Hoe strijdt slagerij Renmans tegen disruptie?

Gepubliceerd op 30/10/2019 in Klantenverhalen

Hoe strijdt slagerij Renmans tegen disruptie?

Zelfs bij traditionele beroepen als slagers woedt de digitale disruptie volop. Slagerij Renmans deed beroep op Proximus Advisory Services om de uitdagingen in kaart te brengen en de beste manieren te zoeken om zich aan de nieuwe omstandigheden aan te passen.

Waarom het voor een vleesverwerkend bedrijf als Renmans nodig was om mee te stappen in een digitaal verhaal is snel uitgelegd, zegt Head of Facility & IT bij Brabhold, Thomas Bovy. “We merkten reeds enkele jaren geleden dat onze markt volop aan het veranderen was. Consumenten verwachtten steeds vaker hun bestellingen online te kunnen doen en die bestellingen in de winkels te kunnen afhalen of aan huis te kunnen laten leveren. In 2016 zijn we al begonnen met daarover roadmaps op te stellen.”

Verschillende workshops

Al snel werd duidelijk dat de grote transformatie-oefening de inbreng van externe kennis nodig maakte. “Renmans heeft kwaliteit altijd hoog in het vaandel gedragen en werkt daarom eigenlijk nog op een artisanale manier”, legt Thomas uit. “Een externe partner met kritische blik op onze plannen, moest ons helpen met het optimaliseren en structureren van onze processen. We organiseerden verschillende workshops waarin we een visie opzetten en klantenprofielen identificeerden. Let wel: we zijn geen webshop of postorderbedrijf, maar nog altijd een slager. Al die inzichten zijn ook gepresenteerd aan de directie, die uiteindelijk groen licht gaf.”

Wij hadden vaak een buikgevoel over waar het naartoe moest gaan, maar het was zeer waardevol om dat gevoel ook te kunnen aftoetsen.

Thomas Bovy is Head of Facility & IT bij Brabhold

author

Uitwerking in drie fases

De concrete uitwerking van de workshops resulteerde in drie grote blokken, vertelt Thomas. “Een eerste stap was het compleet herzien van onze corporate website. Wie is Renmans eigenlijk? Daar moest die site antwoord op geven, want veel mensen bleken bijvoorbeeld niet te weten dat wij een 100% Belgisch, familiaal bedrijf zijn.

De tweede fase was het herwerken van onze marketing- en mediastrategie, met een nieuw reclamebureau en veel meer aandacht voor sociale media. De derde fase ten slotte, loopt nog: daarin zijn we onze systemen aan het aanpassen om online-bestellingen en -leveringen mogelijk te maken. We voeren dat gradueel in, in de drie landen waar we actief zijn: België, Frankrijk en Luxemburg.”

Professionele begeleiding

Doorheen het complete proces kon Renmans beroep doen op de adviserende rol van Proximus via de Advisory Services. “Zij hebben heel de procedure begeleid en onderbouwd”, zegt Thomas. “Wij hadden natuurlijk vaak wel een buikgevoel over waar het naar toe moest gaan, maar het was zeer waardevol om dat gevoel ook te kunnen aftoetsen. Een van de punten waar zij ons bijvoorbeeld op wezen was dat we onze dienstverlening breed genoeg moesten maken en dat we zeker ook voldoende middelen en mensen moesten voorzien om dit allemaal waar te maken. Op die manier versterken we onze ploegen.”

Thomas Bovy is Head of Facility & IT bij Brabhold, dat de ondersteunende diensten verzorgt voor de Renmans-winkels. Hij ging er aan de slag in 2.000, na een informatica-opleiding. Hij begon in de distributieafdeling omdat er destijds nog geen eigen IT-departement was. In zijn vrije tijd houdt hij van boksen en fietsen.

Renmans werd opgericht in 1978 en baat ondertussen zowat 400 slagerijen uit, waarvan de meeste in Aldi-winkels. In België zijn er ongeveer 300 vestigingen, in Frankrijk 95 en in Luxemburg 12. Het bedrijf heeft bijna 4.000 medewerkers op de loonlijst staan.

Wat houdt de Proximus Advisory Services in?

Samen een digitaal transformatieproject uitwerken dat uw grootste doelstellingen en hindernissen identificeert. Onze consultants begeleiden u op de weg naar morgen, van inspiratie tot implementatie, en dit op maat van de middelgrote tot grote ondernemingen. Bovenop concrete ICT consulting adviseren we u in het transformeren van uw business en organisatie.

Proximus adviseerde ons om onze dienstverlening breed genoeg te maken en voldoende mensen te voorzien. Op die manier zijn de digitale specialisten gaan rekruteren.

Thomas Bovy is Head of Facility & IT bij Brabhold

Wilt u digitaal transformeren maar weet u niet waar te beginnen? Samen werken we een plan uit die uw doelstellingen in kaart brengt en realiseert.

Ontdek er meer over

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One