Een verdachte e-mail? Opgelet voor fraude via phishing

Phishing is internetfraude. Iemand probeert zich te laten doorgaan voor een medewerker van Proximus en vraagt u om uw persoonlijke gegevens (klantnummer, wachtwoord, enz.). Phishing kan gebeuren via e-mail, vervalste websites of andere elektronische middelen.

Antwoord niet op phishingberichten, klik op geen enkele link en verwittig ons.

Deel nooit uw klantnummer, login of wachtwoord mee per e-mail.

Hoe herkent u een phishing-e-mail?

U hebt een e-mail gekregen die van Proximus afkomstig lijkt te zijn? Check of het niet om een phishing-e-mail gaat.

Neem de gewone voorzorgen:

  1. We vragen u nooit uw login, wachtwoord of andere vertrouwelijke informatie mee te delen per e-mail.
  2. Let op het adres vanwaar de e-mail is verstuurd. We versturen enkel berichten met een adres dat eindigt op @proximus.com.
  3. Beweeg uw muis over de link vermeld in de e-mail, zonder te klikken. Het bestemmingsadres van de e-mail verschijnt. Zo kunt u nagaan of ze naar een site van Proximus verwijst. Is dat niet zo, dan gaat het waarschijnlijk om een phishing-e-mail.
  4. Phishing-e-mails bevatten vaak spelfouten en grammaticale fouten.
  5. In de mate van het mogelijke detecteren we verdachte e-mails. In dat geval voegen we automatisch het volgende waarschuwingsbericht toe bovenaan de e-mail:
    Opgelet: dit bericht is waarschijnlijk niet veilig! Als u de afzender niet kent of u niet weet waarover het gaat, gelieve deze e-mail dan niet te beantwoorden of niet te klikken op een link.
    Antivirusprogramma’s en e-maildiensten verwittigen u ook als ze phishing detecteren.
    Opgelet: we kunnen niet garanderen dat alle verdachte e-mails opgespoord worden.

Noot : u hebt dit soort e-mail met waarschuwingsbericht al ontvangen, terwijl u zeker bent dat het om een betrouwbare e-mail gaat? Stuur een kopie van deze e-mail naar ons adres zodat we onze filters kunnen aanpassen. Voeg de mail in kwestie toe als bijlage en vermeld ‘OF FP’ in het onderwerp van uw bericht.

Recente voorbeelden van phishing
Betalen via een 3V voucher

Betalen via een 3V voucher. Betaal makkelijk en veilig met een 3V voucher code die bestaat uit een 19-cijferige code.

Domiciliëring

Domiciliëring. Proximus opnieuw machtigen voor domiciliêring. Heb ik een betalingsachterstand? Nee, er is nog helemaal geen sprake van een betalingsachterstand. Proximus heft opnieuw uw machtiging nodig om in de toekomst de facturen van Proximus automatisch aft e kunnen boeken van uw bankrekening. Als u deze machtiging niet geeft bij uw bank, kan er onbedoeld een betalingsachterstand ontstaan. Dat is vervelend voor iedereen. Doe dit dus zo snel mogelijk zodat uw abonnement niet afgesloten wordt en om extra kosten te voorkomen. Hoe geef ik opnieuw een machtiging? U kunt demakkelijk online in een enkele minute Proximus machtigen voor domiciliëring. Selecteer hieronder uw bank en klik op doorgaan. U wordt automatisch doorverwezen naar uw eigen bank omgeving. Volg de stappen van uw bank op en binnen enkele minute heft u Proximus opnieuw een machtiging voor domiciliëring verleend. Bij deze bank kunt u Proximus niet online machtigen. Selecteer een andere bank.

Periodieke betaling geannuleerd

Periodieke betaling geannuleerd. Best klant, U bent gewend om uw maadelisjkse facturen via domiciliering te betalen. Desondanks zijn wij als crediteur niet langer gemachtigd om bedragen te incaseren. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Het hebben van onvoldoende saldo zou hierin een oorzaak kunnen zijn. Wanneer dit verzuim zich meermals voordoet, kan dit leiden tot een schuld waaraan extra kosten verbonden zullen zijn. Daarom vragen wij u opnieuw instemming te geven voor domicillering. Proximus opnieuw een machtiging voor domiciliêring geven. Om wederom instemming te geven voor dommicilliëring, verwijzen wij door naar onze website. Regel uw domiciliëring herstel zo snel mogelijk, om buitengerechtelijke kosten te voorkomen. Klijk hier voor meer informative.

Uw factuur is nog niet betaald
  • Adres afzender : veiligheid@mijndomein.nl
  • Link in de e-mail : https://www.sneltegoed.nl/nl/webshop/internettegoed.html

Belangrijke informatie. Geachte heer/mevrouw, Onlangs heeft Proximus geprobeerd het factuurbedrag van 50,28 van uw Proximus-diensten te domicilieren. Helaas is deze domiciliëring geweigerd door de bank foutmelding. iso mdo1 – Machtiging is (nog) niet geregistreerd bij de bank van de debiteur. Doordat het bedrag niet uw rekening kon wordern afgescheven, verzoeken wij u te betalen via Bancontact/Mistercash door middle van onderstaande stappen. Het openstaande bedrag is momenteel 50,28 (inclusief kosten). 
Klik hier op factuur betalen om het openstaande bedrag te voldoen via bancontact/Mistercacsh. Voer buj Email het 
volgende e-mailadres in safeprox@mail.be. Kies daarna de bank die u wilt gebruiken voor de bataling. Opgelet: 
het bedrag zal worden verhoogd met nuitengerechtelijke domiciliëringskosten ter hoogte van 90,28 indien het niet voor 
woensdag 23 maart is voldaan. Wij willen u e rook op attenderen dat bij een achterstallige betaling uw Proximus-abonnement
 kan worden geblokkered. Bij voorbaat dank voor uw medewerking.

Inloggen op Proximus Mail

Schrijf nu je kerstwensen in het boek von de Kerstmvan. Inloggen op Proximus Mail

Onderwerp betalingsachterstand
  • Adres afzender : veiligheidsdiensten@mijndomein.nl
  • Link in de e-mail : proximusBE@mail.com

Onderwerp: betlingsachterstand. Wij stellen u thans nog eenmaal in de gelegenheid het verschuldigde bedrag van 50.00 uiterlijk binnen een termijn van drie dagen te voldoen. Doordat de automatische incasso het bedrag niet va uw rekening kon afschrifjven, verzoeken wij u betalen via bancontact/ Mister cash. Klik hier op : factuur betalen om het oepnstaande bedrag te voldoen via Bancontact/Mister cacsh. Kies de juiste waarde van het bedrag. Klik op het winkelmandje. Voer daarna bij Email proximusBE@mail.com . Kies daarna de bank die u wil gebruiken voor die betaling. Het bedrag zal worden verhoogd met bijkomende incassokosten ter hoogte van 75,50 indien het niet voor donderdag 12 mei 2016 is betaald. Wiz willen u erop attenderen dat bij een achterstallige betaling uw Proximus abonnement kan worden geblokkerd. Bij voorbaat dank voor medewerking.

Wat moet u doen als u een phishing-e-mail hebt ontvangen?

  • Deel nooit uw klantnummer, login of wachtwoord mee
    De afzender van een phishing-e-mail zal u vragen uw persoonlijke gegevens mee te delen per e-mail of op een website. Doe dat nooit, ook al lijkt de e-mail echt wel van ons te komen. We vragen u nooit om uw klantnummer, login of wachtwoord. Te laat? Hebt u ondanks alles uw persoonlijke gegevens meegedeeld, verander dan zo snel mogelijk uw wachtwoord.
  • Antwoord nooit op een phishing-e-mail
    Antwoord niet aan de verzender van de e-mail.
    Te laat? Hebt u ondanks alles een phishing-e-mail beantwoord, verander dan zo snel mogelijk uw wachtwoord.
  • Klik nooit op een link in een phishing-e-mail
    Links in phishing-e-mails leiden vaak naar vervalste en frauduleuze websites.
    Te laat? Hebt u ondanks alles toch op een link in een phishing-e-mail geklikt, laat dan uw computer scannen door uw antivirussysteem en verander zo snel mogelijk uw wachtwoord.
  • Verwittig ons
    Stuur indien mogelijk een kopie van de e-mail naar ons adres abuse@proximus.com met behulp van de functie Doorsturen als bijlage.
    Verwittig ons met Skynet
    1. Selecteer de verdachte e-mail in uw Postvak In.
    2. Klik op Broncode van het bericht.
    3. Selecteer de volledige broncode van het bericht.
    4. Copy-paste de code in een nieuwe e-mail.
    5. Stuur het bericht naar abuse@proximus.com.
    Verwittig ons met Outlook
    1. Selecteer de verdachte e-mail in uw Postvak In.
    2. Klik daarna op Meer naast Doorsturen.
    3. Klik op Doorsturen als bijlage.
    4. Verzend het bericht naar abuse@proximus.com.

Heeft deze info u geholpen?


Meer

Forum

Geen antwoord gevonden? Vraag het onze community waar klanten en experts elkaar helpen.

Contacteer ons