AI voor veiliger en duurzamer verkeer

Gepubliceerd op 05/07/2022 in Nieuws

Proximus-dochter BeMobile werkte samen met 5 partners aan een use case om via AI en IoT de verkeersveiligheid in slechte weersomstandigheden te verbeteren, files te verminderen en brandstof te besparen.

AI voor veiliger en duurzamer verkeer

Celtic-Next Secure and Accurate Road Weather Services (SARWS), zo heet het Europese onderzoeksinitiatief waar BeMobileNieuw venster aan deelneemt, samen met bpostNieuw venster , het KMINieuw venster , de innovatiespecialisten Verhaert Masters in InnovationNieuw venster en InuitsNieuw venster en IMECNieuw venster , het Leuvense onderzoekscentrum voor nano-elektronica en digitale technologie. VLAIONieuw venster , het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen, zorgde voor financiële ondersteuning.

Sensoren voor temperatuur, luchtvochtigheid en locatie

Voor het project werd een vloot bestelwagens van bpost door Verhaert voorzien van ontwikkelde sensoren en on-board AI. Dit om de temperatuur, luchtvochtigheid, locatie op te meten alsook om te classificeren hoe hard het regent, sneeuwt en de gladheid op de weg. Predictie data kan worden doorgestuurd naar de back-end (cloud).

In de neus van het voertuig werd een infraroodcamera geplaatst die de temperatuur van het wegdek kan registreren. Tegelijk neemt een dashcam voortdurend beelden op van de rijomstandigheden. Heel het systeem is ook verbonden met het voertuig zelf via diens interne Controller Area Network-bus (CAN). Zo gaat men na of de ruitenwissers werken, de ontwaseming van de voorruit aan staat en of de mistlichten zijn ingeschakeld.

Dataverwerking in de auto

De data die gecapteerd wordt, wordt al meteen (deels) in de auto zelf verwerkt door een AI-systeem. Dat gebruikt bijvoorbeeld de beelden van de dashcam om drie weertypes te identificeren: regen, mist of sneeuw. Tegelijk corrigeert het ook de effecten van de veranderende snelheid van het voertuig op de gemeten resultaten. Dat de data al meteen onderweg een eerste analyse ondergaat, heeft een eenvoudige reden: zo wordt de privacy gegarandeerd en wordt ook het datavolume ingeperkt, dat naar het beheerplatform van Inuits gestuurd wordt.

Samenwerking met KMI en bpost-chauffeurs

Via dat platform krijgen de diverse partners toegang tot alle sensorgegevens. Be-Mobile bijvoorbeeld verwerkt het in zijn verkeersinformatiesysteem en laat er algoritmes op los die kunnen bepalen of het regent en waar dan wel. De data gaan van daaruit verder naar het KMI, die ze inzet om hun weermodel van ons wegennet accurater te maken en daardoor de toestand van de weg beter te voorspellen. Be-Mobile stuurt alle gegevens ook terug naar de bpost-chauffeurs. Om de bevindingen te valideren en de voorspellingen nog te verbeteren, kunnen zij immers manuele feedback leveren via een gsm-app.

Fijnmazigere wegenweerkaarten

Door gebruik te maken van AI en algoritmes om de sensorgegevens te verwerken leverden alle partners een interessante, wetenschappelijke bijdrage. Deze gegevens zullen ook voor toekomstige projecten worden ingezet en zullen bijvoorbeeld veel nauwkeurigere en fijnmazigere wegenweerkaarten opleveren.

Be-Mobile leidt project Mobilidata voor veliger Vlaams verkeer.

Ontdek hoe

Slim voorraadbeheer, Asset Tracking en mobiele magazijnmedewerkers. Dat zijn slechts een paar van de oplossingen die Proximus te bieden heeft binnen de Transport en Logistieke sector. Wil u meer weten?

Ontdek alle mogelijkheden

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One