Twee jaar VALORANT: hoe staat de FPS van Riot ervoor?

Nieuws | VALORANT vierde vorige week zijn tweede verjaardag. De FPS van Riot verscheen in juni 2020 op pc en moest CS:GO het vuur aan de schenen leggen. Maar is dat ook gelukt?

Door Pickx

Deel dit nieuws

Het is algemeen bekend dat ontwikkelaar Riot Games zich graag laat inspireren door andere games. League of Legends is gebaseerd op DOTA 2, Teamfight Tactics op de DOTA-mod Autochess, Legends of Runeterra op Hearthstone, enzovoort. In 2020 verscheen VALORANT, een antwoord op de hegemonie van Valve in het FPS-genre op pc.

Het is geen geheim dat VALORANT de mosterd haalt bij Counter-Strike: Global Offensive.  Een match wordt gespeeld in twee helften waarin je bommen (spikes in het universum van Riot) moet activeren of onschadelijk maken. Elk team heeft vijf spelers die hun wapens en uitrusting moeten kopen met geld, verdiend door rondes te winnen en frags te halen. 

Op het gebied van maps wilde Riot het wiel niet heruitvinden. De ontwikkelaar schakelde niemand minder dan Salvatore "Volcano" Garozzo in. De architect van de legendarische CS:GO-map Cache werd aangesteld als Senior Game Designer om de maps tot leven te brengen. Versie 1.0 van VALORANT verscheen met vijf maps, en sindsdien werden er nog eens drie aan het spel toegevoegd.

Net zoals bij CS:GO draait het verdienmodel van VALORANT rond cosmetische skins. Je kan niet alleen je favoriete wapen een likje verf geven, je kan er ook sleutelhangers aanhangen en speciale graffiti vrijspelen. Opvallend is dat er geen loot boxes in het spel zitten. Spelers kunnen skins rechtstreeks kopen in de in-game shop of ze ontgrendelen met een Battle Pass.

Tactische FPS met een twist

Riot probeerde wel zijn eigen draai te geven aan de gameplay van Counter-Strike. Zo eindigt een match na 13 in plaats van 16 rondes en kunnen spelers wapens kopen voor elkaar. De maps hebben elk een gimmick. Zo heeft Haven geen twee maar drie sites en bestaat Split uit twee lange gangen, zonder midden. Riot hecht ook veel waarde aan verticaliteit, met touwen en ziplines die gebruikt kunnen worden door de speler om zich snel te verplaatsen.

Het belangrijkste verschil ligt echter bij de Agents. Die hebben elk unieke vaardigheden, vergelijkbaar met League of Legends en Overwatch, om de wedstrijd naar hun hand te zetten. Dat is zonder twijfel het grootste verschil met het meer realistische CS:GO. Agents kunnen vliegen, een muur van ijs creëren, of drones besturen.

Het beheersen van zulke krachtige vaardigheden is essentieel om te slagen in VALORANT. En het is belangrijk om up to date te blijven. Terwijl het conservatieve Valve zelden grote updates uitbrengt, laat Riot regelmatig nieuwe Agents op de servers los. Het aantal personages groeide sinds de release van 11 naar 20. Zo wordt de meta regelmatig door elkaar geschud.

Die updates gaan vaak samen met nerfs voor Agents die te sterk geacht worden. Over het algemeen lijkt de community positief te reageren op die patches. Zo lokte een recente nerf van Jett heel wat lovende reacties uit. Niemand minder dan de Belgische speler ScreaM, een van de beste Jett-spelers ter wereld, liet via Twitter weten dat hij het volledig eens was met de beslissing van Riot.

Veelbelovende plannen voor esports

Op professioneel vlak staan er eveneens grote veranderingen op til. De voorbije twee jaar draaide de esport rond de VALORANT Champions Tour, een reeks regionale toernooien die culmineerde in het VALORANT Champions-toernooi. Erg vergelijkbaar met het Major-systeem van CS:GO, dus. Maar Riot kondigde eind april aan dat het dit systeem vanaf 2023 wil vervangen met regionale leagues.

Het toekomstige format is vergelijkbaar met het circuit van League of Legends. Een aantal geselecteerde teams krijgen een plaats in een van de drie regionale franchised leagues. “Teams die aan de selectiecriteria voldoen, krijgen financiële steun van Riot Games in de vorm van een jaarlijkse toelage en de exclusieve mogelijkheid om samen te werken aan unieke in-game activaties en producten,” aldus de aankondiging van Riot.

Net zoals bij League of Legends zullen zullen er wekelijks wedstrijden gespeeld worden tussen de verschillende teams, en moet een WK het hoogtepunt worden van het seizoen. Er zal ook een nieuwe in-game modus gelanceerd worden, “dat spelers na ranked play een nieuw doel geeft en geïntegreerd is in het esports-ecosysteem”. Riot is duidelijk ambitieus en lijkt op termijn het succes van League of Legends te willen evenaren.

Niet alle pro’s geloven in Riot

Ondanks deze veelbelovende plannen lijken niet alle pro’s te geloven in het project van Riot Games. Een aantal CS:GO-pro’s die in 2020 de overstap maakten naar VALORANT, zijn intussen teruggekeerd naar de FPS van Valve. Na een periode bij 100 Thieves maakte nitr0 begin dit jaar zijn comeback als IGL van Team Liquid. Ook automatic en NBK keerden terug naar hun roots.

Dat is ongetwijfeld te wijten aan nostalgie voor het spel. Counter-Strike bestaat immers al meer dan 20 jaar. Maar het prijzengeld zal eveneens een rol spelen. Riot Games organiseert alle competities zelf, terwijl Valve het organiseren overlaat aan bedrijven als ESL, BLAST en PGL. Dat betekent dat er per jaar veel meer CS:GO-toernooien zijn dan op VALORANT, en er dus ook veel meer prijzengeld te verdienen is

Uiteraard geldt dit niet voor alle ex-CS:GO spelers (denk maar aan het succes van ScreaM en Nivera bij Team Liquid), maar de kans is reëel dat er de komende jaren nog VALORANT-pro’s de overstap zullen maken. De recentste Major in Antwerpen, het grootste indoor esportsevenement ooit, bewees immers dat er nog steeds veel interesse is in de titel. 

Groeiende kijkcijfers

Riot laat graag weten dat VALORANT de snelst groeiende esport van de voorbije jaren is. Het voorlopige record van 1 089 068 kijkers werd behaald tijdens de grote finale van VALORANT Champions tussen Acend en Gambit. Indrukwekkende statistieken voor een spel uit 2020. Er werd toen gespeeld voor een hoofdprijs van 350 000 dollar, die naar Acend ging.

Maar er zijn wel enkele kanttekeningen te plaatsen bij die cijfers. Het record komt bijvoorbeeld niet in de buurt van dat van CS:GO, meer dan 2,5 miljoen kijkers tijdens de PGL Major in Stockholm. Ook qua prijzengeld bood VALORANT Champions voorlopig maar de helft van een Major aan. Daarbij komt dat VALORANT-spelers met Twitch drops extra aangemoedigd worden om de streams op te zetten, wat de kijkcijfers artificieel zou kunnen verhogen. Dat is niet het geval bij CS:GO. 

Ook de professionele VALORANT-streamer Saiven is overwegend positief over de richting die de FPS uitgaat: “??Het spel evolueert voortdurend op een goede manier, Riot Games luistert naar zijn community en reageert doorgaans goed op feedback van spelers. Toegegeven, ik denk dat er nog werk is aan de balans tussen de Agents, maar ik denk dat het belangrijkste al gebeurt  is en dat het spel momenteel goed in elkaar zit,” vertelde hij aan Proximus Esport.

Toch kaartte de Belgische content creator van Sector One nog enkele werkpunten aan. “Als ik op dit moment een negatief punt zou moeten geven, ook al is het spel nog jong, dan is dat het gebrek aan maps. Er zijn te weinig maps en naar mijn bescheiden mening zijn de laatst uitgebrachte maps (Breeze en Fracture) echt herwerkt moeten worden.”

Het is duidelijk dat VALORANT de voorbije twee jaar in een goede richting geëvolueerd is. En Riot Games lijkt niet van plan om het hierbij te laten. Zo werd onlangs een gerucht ontdekt dat de ontwikkelaar werkt aan een 1v1 modus, en de plannen in verband met het professionele circuit ogen veelbelovend. Maar de tijd vliegt in de esportswereld, en het staat allesbehalve vast dat VALORANT zal blijven groeien. Om ervoor te zorgen dat de tactische FPS een mooie toekomst tegemoet gaat, mag de ontwikkelaar dus niet op zijn lauweren rusten.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top