Mag ik mijn Internet/TV Box uitschakelen als ik hem niet gebruik?

Gepubliceerd op 14/11/2022 in Service

Sinds de Franse overheid haar landgenoten heeft aangeraden hun Internet/TV Boxen uit te schakelen, hebben heel wat van jullie contact met ons opgenomen om te vragen of jullie hetzelfde moeten doen.

Mag ik mijn Internet/TV Box uitschakelen als ik hem niet gebruik?

Het uitschakelen van toestellen is uiteraard de meest energie-efficiënte oplossing, maar er zijn alternatieve oplossingen, zoals de eco-stand-bymodus (sluimerstand), die je internet- en tv-ervaring minder verstoort en je daarnaast toelaat je energiefactuur te drukken.

We zetten even alles op een rijtje zodat je een weloverwogen keuze kunt maken.

Mag ik mijn Internet Box (of b-box) uitschakelen als ik hem niet gebruik?

Als je beslist de box uit te schakelen, moet je er uiteraard rekening mee houden dat alle toestellen die erop zijn aangesloten geen toegang meer hebben tot internet en dat voor sommige zal worden overgeschakeld op mobiel dataverbruik. Zorg er dus voor dat je vooraf een compleet overzicht hebt van alle toestellen die erop aangesloten zijn.

Wanneer je hem weer aansluit, moet de Internet Box opnieuw synchroniseren en dit kan enkele minuten duren.

In sommige gevallen worden updates, die normaal gesproken 's nachts worden doorgestuurd, kort na het opstarten geïnstalleerd en duurt het langer om ze uit te voeren.

Een ander belangrijk detail: de monitoring die op je lijn is ingesteld om de kwaliteit ervan te meten, kan ook worden verstoord door deze uitschakeling, net als de diagnose die onze technische support zou kunnen stellen.

De nieuwe generatie boxen die enkele maanden geleden werd gelanceerd, verbruikt sowieso al 24% minder energie** dan de vorige modellen. Ze zal geleidelijk de vorige generatie vervangen, rekening houdend met onze circulaire en besparingsdoelstellingen.

Voor onze andere boxen bieden we via MyProximus de mogelijkheid om alle aangesloten toestellen tijdelijk en voor een periode die jij bepaalt te deactiveren, toestel per toestel.

Merk op dat de nieuwste generatie Wi-Fi Boosters (compatibel met de nieuwe Internet Box) ook 10% minder energie verbruikt.

Ter informatie vind je hier het werkelijke verbruik van onze verschillende Internet Boxen***:

In werking Standby
B-box 3V+ 14,5 7,9
Internet Box 10 7,5

Mijn TV Box uit- of op stand-by zetten?

Wat gebeurt er als je je TV Box uitschakelt? Net als bij de Internet Box is het mogelijk dat je dan 's nachts geplande updates mist. Na verloop van tijd zul je verplicht worden deze update toch te doen, en dat kan net zijn wanneer je favoriete tv-programma begint.

Als je je Internet Box ook hebt uitgeschakeld, kun je het beste wachten tot deze klaar is met opstarten voordat je de TV Box weer aanzet. Alles samen kan de wachttijd oplopen tot 5 minuten.

Je geplande opnames zullen echter wel beschikbaar zijn in de cloud wanneer je je toestel weer aanzet.

Onze Android TV Box (soms 'V7-decoder' genoemd), die enkele maanden geleden werd gelanceerd, biedt twee verschillende stand-bymodi. Afhankelijk van de gekozen modus is de herstarttijd langer of korter.

  • In standaardmodus: je box verbruikt 2 watt en start onmiddellijk weer op.
  • In ecomodus: je box verbruikt 0,5 watt, maar het kan één tot twee minuten duren voordat hij weer opstart. Om hem te activeren, druk je gewoon twee seconden op de Proximus-knop.

Heb je een andere box? Geen probleem, je kunt hem zo instellen dat hij na een bepaalde tijd in sluimerstand gaat (tussen 1 en 9 uur - wij raden 4 uur aan). Selecteer via de menutoets 'instellingen' > 'systeem' > 'sluimerstand' > 'sluimerstand'.

Nadat je een waarschuwing op het scherm hebt gekregen, kun je vervolgens kiezen of je de box al dan niet in sluimerstand zet.

Ter informatie vind je hier het werkelijke verbruik van onze verschillende TV Boxen***:

In werking Standby - normaal Standby – eco (sluimerstand)
V5 8,49 5,51 0,33
V5 compact 6 5 0,33
V6 6,5 2 0,5
V7 5,67 2 0,5

(waarde: Wh)

** De nieuwe Internet Box is, voor zover wij weten, de meest energie-efficiënte box die momenteel op de markt is.
*** Verbruik gemeten door Proximus

Stéphane

Corporate Community Manager met een passie voor sociale media, mangafan en muziekliefhebber. Ik praat niet alleen met hashtags en gifs!

Andere artikels van Stéphane