Bank Degroof Petercam versnelt haar digitale transitie

Gepubliceerd op 21/03/2022 in Klantenverhalen

Om haar digitale transitie te versnellen, zocht de Bank Degroof Petercam een leverancier die alle diensten in verband met de IT-infrastructuur kon leveren. Proximus en Telindus Luxemburg bleken de juiste partner te zijn.

Bank Degroof Petercam versnelt haar digitale transitie

Voorbij het digitale

De bankwereld is voortdurend in beweging en moet zich voortdurend aanpassen aan nieuwe regelgeving. Maar het is vooral de wens om te beantwoorden aan de verwachtingen van haar klanten die Degroof Petercam ertoe heeft aangezet om te investeren in een overgang die verder gaat dan een eenvoudige digitalisering. Dit hield in dat de IT-activiteiten werden gerationaliseerd en gecentraliseerd en dat een deel van de activiteiten werd uitbesteed om zich opnieuw te concentreren op de behoeften van de klanten.

Infrastructuur, architectuur en nieuwe zaken

"Het transformatieproject bestaat uit drie fasen: het opzetten van de infrastructuur, het ontwikkelen van de architectuur en het binnenhalen van nieuwe activiteiten. De eerste fase met Proximus en zijn dochteronderneming Telindus Luxembourg is vorig jaar voltooid."

"Wij hebben reeds goede vooruitgang geboekt in de tweede fase van het project, die bestaat in de ontwikkeling van een nieuwe IT-architectuur die een schaalbare en duurzame digitale omgeving zal garanderen."

"De derde fase van de transformatie zal gewijd zijn aan gegevens. De bank wil de verzamelde gegevens gebruiken voor rapporteringsdoeleinden om onze klanten nieuwe oplossingen aan te bieden," legt Bert Verhoeven, Head of IT Infrastructure & Operations, uit.

Het is meer dan een puur IT-project, het is een echt menselijk avontuur waarbij onze teams betrokken zijn.

Thierry Bousez, Service Account Manager voor Proximus Luxemburg.

Investeringen op elk moment volgen

Het keerpunt kwam in 2018-2019 met een verandering in het gedrag van onze klanten. "Voorheen kwamen onze klanten één keer per week of per maand bijeen met hun relatiebeheerder om hun portefeuille te controleren. Vandaag willen onze klanten niet alleen over dezelfde raadplegingsfunctionaliteiten beschikken als retailbanken, met op elk moment toegang tot hun beleggingen, maar willen ze ook kunnen profiteren van een uitgebreider digitaal aanbod. We moesten klaar staan om hen nieuwe soorten diensten aan te bieden die aan hun verwachtingen beantwoorden", herinnert Bert zich.

Investeren in regionale kantoren

Naast deze digitalisering en het ter beschikking stellen van efficiënte tools op afstand, vindt Petercam Degroof het ook belangrijk om de voorkeur te blijven geven aan fysieke ontmoetingen om nauw contact met de klanten te behouden. "We hebben nieuwe kantoren geopend en onze bestaande kantoren uitgebreid door te kiezen voor een fygitaal model met nieuwe werkinstrumenten die onze klanten de keuze bieden hoe zij met hun fondsbeheerder willen communiceren", zegt Bert.

Naast de mogelijkheid om op elk gewenst moment hun beleggingsportefeuille in te zien, willen onze klanten nu ook kunnen profiteren van een uitgebreidere digitale dienstverlening.

Bert Verhoeven, Head of IT Infrastructure & Operations bij Degroof Petercam

SD-WAN, de must voor flexibiliteit

In de context van hybride werken zou de behoefte aan bandbreedte duidelijk worden. Petercam Degroof koos voor SD-WAN, dat het gebruik van middelen verbetert zodat bij multi-site implementaties bandbreedte efficiënter wordt gebruikt. Op die manier wint de beleggingsinstelling aan wendbaarheid en flexibiliteit, terwijl haar exploitatiekosten dalen. "Het is een zeer interessante oplossing, vooral wanneer we een webinar met onze klanten moeten organiseren en op specifieke tijdstippen een zeer hoge capaciteit nodig hebben."

Timing gerespecteerd, ondanks de gezondheidscrisis

Telindus werd geselecteerd als partner voor de ICT-infrastructuur en de bijbehorende managed services. De NRB heeft een rol gespeeld bij de vervanging van de infrastructuur, maar Telindus heeft het project op zich genomen. Ondanks de moeilijkheden die inherent zijn aan de gezondheidscrisis, werd het geplande tijdschema nageleefd. De operatie werd in alle openheid uitgevoerd voor de Degroof Petercam-teams in België en Luxemburg.

Voor dit project moest worden overgeschakeld van een gedecentraliseerde infrastructuur naar een gecentraliseerd model op basis van de cloud. Maar ook een overgang binnen het team. "Het operationeel beheer van de infrastructuur was onder controle bij Telindus. Dus hebben we ons personeel geheroriënteerd en kregen we steun hiervoor," herinnert Bert zich, die blij is met de uitstekende verstandhouding tussen de teams. "Dit outsourcingproject stelt ons ook in staat te kiezen voor een meer milieuvriendelijke oplossing door onze systemen om te bouwen tot een ultramodern ecologisch serverpark," voegt Bert eraan toe.

Transparentie en volledig vertrouwen

Samenwerken in volledige transparantie en vertrouwen is niet iets wat je kunt improviseren. "Naast de architecturen zijn we erin geslaagd om goede, vloeiende interacties tot stand te brengen en te investeren in de business van de klant. Dit is belangrijk. Met andere woorden, onze medewerkers opleiden en bewust maken van de specifieke kenmerken van een financiële groep," legt Thierry Bousez, Service Account Manager voor Telindus Luxemburg, uit.

Een menselijk avontuur

Van een infrastructuurcursus gingen ze over naar een bedrijfsproject. De samenwerking werd een echt partnerschap. "Het is meer dan een louter IT-project, het is een echt menselijk avontuur waarbij onze teams betrokken zijn," besluit Thierry.

Armonea, een groep van woonzorgcentra, assistentiewoningen en residenties, kiest voor Software Defined-WAN. Het nieuwe netwerk effent het pad naar betere en veiligere diensten, en zo naar betere zorg.

Lees het klantenverhaal

Is een software defined netwerk iets voor uw bedrijf?

Vraag het een expert Nieuw venster

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One