×
×

Nieuwe businessmodellen dankzij IoT

Gepubliceerd op 02/05/2018 in Inspireren

Nieuwe businessmodellen dankzij IoT

Voorwerpen en apparaten met het internet verbinden om ze slimmer te maken en slimmer te gebruiken. Dat is in een notendop de grote meerwaarde van het Internet of Things (IoT). Aan mogelijke toepassingen is er niet bepaald een gebrek. Dat bewijzen de onderstaande voorbeelden.

Onderhoud machines via IoT

TVH uit Waregem is de wereldleider in wisselstukken voor logistiek materiaal, industriële en landbouwvoertuigen. Het bedrijf is de beste van de klas wanneer het gaat over digitaal ondernemen. Ook IoT ontbreekt niet. “Zowat 10.000 machines in ons verhuuraanbod zijn verbonden met het internet”, zegt Chief Business Innovation Officer Kalman Tiboldi. “Ze zijn uitgerust met sensoren. Die sturen data over het gebruik van de machines door naar een intelligent IoT-platform.”

Voorspellend onderhoud

“Na analyse van die data kunnen we onze klanten gericht advies geven”, legt Kalman Tiboldi uit, “onder meer over hoe ze de machines op de meest efficiënte manier kunnen gebruiken.” Het belangrijkste doel is om zo de dienstverlening en het onderhoud van het machinepark te optimaliseren. “De analyse van de gegevens maakt het mogelijk om preventief onderhoud in te plannen, gebaseerd op statistische modellen. En we willen nog verder gaan, onder meer door voorspellend onderhoud aan te bieden. Dat zou ons toelaten in actie te komen bij een specifieke machine, nog voor er zich een echt probleem stelt.”

Optimale klantenervaring

Het doel van het project ligt voor de hand. TVH wil de klant zo efficiënt mogelijk een optimale dienstverlening aanbieden. Om de klantenservice te verbeteren, biedt het bedrijf zijn klanten toegang tot het IoT-platform. “Daar raadplegen de klanten informatie over de machines die ze huren. Tegelijk is het platform de plek waar we de klantenervaring naar een hoger niveau tillen.”

IoT helpt ons om de klant gericht advies te geven.

- Kalman Tiboldi

Meterstanden lezen vanop afstand

Antargaz levert propaangas in tanks, butaan- en propaangas in flessen en aardgas. Het bedrijf voorziet sinds kort bij een eerste deel van hun propaangasnetwerk-klanten een automatische uitlezing van hun gasmeterstand via een IoT-oplossing. Een propaangasnetwerk is een netwerk van één of meerdere gastellers dat wordt gevoed vanuit één gemeenschappelijke boven- of ondergrondse propaangastank. “Vroeger moesten we iemand ter plaatse sturen om de meterstanden op te nemen”, zegt Kristof Laenen, Commercial Manager bij Antargaz. “Of we moesten de klant vragen om de juiste informatie door te geven.” Dat bleek in de praktijk niet altijd even makkelijk. “Klanten vergaten soms om de meterstand door te sturen, waardoor we niet over de nodige data beschikten. Of erger nog, ze stuurden verkeerde gegevens door. Dat leidde tot fouten in de facturatie en tot klachten van de klanten.”

Vlottere facturatie

Concreet zijn de gasmeters van Antargaz uitgerust met een sensor die in verbinding staat met het internet. Dat laat het bedrijf toe om vanop afstand de actuele meterstand af te lezen. Met het IoT-project slaat Antargaz twee vliegen in één klap. De automatisering zorgt niet alleen voor meer efficiëntie bij de eigen administratie, maar ook voor een vlottere en correcte facturatie. Het resultaat? Een hogere score op klantentevredenheid.

Iedereen wint

“Dankzij IoT gaan we de klant met een propaangasnetwerk een betere dienstverlening bieden”, zegt Maarten Engelbeen, Operations Analyst bij Antargaz. “De opname van de meterstanden gaat dan volledig automatisch verlopen. Dat laat ons toe om sneller en nauwkeuriger te werken.” Antargaz hoeft de klanten geen antwoordkaart meer toe te sturen en moet de genoteerde gegevens daarna niet langer manueel in zijn computersystemen inbrengen. “Ook de jaarlijkse fysieke controle door één van onze medewerkers – ter plaatse bij de klant – is dan niet meer nodig.” Iedereen wint: zowel de klant als Antargaz.

IoT leidt tot een nauwkeurige administratie, en zo tot meer tevreden klanten.

- Maarten Engelbeen

Slimmer fietsdelen via app

Ook achter het Mobit-fietsdelen in Mechelen, Kortrijk, Hasselt en Genk schuilt een slimme IoToplossing. “We zijn in de eerste plaats een IoT-bedrijf en niet zomaar een fietsverhuurfirma”, zegt medeoprichter en Business Development Manager Alexander De Bièvre. “De fietsen zijn het logische gevolg van ons uitgangspunt: een slimme oplossing voor een betere en duurzamere mobiliteit in de stad.”

Geconnecteerde fiets

Gebruik maken van een Mobit-fiets is heel eenvoudig. De klant installeert de app op zijn smartphone, registreert zich als gebruiker en kan meteen de fiets op. In het slot van de fiets bevindt zich een gps en een sensor die verbonden is met het internet. “De klant maakt met zijn smartphone verbinding met de fiets en maakt zo het slot open”, legt Alexander De Bièvre uit. “Via de internetconnectie en de gps weten we waar de fiets zich bevindt.” De app bevat een betaalmodule waarmee de klant het gebruik van de fiets meteen afrekent.

Gebruiksvriendelijkheid voorop

“Met Mobit mikken we op de last mile”, vervolgt Alexander De Bièvre. “Met het openbaar vervoer raak je meestal wel in de buurt van je bestemming, maar toch niet altijd helemaal waar je echt moet zijn. Dan is het gewoon handig dat je voor het laatste stukje van je verplaatsing snel en goedkoop een fiets kunt gebruiken.” Dankzij de IoT-toepassing zorgt Mobit voor een bijzonder gebruiksvriendelijke oplossing. Aan plannen ontbreekt het de start-up alvast niet. “We willen met ons model zo veel mogelijk Belgische steden en gemeenten bedienen”, klinkt het. “Maar evengoed hebben we plannen voor het buitenland.”

IoT laat ons toe voluit gebruiksgemak te bieden: even de app openen en fietsen maar.

- Alexander De Bièvre

Meer info

Wilt u ook inzetten op IoT?

Perspectief

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!

Blog topics

 

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!