Ga direct naar de hoofdinhoud
×
×

Hoe je factuur of aanrekening betalen?

Je hebt je maandelijkse factuur of aanrekening gekregen? Ga na hoe je deze, in 3 stappen, vlot kunt betalen.

Bekijk het openstaand bedrag

  1. Bekijk het openstaand bedrag: in de sms of e-mail die je ontvangen hebt, via de MyProximus-app (tik op Facturen), op je papieren document of log in op MyProximus (web) om het te bekijken.
  2. Wil je weten wanneer en voor hoeveel je hebt gebeld, gesurft, … ? Via MyProximus kun je deze details raadplegen.
  3. Is het bedrag hoger dan verwacht? Klopt er iets niet? Je kunt een bedrag betwisten. Het resterende bedrag moet je tijdig betalen.

Kies je betaalwijze

Kies op welke manier je het openstaand bedrag wilt betalen:

  • Het juiste bedrag gaat automatisch van je rekening: via domiciliëring.
  • Je bevestigt een reeds ingevulde digitale overschrijving: via Bancontact, Belfius, CBC, ING of KBC, via MyProximus of via Zoomit.
  • Je vult zelf alle gegevens in: via je Internet banking of via een papieren overschrijving. Hier is er meer risico op fouten en het duurt langer.

Als je kiest voor een domiciliëring, worden je facturen en aanrekeningen automatisch, tijdig en correct betaald. Je moet enkel nagaan of er genoeg geld op je rekening staat wanneer je domiciliëring betaald wordt. Stond er niet genoeg geld op je rekening, moet je alsnog manueel je factuur of aanrekening betalen: met overschrijving, via MyProximus of via Internet banking.

Je ontving een e-mail of sms over je factuur of aanrekening? We hebben de overschrijving digitaal klaargezet om te betalen. Enkel even controleren en bevestigen!

Ben je bij ING, dan kan dit niet op smartphone of tablet.

  1. Open de e-mail over je factuur of aanrekening die je van ons ontvangen hebt.
  2. Klik op de link in die e-mail om je openstaand bedrag te betalen.
  3. Je persoonlijke MyProximus-pagina opent zich in je browser. Klik op de betaalknop langs het openstaand bedrag.
  4. Klik op het logo van Bancontact of op het logo van je bank (Belfius, CBC, KBC of, enkel als je werkt op een computer, ING). Meld je, indien gevraagd, aan.
  5. Alle betaalgegevens (bedrag, rekeningnummer, gestructureerde mededeling, …) zijn al ingevuld.
  6. Volg de procedure van Bancontact (via app of kaartlezer) of van de betrokken bank (app, web of kaartlezer) om de betaling te bevestigen.
  7. Betaal ten laatste 1 werkdag vóór de vervaldatum.
    Heb je toch na de vervaldatum betaald, dan noteren we dankzij deze betaling via MyProximus dat je geld onderweg is. Vermijd in de toekomst aanmaningskosten en kies voor een domiciliëring, zo betaal je automatisch, tijdig en correct.
  8. Je ziet nu in MyProximus dat je betaling in behandeling is. Het kan enkele werkdagen duren vooraleer we het geld van je bank ontvangen.

Heb je een smartphone, dan moet je hierop de MyProximus-app installeren. Heb je geen smartphone, kies dan voor Via MyProximus > Via de website.

  1. Open de sms over je factuur of aanrekening die je van ons ontvangen hebt.
  2. Tik op de link in die sms om je openstaand bedrag te betalen.
  3. De MyProximus-app wordt geopend, eventueel na bevestiging. Tik, indien nodig, op Facturen.
  4. Tik op de betaalknop onder het openstaand bedrag.
  5. Tik op het logo van Bancontact of op het logo van je bank (Belfius, CBC of KBC) en meld je, indien gevraagd, aan.
  6. Alle gegevens (bedrag, rekeningnummer, gestructureerde mededeling, …) zijn al ingevuld.
  7. Volg de procedure van Bancontact (via app of kaartlezer) of van de betrokken bank (app, web of kaartlezer) om de betaling te bevestigen.
  8. Betaal ten laatste 1 werkdag vóór de vervaldatum.
    Heb je toch na de vervaldatum betaald, dan noteren we dankzij deze betaling via MyProximus dat je geld onderweg is. Vermijd in de toekomst aanmaningskosten en kies voor een domiciliëring, zo betaal je automatisch, tijdig en correct..
  9. Keer terug naar de MyProximus-app en je ziet dat je betaling in behandeling is. Het kan enkele werkdagen duren vooraleer we het geld van je bank ontvangen.

Je kunt betalen via de MyProximus-app en via de MyProximus-website. je moet ingeschreven zijn op MyProximus en beheerder van je account zijn.

Dit kan met Bancontact of als je klant bent bij Belfius, CBC of KBC.

  1. Open de MyProximus-app en tik op Facturen.
  2. Tik op de betaalknop onder het openstaand bedrag.
  3. Tik op het logo van Bancontact of op het logo van je bank (Belfius, CBC of KBC) en meld je, indien gevraagd, aan.
  4. Alle gegevens (bedrag, rekeningnummer, gestructureerde mededeling, …) zijn al ingevuld.
  5. Volg de procedure van Bancontact (via app of kaartlezer) of van de betrokken bank (app, web of kaartlezer) om de betaling te bevestigen.
  6. Betaal ten laatste 1 werkdag vóór de vervaldatum.
    Heb je toch na de vervaldatum betaald dan noteren we dankzij deze betaling via MyProximus dat je geld onderweg is. Vermijd in de toekomst aanmaningskosten en kies voor een domiciliëring, zo betaal je automatisch, tijdig en correct.
  7. Keer terug naar de MyProximus-app en je ziet nu in MyProximus dat je betaling in behandeling is. Het kan enkele werkdagen duren vooraleer we het geld van je bank ontvangen.

Dit kan met Bancontact of als je klant bent bij Belfius, CBC, ING of KBC:

  1. Log in op MyProximus om je openstaand bedrag te betalen.
  2. Selecteer, indien nodig, het product waarvan je de factuur wilt betalen en klik op de betaalknop langs het openstaand bedrag.
  3. Klik op het logo van Bancontact of op het logo van je bank (Belfius, CBC, ING of KBC) en meld je, indien gevraagd, aan.
  4. Alle gegevens (bedrag, rekeningnummer, gestructureerde mededeling, …) zijn al ingevuld.
  5. Volg de procedure van Bancontact (via app of kaartlezer) of van de betrokken bank (app, web of kaartlezer) om de betaling te bevestigen.
  6. Betaal ten laatste 1 werkdag vóór de vervaldatum.
    Heb je toch na de vervaldatum betaald, dan noteren we dankzij deze betaling via MyProximus dat je geld onderweg is. Vermijd in de toekomst aanmaningskosten en kies voor een domiciliëring, zo betaal je automatisch, tijdig en correct..
  7. Je ziet nu in MyProximus dat je betaling in behandeling is. Het kan enkele werkdagen duren vooraleer we het geld van je bank ontvangen.

Met Zoomit ontvang en betaal je facturen en aanrekeningen in je Internet Banking. Om dit te gebruiken, moet je dit eerst activeren. Eens Zoomit actief is, betaalt je als volgt:

  1. Open de Internet Banking pagina of de app van je bank.
  2. Klik op het Zoomit-logo langs het openstaand bedrag van Proximus.
  3. Alle gegevens (bedrag, rekeningnummer, gestructureerde mededeling) zijn al ingevuld.
  4. Betaal ten laatste 1 werkdag vóór de vervaldatum.
    Heb je toch na de vervaldatum betaald, kun je, om aanmaningskosten te vermijden, je betaling bevestigen via telefoon (Kies de optie Betaalbelofte registreren). Of kies voor een domiciliëring, zo betaal je in de toekomst automatisch, tijdig en correct.
  5. Je ziet nu dat je betaling vertrokken is. Het kan enkele werkdagen duren vooraleer we het geld van je bank ontvangen.
  1. Open de app of de website van je bank en start een nieuwe betaling.
  2. Gebruik het bankrekeningnummer BE50 0001 7100 3118, ter attentie van Proximus nv.
    Betaal je met een buitenlandse rekening, vermeld dan ook de bankcode BPOTBEB1.
  3. Vul het volledige openstaande bedrag in.
  4. Vul de gestructureerde mededeling in zoals die op je factuur of aanrekening vermeld is. De mededeling heeft volgende structuur: +++xxx/xxxx/xxxxx+++ (elke x staat voor een nummer).
  5. Betaal ten laatste 1 werkdag vóór de vervaldatum.
    Heb je toch na de vervaldatum betaald, kun je, om aanmaningskosten te vermijden, je betaling bevestigen via telefoon (Kies de optie Betaalbelofte registreren). Of kies voor een domiciliëring, zo betaal je in de toekomst automatisch, tijdig en correct.
  1. Gebruik op een papieren overschrijving het bankrekeningnummer BE50 0001 7100 3118, ter attentie van Proximus nv.
    Betaal je met een buitenlandse rekening, vermeld dan ook de bankcode BPOTBEB1.
  2. Vul het volledige openstaande bedrag in.
  3. Vul de gestructureerde mededeling in zoals die op je factuur of aanrekening vermeld is. De mededeling heeft volgende structuur: +++xxx/xxxx/xxxxx+++ (elke x staat voor een nummer).
  4. Betaal ten laatste 1 werkdag vóór de vervaldatum.
    Heb je toch na de vervaldatum betaald, kun je, om aanmaningskosten te vermijden, je betaling bevestigen via telefoon (Kies de optie Betaalbelofte registreren). Of kies voor een domiciliëring, zo betaal je in de toekomst automatisch, tijdig en correct.

  Controleer je betaling

Je geld is van je rekening gegaan? Afhankelijk van je bank kan het enkele werkdagen duren vooraleer wij je geld ontvangen.
Ga na of wij je betaling ontvangen hebben:

  1. Bekijk welk bedrag nog openstaat: tik in de MyProximus-app op Facturen of log in op MyProximus (web) om het te bekijken.
  2. Staat je bedrag op nul? Dan hebben we je betaling goed ontvangen en geboekt.
    Staat er nog een bedrag open? Het vraagt enkele werkdagen vooraleer je betaling administratief verwerkt is.

Is er een probleem?

  • Heb je meer betaald dan het openstaande bedrag?
    Dit bedrag in je voordeel wordt teruggestort of verrekend op je volgende factuur of aanrekening.
  • Heb je een verkeerd bankrekeningnummer gebruikt?
    • Heb je BE50 0001 7100 3118 gebruikt in plaats van BE31 4354 1116 1155 (of omgekeerd), dan is er geen probleem, op voorwaarde dat je de juiste gestructureerde mededeling vermeld hebt. Je kunt in dit geval je betaling bevestigen via telefoon (Kies de optie Betaalbelofte registreren) en volgende keer het correcte nummer gebruiken.
    • Heb je zowel verkeerd bankrekeningnummer als verkeerde gestructureerde mededeling gebruikt of krijg je toch een aanmaning om te betalen, bel ons dan op 1927.
    • Heb je een ander bankrekeningnummer gebruikt of vermoed je fraude via e-mail (phishing)? Neem contact op met je bank.
  • Heb je geen of een verkeerde gestructureerde mededeling gebruikt?
    Je betaling komt zeker aan, maar neemt meer tijd in beslag om administratief te verwerken. Je kunt in dit geval je betaling bevestigen via telefoon (Kies de optie Betaalbelofte registreren). Krijg je daarna toch een aanmaning om te betalen, bel ons dan op 1927.
  • Ben je te laat met betalen?
    Betaal via MyProximus om niet zonder telefoon, tv of internet te vallen. Lukt dit niet via MyProximus, dan kun je de betaling bevestigen via telefoon (Kies de optie Betaalbelofte registreren). Is je telefoon, tv of internet reeds afgesloten, dan stellen we maximum 24 uur na je betaling via MyProximus of na je bevestiging via telefoon, je producten terug in dienst.
  • Heb je het moeilijk om alles tijdig te betalen?
    In bepaalde gevallen is het mogelijk om in schijven te betalen of kom je in aanmerking voor een verlaagd tarief om sociale redenen.
    Komt een andere maandelijkse vervaldatum je beter uit? Neem in al deze situaties telefonisch contact op.
  • Heb je een probleem met je domiciliëring? Je kunt deze aanpassen of opzeggen.
  • Heb je een probleem met MyProximus? Bekijk onze tips.

Heb je een vraag?

Stel ze aan een van onze medewerkers. Maak een keuze:

Hulp nodig?