×
×

Digitale transformatie al goed gevorderd in de zorg

Gepubliceerd op 03/07/2018 in Nieuws

Digitale transformatie al goed gevorderd in de zorg

De patiënt centraal stellen. Dat is de kerndoelstelling van de IT-verantwoordelijken van de ziekenhuissector wanneer ze het over digitale transformatie hebben.

Wilt u meer weten over digitale zorg?

White paper  Ontdek alles over e-health

De autonomie van de patient

“Onze digitale transformatie is al goed gevorderd. Onze volgende stap bestaat uit de implementatie van mobiele applicaties die de proactiviteit zullen verzekeren waar zowel patiënten als zorgkundigen op zitten te wachten. Ik denk dan aan heel concrete oplossingen in het kader van hartfalen, die ons in staat zullen stellen om noodsituaties te vermijden.”, verduidelijkt Marc Thonard, infrastructuurverantwoordelijke van het CHR de la Citadelle.

Een middel, geen einddoel

In de universitaire Saint-Luc-ziekenhuizen, nu zijn een geïntegreerde IT-platform en het gecentraliseerde medische dossier aan de beurt. “Ik stel vast dat de digitale instrumenten in onze sector zich snel hebben ontwikkeld, maar wel aan verschillende snelheden. Onze volgende uitdaging bestaat erin om ze te integreren en de technologieën uit te lijnen. Dat doen we onder meer met videoconferenties en de FMU-oplossing van Proximus voor de integratie van vaste en mobiele toestellen. Geloof me, de digitalisering op zich zal tot niets leiden als ze geen echte toegevoegde waarde biedt. Ze moet een middel zijn, geen einddoel”, bevestigt Jacques Rossler, CIO van de Universitaire Saint-Luc-ziekenhuizen.

Op weg naar een interdisciplinaire samenwerking

In Oudergem fungeert het Delta-ziekenhuis als eerste stap om een hypergeconnecteerde site te creëren. “We zien een belangrijke omwenteling tussen de analoge en digitale wereld, die de geneeskunde van morgen zal ondersteunen. Het doel bestaat erin om alles te verbinden met het gecentraliseerde dossier van het ziekenhuis. Onze volgende uitdaging zal erin bestaan om een interdisciplinaire samenwerking te creëren op het niveau van het medisch dossier. Belangrijk daarbij is dat de patiënt centraal staat, niet de arts, verklaart Olivier Remacle CIO van Chirec.

Proximus team

Proximus houdt u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en trends voor ICT-professionals

Blog topics

 

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!