E-learning als onderdeel van digitale transformatie

Gepubliceerd op 13/10/2020 in Klantenverhalen

De coronacrisis brengt digitaal leren in een stroomversnelling. Dat e-learning is uitgegroeid tot het nieuwe normaal, beaamt ook UNI-Learning, dat wereldwijd furore maakt met FLOWSPARKS®, een innovatieve softwaretoepassing voor online trainingen.

E-learning als onderdeel van digitale transformatie

UNI-LearningNieuw venster lanceerde FLOWSPARKS®Nieuw venster in 2017. Het platform maakt het bedrijven en overheden mogelijk om – al dan niet onder begeleiding – op een laagdrempelige manier zelf digitale trainingen te creëren, te beheren, te verspreiden of aan te passen. Het aantal klanten dat FLOWSPARKS® inzet voor kennisoverdracht, groeit exponentieel. Het kent gebruikers in meer dan honderdvijftig landen en dat in uiteenlopende sectoren: van bandenspecialist Bridgestone, over de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (www.mijnrijbewijsB.beNieuw venster), tot chemiespeler Eastman.

Crisis stimuleert digitaal leren

“De coronacrisis heeft onze groei nog versneld”, vertelt CEO Guy Herregodts. “Bedrijven die de stap richting ons platform overwogen, hebben hun wagonnetje nu meteen aangehaakt. Ze reiken een divers gamma van trainingen aan, met als meest populaire insteek de onboarding van nieuwe medewerkers, veiligheid en compliance.”

Het nieuwe normaal duwt uw bedrijf in de richting van een meer digitale werkplek.

Hoe digitaal samenwerken ondersteunen?

Volgens Christophe Jacobs, Chief Standards & Innovation Manager bij UNI-LearningNieuw venster, kennen Amerika en Australië een langere traditie op het vlak van e-learning. “Daar stellen we een zekere marktstagnatie vast, terwijl digitaal leren in Europa volop groeit”, legt Christophe uit. “In het Middellandse Zeegebied zijn de trainingen meer geanimeerd, met een intensiever gebruik van spelelementen, storytelling en zelfs mascottes. Richting Scandinavië hebben de trainingen een uitgesproken zakelijk karakter. België bevindt zich ergens tussenin.”

Vijf gouden tips om een online training op te stellen

  1. Zorg voor interactiviteit
    Laat de deelnemers zelf actie ondernemen, bijvoorbeeld door middel van een quiz.
  2. Hou een kernboodschap voor ogen
    Stel jezelf de vraag: als de gebruiker één zaak moet onthouden, wat hoort dat te zijn?
  3. Maak de training omaproof
    Vermijd een al te grote complexiteit. Als je oma de boodschap begrijpt, dan is het oké.
  4. Herkenbaarheid
    Laat mensen van binnen jouw organisatie aan het woord. Herkenbaarheid creëert een groter draagvlak.
  5. Perfectie hoeft niet
    Een e-learning mag al eens een kleine verspreking bevatten. Spontaniteit primeert boven een al te strak afgelijnde voorstelling.
Online trainingen werken veel efficiënter, aangezien de deelnemers niet langer gebonden zijn aan een locatie en tijdstip.

Guy Herregodts, CEO van UNI-learning

author

Online trainingen zijn efficiënt

E-learning sluit nauw aan bij de digitale transformatie die zich binnen elke organisatie aftekent. “Het opzetten van opleidingen in klaslokalen is tijdsintensief en vormt organisatorisch een grote opgave”, verduidelijkt Guy. “De klassieke e-learning bracht daar al verandering in. Online trainingen werken veel efficiënter, aangezien de deelnemers niet langer gebonden zijn aan een locatie en tijdstip. Nu bedrijven en organisaties aan de hand van het Software-as-a-Service (SaaS)-model van FLOWSPARKS® zelf intuïtieve en interactieve opleidingen op maat creëren, spreken we wat mij betreft pas echt van disruptie.”

Digitaal leren bij Proximus

Proximus lanceerde vijf jaar geleden ‘Make your own digital learning’. “We moedigen onze mensen aan om met eenvoudige software zelf opleidingsmodules te maken”, legt Jan Neels, digital learning specialist bij Proximus, uit. “Hoewel die er initieel eenvoudig uitzagen, bewezen die onze teams meteen een grote waarde. FLOWSPARKS®Nieuw venster tilde e-learning nadien naar een hoger niveau. Onder meer de quizfunctionaliteit en certificeringsmogelijkheden dragen bij tot een betere kennisverankering.”

Het aantal digitale leersessies dat Proximus zijn medewerkers aanreikt, steeg op vijf jaar tijd van een dertigtal per jaar tot ruim het tienvoudige. Halfweg 2020 staat de teller al op 449. “We wenden e-learning bijvoorbeeld aan om callcentermedewerkers op te leiden of om onze verkoopteams kennis bij te brengen. FLOWSPARKS® faciliteert tevens de selectie en het hergebruik van bestaand materiaal, ook wel ‘content curation’ genoemd.”

“Vroeger fungeerde digitale content als ondersteuning voor klassikale trainingen”, besluit Jan Neels. “In de toekomst zie ik het net andersom: e-learning als een fundament, met een sessie in fysieke aanwezigheid als aanvulling. Al is dat laatste in de huidige coronatijden helaas nog eventjes niet aan de orde.”

UNI-LearningNieuw venster biedt digitale (leer)materialen aan in de ruime zin van het woord, met FLOWSPARKS®Nieuw venster als vlaggenschip. De onderneming telde eind 2019 27 medewerkers in Gent en 23 in de Nederlandse vestiging in Eindhoven.

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One