×
×

Een fiets voor je brein

door OneVisie03/07/2017

Een fiets voor je brein
Waar zit de kruisbestuiving tussen creativiteit en technologie? En zijn films een goede graadmeter om te weten waar technologie naartoe gaat? Peter Hinssen over hoe creativiteit en fantasie in films een inspiratie kunnen zijn voor uw bedrijf.

Dat creativiteit en technologie

onlosmakelijk verbonden zijn, daar is Hinssen van overtuigd. “Apple was een van de eerste bedrijven die dat creatieve aspect echt gingen omarmen. Hoe de apparaten er vanbinnen en vanbuiten uitzien, de aandacht die aan fonts en grafische elementen wordt gegeven, de manier waarop de machines interageren met de mens … Bij Apple lijkt het alsof de user interface een soort verlengstuk is van ons brein, daar hebben Steve Jobs en co. baanbrekend werk geleverd. Het is niet voor niets dat hij de Mac ooit ‘a bicycle for the mind’ noemde.”

Terra incognita

“Bij het ontwerpen van echt baanbrekende producten speelt fantasie wel degelijk een rol”, zegt Hinssen. “Durven dromen is hier belangrijk. De platgetreden paden achter je laten en binnenstappen in een soort terra incognita … Je moet experimenteren en je tegelijk laten inspireren door wat er al is. Alleen zo kom je tot iets echt nieuws. Steve Jobs heeft ooit lessen Japanse kalligrafie gevolgd en daar ingezien hoe belangrijk het ontwerp van een lettertype is op hoe mensen met machines omgaan. Zulke verrassende connecties moet je kunnen maken.”

Snel, sneller, te snel

Om succesvol te zijn vangen filmmakers en technologen de tijdsgeest in hun product. “Te vroeg zijn is alvast niet goed. Kijk naar Microsoft. Zij hadden vier of vijf jaar voor er sprake van de iPad was, al tablets op de markt. Ze verkochten voor geen meter. Soms heb je ook wel het lef nodig om iets uit te brengen. Ik grijp nog eens terug naar Apple: zeker in de eerste periode met Jobs waren ze vaak zo obsessief bezig met het perfectioneren van hun product dat ze er uiteindelijk te laat mee voor de dag kwamen.”

Stilstaan is achteruitgaan

“Nog veel belangrijker dan te vroeg of te laat zijn, is dat je je tegenwoordig vooral heel snel moet kunnen aanpassen. Dat is het grote verschil met pakweg de jaren tachtig. Toen bleef één technologie jarenlang dominant. Nu verloopt die evolutie véél sneller. En dat is de grote uitdaging voor de bedrijven.”

“Bij het ontwerp van iets baanbrekends, speelt fantasie een grote rol.”

Algoritmes maken kunst

De kruisbestuiving tussen kunst en technologie staat nog maar in de kinderschoenen, denkt Hinssen. De tijd dat ook algoritmes kunst gaan maken, is niet zo veraf meer. “In Amsterdam heeft men een algoritme met alle schilderijen van Rembrandt ‘gevoed’ en dan aan een robot gevraagd om er zelf een te maken. Dat resultaat was ver-bluf-fend … het licht, de compositie, de manier waarop de verf op het doek werd gezet, dat wàs een Rembrandt. En dan kun je natuurlijk de vraag gaan stellen: wie moeten we hier krediet voor geven? Het algoritme, de ontwikkelaars of de oorspronkelijke kunstenaar? En zelfs: heb je dan nog een kunstenaar nodig? Met muziek idem dito.”

Paniekknop voor artificiële intelligentie

“Uiteindelijk gaan we misschien zo ver dat het verschil tussen mens en machine weg is. In de film Her bijvoorbeeld. Kunstmatige intelligentie is nu al veel beter dan de mens in schaken en het spelen van Go. Ook poker is onlangs voor de bijl gegaan: de wereldkampioen is door een computer naar huis gespeeld. Dat betekent dus dat machines ook al stilaan beter worden in liegen en bluffen. Het is dus niet voor niets dat Google voorstelt om in sommige systemen voor artificiële intelligentie een soort ‘rode knop’ in te bouwen, voor als het te gevaarlijk wordt voor ons mensen.”

Peter Hinssen is Partner bij Nexxworks, auteur, spreker, ondernemer en een van de belangrijkste innovatie-opinieleiders in de Lage Landen.

Film
Her (2013)

Peter Hinssen meent dat het zover kan komen dat we het verschil tussen mens en machine niet meer zien. In deze sciencefiction-romcom is Joaquin Phoenix hopeloos verliefd op ‘Samantha’, het besturingssysteem van zijn nieuwe computer. Ze is in staat natuurgetrouw te reageren op zijn vragen, emoties en zelfs zijn seksuele verlangens. Én ze heeft de stem van Scarlett Johansson. Via het oortje dat continu is aangesloten op de smartphone in zijn borstzak, deelt hij zijn hele leven met haar.

Meer artikels over film, fantasie en technologie

Meer nieuws over:

  • Business
  • Innovation
  • Peter Hinssen

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons