals bijvoorbeeld reisvisa? Wie zal die beheren en waar moet dat gebeuren? Ook op dat vlak hebben we nog een hele weg af te leggen.” 

Het risico bestaat dat de digitale identiteit door een wildgroei aan attributen overladen raakt, waardoor het overzicht verloren gaat. Zou het in dat verband niet nuttig zijn om een internationale standaard voor de digitale identiteit uit te werken? “Natuurlijk. Wellicht zal de digitale identiteit zo evolueren, net zoals we in de analoge wereld bij het gestandaardiseerde internationale paspoort zijn uitgekomen.” De verwachting is dat er op termijn een standaard voor de digitale identiteit komt, die overal ter wereld erkend en bruikbaar is. “Dat vraagt natuurlijk heel wat afstemming tussen de overheden die de standaard onderschrijven.” 

Waar zit het voordeel? 

Eén ding is zeker, overheden en bedrijven kunnen niet om de eindgebruiker heen. Wellicht is dat de eerste voorwaarde voor succes: wat kan de burger of consument ervan overtuigen dat de digitale identiteit een voordeel oplevert? “Dat is inderdaad de vraag”, zegt Rob. “De consument zit heus niet te wachten op de digitale identiteit. Maar hij is wel geïnteresseerd in betere service, meer efficiëntie, minder gedoe met identiteitskaarten, paspoorten en andere documenten.” Eigenlijk is de lakmoesproef heel eenvoudig. Wanneer de consument overtuigd is van het geboden voordeel, dan pikt hij de oplossing snel op. “Vroeger duurde het weken om in het Verenigd Koninkrijk een Blue Badge (een parkeerkaart voor personen met een handicap – n.v.d.r.) te bekomen. Langs digitale weg – en aan de hand van de digitale identiteit – neemt de verwerking van de aanvraag nauwelijks nog een paar minuten in beslag. Iedereen is direct overtuigd van zo’n toepassing.” 

Kortom: er zijn meer van dat soort voorbeelden nodig om de introductie van de digitale identiteit te versnellen. Daar heb je het grote publiek voor nodig, zodat er snelheid ontstaat, meer volume, meer druk. “Als je erin slaagt een grote sector mee te krijgen – zoals nu gebeurt met de banken – dan kan het wel degelijk snel gaan”, zegt Rob. “Mogelijk stapt ook de reisbranche mee in. Stel je voor: snelle check-in en korte wachtrijen op de luchthaven, dankzij de digitale identiteit. Daar zit zonder veel twijfel een mooie toepassing in.” Tot de digitale identiteit helemaal in het dagelijkse leven is doorgedrongen, moeten we volgens Rob wellicht toch nog een jaar of vijf geduld oefenen. “Zo’n verandering vraagt tijd.” 

Innovate Identity omschrijft identiteit en veiligheid als de twee sleutelelementen voor digitale transformatie. Tot de klanten van het Britse bedrijf behoren onder meer American Express, Barclays en British Airways. 

Rob Laurence is een expert in digitale transformatie. Hij stond mee aan de wieg van de eerste elektronische dienst voor identiteitsverificatie in het Verenigd Konkrijk. Als directeur bij Innovate Identity verleent hij advies rond digitale identiteit aan overheidsdiensten en banken. 

Lees hoe minister Alexander De Croo vertelt waarom België niet achter staat op vlak van digitale transformatie of ontdek 6 tips voor het beveiligen van digital identity management

Meer nieuws over:

  • Digital identity
  • digitale transformatie

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons