Bedrijven moeten digital first

Gepubliceerd op 18/11/2019 in Inspireren

Bedrijven moeten digital first

De digitale revolutie wint alleen maar aan snelheid. Het plaatst de bedrijven voor een belangrijk vraagstuk. Hoe veranderen de verwachtingen van de klanten in dat digitale verhaal en wat moeten de bedrijven doen om die verwachtingen in te lossen?

Alles wordt digitaal. Hoe ziet Proximus de wereld veranderen?

Bart Van Den Meersche, Chief Enterprise Market Officer bij Proximus: “De digitale revolutie is begonnen bij de consument. De cijfers spreken boekdelen: 42% van de Belgische consumenten koopt online via de smartphone, de fiscus ontving dit jaar ruim 2,3 miljoen belastingaangiften via Tax-on-Web, we beluisteren muziek en bekijken series op de smartphone, enzovoort. We gaan niet langer online, we leven online. De consument kiest duidelijk voor digital first en neemt diezelfde ervaringen en verwachtingen mee naar het werk. De bedrijfswereld moet daar in mee.”

De digitale revolutie verloopt snel. Wat moet een bedrijf doen om de boot niet te missen?

“Het lijkt misschien ironisch, maar de bron van de nieuwe marktvragen – en van de pijnpunten die eruit voortvloeien – vormt ook de oplossing. Bedrijven kunnen de digitale transformatie als een bedreiging zien, maar ook als een opportuniteit. Bedrijven die ervoor kiezen om de digitalisering te omarmen, doen dat om een betere klantenervaring aan te bieden. Digitalisering biedt ook een hefboom voor operationele uitmuntendheid, bijvoorbeeld door bedrijfsprocessen te versnellen met automatisering, en zorgt voor meer mobiliteit en flexibiliteit bij de medewerkers.”

“Bovenal leidt digitale transformatie tot een complete hertekening van producten en diensten. Zo ontstaan er nieuwe ecosystemen en partnerschappen waarmee bedrijven de disruptie te snel af zijn. Dat is belangrijk. Als bedrijf mag je niet denken dat de digitalisering je niet kan raken. Wil je morgen overleven, dan moet je je wapenen tegen mogelijke disruptie en daarbij tegelijk de opportuniteiten van nieuwe technologieën maximaal benutten.”

Wie kiest voor een digital transformatieproces maakt uiteindelijk meer kans om te groeien.

Bart Van Den Meersche, Chief Enterprise Market Officer bij Proximus

author

Kiezen voor partners

Wat zijn de uitdagingen waar de Belgische bedrijven vandaag het meest mee worstelen wanneer het om de digitale revolutie gaat?

“We zien dat bedrijven in de eerste plaats op zoek zijn naar inzicht en begeleiding. Ze willen weten hoe nieuwe technologieën hun bedrijfsmodellen in de toekomst mogelijk ontwrichten. Belangrijker is dat ze begeleiding zoeken bij de manier waarop ze die technologieën zelf nuttig kunnen toepassen, ter ondersteuning van duurzame groei. Ze zijn vaak ook op zoek naar vertrouwen, willen de weg vinden naar de juiste partners.”

“Aansluitend komt het er uiteraard op aan de gekozen oplossingen te implementeren. De verschuiving van het bedrijfsmodel en van de bedrijfsprocessen naar een meer digitale wereld vereist daarbij medewerkers met andere, nieuwe competentieprofielen. Het is lang niet evident om die expertise allemaal in eigen huis te ontwikkelen. Vandaar de nood aan partnerschappen.”

Hoe gaat Proximus concreet met die uitdaging om?

“We schatten het belang van cocreatie hoog in. Ik denk daarbij onder meer aan het partnerschap met bouwgroep Besix, waarbij Proximus bij bouwprojecten optreedt als de partner voor alles wat met connectiviteit en het gebruik van tools voor gebouwenbeheer te maken heeft. Ook itsme® is een goed voorbeeld: een digitale tool voor veilige authentificatie, ontstaan uit de samenwerking tussen vier grootbanken en drie Belgische telecomoperatoren.”

Sleutel tot succes

Hoe kunnen bedrijven best omgaan met de nieuwe vragen van de markt en de eigen pijnpunten die ze daarbij ervaren?

“We mogen de digitale revolutie niet enkel als een technologisch verhaal bekijken. Het gaat in de eerste plaats om een ingrijpende culturele verandering. Tegelijk moeten we het niet als een bedreiging, maar als een opportuniteit zien. Net daarom zeggen wij aan onze klanten: think possible.”

“We tonen welke mogelijkheden er zijn om de kansen van de digitale wereld te grijpen en we ondersteunen hen om die zo goed mogelijk te implementeren. Concreet zeggen we aan onze klanten: bepaal je succesfactoren voor morgen op alle dimensies van de transformatie (voor klanten, medewerkers, processen en businessmodellen). Identificeer daarbij de hindernissen die je vandaag ondervindt, zowel op digitaal als niet-digitaal vlak. Dat is de succesformule voor een geslaagde digitale transformatie.”

Doen de Belgische bedrijven dat ook voldoende? Hoe scoren we daar in vergelijking met de rest van Europa?

“België staat op de negende plaats in de digitale ranking van Europa. Het betekent dat de Belgische bedrijven moeten investeren in oplossingen, willen we de digitale economie omarmen met ons land en in de ranking stijgen om zo een toonaangevende rol te spelen.”

Zijn Belgische bedrijven digitaal genoeg? De recentste Digital Economy and Society Index (DESI) zet België op plaats 9. Ontdek waarom.

Download onze analyse

Blijf digital in topconditie en boek een gratis digitale check-up van uw bedrijf.

Digitale check-up

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One