Veelgestelde vragen over mobiele abonnementen

    Mobiel klant worden

    Je hebt beslist om van operator te veranderen? Super! Het gaat heel eenvoudig om klant te worden: wij zorgen voor alles!

    • Online
      Volg deze stappen:
      • Voeg je gsm-abonnement of je pack aan het winkelmandje toe.
      • Kies 'nieuwe klant' en voer je gegevens in.
      • Geef je operator op (voor internet, vaste lijn of gsm).
      • Vermeldt het als je je huidige nummer wenst te behouden.
    • In de shop: ga langs in de dichtstbijzijnde Proximus Shop.

    Geen probleem: wij zorgen voor de overdracht van je nummer!

    1. Eens je een mobiel abonnement online hebt besteld kom je in de productconfiguratie.
    2. Kies je huidige operator uit de lijst en geef het gsm-nummer in dat je wil overdragen.
    3. Dan moet je enkel je klantennummer bij je huidige operator meegeven. Als je een prepaid abonnement hebt moet je ook het simkaartnummer meegeven.

    Selecteer het abonnement dat bij je past en klik op 'In mandje'. Je resterende belkrediet van je herlaadkaart wordt automatisch afgetrokken van je eerste factuur.

    De overdracht van je nummer is helemaal gratis. Je hoeft bij je bestelling enkel aan te geven dat je je nummer wilt behouden. Wij doen de rest.

    Of je klant bent van Proximus of van een andere operator maakt niet uit: je kunt blijven bellen en sms'en terwijl wij de overdracht uitvoeren.

    1. Kies je gsm-abonnement
      Het enige wat je bij de hand moet houden bij je bestelling zijn je klant- en simkaartnummer bij je huidige gsm-operator. Heb je een prepaid abonnement, dan heb je je simkaartnummer nodig.
    2. Wij zorgen voor alles
      Zodra de online bestelling is afgerond, nemen we contact op met je huidige operator om je contract op te zeggen en zetten we je nummer over naar Proximus. We zorgen ervoor dat je gsm-nummer hetzelfde blijft. Dit duurt maximaal 3 werkdagen. In tussentijd ontvang je je Proximus-simkaart.
    3. Sit back and relax
      Van zodra alles gefixt is, krijg je een sms'je dat je abonnement ready to go is. Wanneer je huidige netwerk niet meer beschikbaar is, kan je je simkaart vervangen en na maximaal 30 minuten kan je beginnen met bellen, surfen, sms'en... zoals gewoonlijk.

    Als je een abonnement met smartphone online bestelt dan wordt je nieuwe toestel gratis thuis geleverd. Je kunt de leveringsdatum kiezen op het ogenblik dat je bestelt.

    Heb je nu al een mobiel Proximus-abonnement? Dan moet je geen nieuwe simkaart hebben. Binnen enkele uren na je aankoop krijg je een activatiesms en dan ben je ready to go!

    En heb je momenteel een prepaidkaart of een simkaart bij een ander? Geen stress, wij fixen alles en je ontvangt zo snel mogelijk een nieuwe simkaart met de post of in een Proximus Shop vlakbij. Gevolgd door een activatiesms. Overstappen is eenvoudig!

    Al klant?

    Volg deze eenvoudige stappen:

    1. Eens je een gsm-abonnement hebt besteld, log in op MyProximus.
    2. Kies 'Proximus' in de operator-lijst en het gsm-nummer dat je wil overdragen.
    3. Voor elk nummer dat je wil overdragen moet je het simkaartnummer ook meegeven, hou dit dus zeker bij de hand.

    Opgelet, je kan enkel een gsm-nummer behouden als dit niet gekoppeld is aan een smartphone.

    Heb je al ingetekend op een smartphone met abonnement of geniet je momenteel van een pack, een promotie of een bijkomende optie?

    Contacteer ons via chat of stap een winkel binnen en wij zullen je verder helpen met deze aanpassing.

    Geen probleem, je kan je abonnement eenvoudig wijzigen via MyProximus. Geen enkele verplichting, je kan op elk moment van gedachten veranderen. En het is gratis

    Heb je nu al een mobiel Proximus-abonnement? Dan moet je geen nieuwe simkaart hebben. Binnen de paar uur na je aankoop krijg je een activatiesmsje en dan ben je ready to go!

    Nog geen Proximus mobiel abonnement? Je ontvangt je nieuwe simkaart per post. Deze is actief en klaar voor gebruik. Het enige wat je hoeft te doen is de simkaart in je telefoon te plaatsen en verbinding maken.

    Je kan je tariefplan eenvoudig en gratis wijzigen. Zonder verplichtingen, je kan op elk moment weer van gedachten veranderen.

    Tuurlijk! We doen de switch zonder enige extra kosten.

    • Op MyProximus app: in je pack, voeg gewoon een mobiel abonnement toe.
      Heb je de app nog niet? Download nu de MyProximus app
    • Op de site: ga naar de mobiele pagina. Na het inloggen kan je het abonnement van je keuze aan je pack toevoegen door op "Bestel nu" te klikken.

    Je kunt je verbruik op elk moment volgen op onze MyProximus-app en we sturen je een sms om je te verwittigen vooraleer je jouw volume overschrijdt. Zo vermijd je onaangename verrassingen wanneer je je factuur ontvangt.

    Als je mobiel internetvolume vaak ontoereikend is, raden we je aan te kiezen voor een hoger mobiel abonnement, of een mobiel abonnement in een pack, zodat je van nog meer voordelen kan genieten.

    Als je tijdelijk extra surfvolume nodig hebt en je je huidige gsm-abonnement wenst te behouden, activeer dan een van de Data opties. Op MyProximus kan je van 500 MB tot 2,5 GB extra toevoegen.

    Indien je problemen ondervindt met mobiel surfen kan je je gsm heel gemakkelijk configureren met onze online tool.

    Mobiele abonnementen

    De gsm-abonnementen en zijn voordelen (bellen, sms’en en mobiele data) zijn geldig in België en onderweg binnen de EU. Dit geldt ook voor Noorwegen, Liechtenstein en IJsland, maar ook voor Andorra, Gibraltar, Monaco en het Verenigd Koninkrijk. Er zijn daar ook geen roamingkosten.

    Lijst van landen waar je je nationale abonnement kunt gebruiken om te bellen, sms'en en surfen: Åland-eilanden (Finland), Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Frans-Guyana, Gibraltar, Griekenland, Guadeloupe (Franse Antillen), Hongarije, Ierland, Italië (het Vaticaan inbergrepen), Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Martinique (Franse Antillen), Mayotte, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Réunion, Roemenië, Saint-Barthélemy (Franse Antillen), Sint-Maarten (Franse Antillen), Slovakije, Slovenië, Spanje, Tsjechische Republiek en Zweden + Verenigd Koninkrijk, IJsland, Liechtenstein, Noorwegen.

    Ben je niet zo’n krak in aardrijkskunde? Zoek dan effe de EU-landen op voor je vertrekt. Je zou kunnen denken dat Zwitserland deel uitmaakt van de EU, maar dat is niet zo.

    Buiten de EU zijn ook GB, SMS en belminuten niet geldig. Je moet dan betalen voor elke MB, belminuut of sms. De exacte prijzen verschillen van land tot land.

    Check ze op onze site

    Met Mobile Unlimited of Mobile Flex Unlimited (in een Flex-pack), heb je:
    In België: 300 GB op volle snelheid via onze 4G, 4G+ & 5G-netwerken. Boven de 300 GB blijft het surfen onbeperkt aan verminderde snelheid (max 512 Kbps).
    In de rest van de Europese Unie: vanaf 62 GB per maand. Boven deze 62 GB kant je nog steeds surfen tegen maximale snelheid, maar betaal je een kleine toeslag (0,0021 €/MB).

    Je beschikt over maximaal 500 sms'en per dag. Wanneer je dit aantal hebt bereikt, zullen je sms'en geblokkeerd worden tot middernacht. De volgende dag kan je gewoon weer opnieuw sms'en versturen. Heb je geen idee hoeveel sms'en je verstuurt per dag? Geen nood, je zal een waarschuwing krijgen wanneer je 400 sms'en hebt verstuurd en je krijgt opnieuw een sms'je wanneer je de limiet van 500 sms'en hebt bereikt. Eén SMS bestaat uit 160 karakters.

    Mobiele abonnementen met smartphone

    Stapte je recent in een contract met gecombineerd abonnement + smartphone? Dan kan je zonder problemen overschakelen. Je betaalt dan je abonnement, plus de DataPhone optie die je nu ook betaalt.

    Heb je al veel langer zo’n contract met smartphone? Dan moet je even de kleine lettertjes nalezen. Je kan je contract namelijk niet zomaar stoppen en zal dus opzegkosten moeten betalen. 

    Ik wil meer weten over de wijzigingsvoorwaarden

    Als je een abonnement met smartphone online bestelt dan wordt je nieuwe toestel gratis thuis geleverd. Je kunt de leveringsdatum kiezen op het ogenblik dat je bestelt.

    Promoties en tarieven

    De promotie is enkel beschikbaar voor een nieuw mobiel abonnement. Je betaal een promotieprijs voor de duur van de specifieke promotie (bijvoorbeeld de eerste 6 maanden). Na deze eerste maanden betaal je de volledige prijs van het gekozen abonnement.

    In het algemeen zijn promoties niet cumuleerbaar met andere lopende promoties of het gezamenlijk aanbod van een smartphone met abonnementen en zijn enkel beschikbaar voor een nieuwe mobiel abonnement.

    De webpromo is niet geldig met de reservering van een toestel via Click&Collect in een Proximus Shop.

    Bekijk de roaming- en internationale tarieven van je gsm-abonnement wanneer je in het buitenland bent of wanneer je naar het buitenland belt.

    FullControl abonnementen

    Met een "klassiek" mobiel abonnement kun je in alle vrijheid bellen, sms'en en surfen in België en in de Europese Unie. Verbruik je meer dan in je abonnement opgenomen is of reis je buiten de EU, dan heb je de mogelijkheid om je maandelijkse bundel te overschrijden. Je wordt dan gefactureerd tegen het tarief dat geldt buiten de bundel. Je kan je verbruik volgen via MyProximus en via sms-meldingen.

    Met onze FullControl gsm-abonnementen, overschrijd je nooit je maandelijkse budget: alle consumptie die niet in je bundel is inbegrepen wordt geblokkeerd. Je kan wel onbeperkt blijven bellen en sms’en. Geen verrassingen meer op je factuur! Perfect om binnen je budget te blijven (voor jou, de kinderen of de tieners).

    Met deze oplossing vermijd je extra bijkomende kosten op diensten zoals speciale telefoonnummers (0900,…), internationale telefoongesprekken, roaming (buiten EU) en diensten van derden. 

    Ontdek onze FullControl gsm-abonnementen.

    Ontdek onze FullControl gsm-abonnementen.
    Eens je een FullControl-abonnement hebt besteld, log in op MyProximus. Kies ‘Proximus’ in de operator-lijst en het gsm-nummer dat je wil overdragen. Voor elk nummer dat je wil overdragen moet je het simkaartnummer ook meegeven, hou dit dus zeker bij de hand. Opgelet, je kan enkel een gsm-nummer behouden als dit niet gekoppeld is aan een smartphone.

    Heb je al ingetekend op een smartphone met abonnement of geniet je van een pack, een promotie of een bijkomende optie? Contacteer ons via chat of stap een winkel binnen en wij zullen je verder helpen met deze aanpassing.

    Geen paniek, je kan herladen wanneer nodig! Zodra je bundel is opgebruikt kan je niet meer bellen en surfen, maar nog wel gebruikmaken van onbeperkt sms'en. Je vindt dat je meer nodig hebt? Of je moet kunnen bellen vanuit het buitenland? Herlaad gewoon je abonnement online!

    eSIM, de digitale SIM-kaart

    De eSim of embedded SIM is een SIM kaart die in de smartphone is ingebouwd en exact dezelfde functies biedt als de bekende fysieke SIM kaart. Met eSIM hoef je geen fysieke SIM kaart te plaatsen en kun je deze virtuele SIM binnen enkele seconden activeren.

    Om je eSIM te kunnen gebruiken en binnen een paar uur van je nieuwe abonnement te kunnen genieten, heb je een activeringscode of een QR-code nodig. Je kan deze code ontvangen hebben via MyProximus-app of web bij je bestelling, per mail of van een verkoper.

    Vind de hele procedure om je eSIM te activeren

    Een eSIM kan alleen worden gebruikt met compatibele smartphones en tablets. Op dit moment ondersteunen wij geen eSIM op smartwatch.

    Controleer of je apparaat compatibel is

    Ja, dat kan, zolang je telefoon de combinatie van een dual sim met een eSIM ondersteunt. Je kan meerdere eSIM-profielen instellen, maar in de meeste gevallen maar 1 profiel gebruiken (bij sommige nieuwe smartphones al wel 2). Een eSIM-profiel en het fysieke simkaartnummer kan je tegelijk gebruiken.

    Ja, je kunt je fysieke simkaart omruilen voor een eSIM, maar het is nog niet mogelijk om dit online te doen. Je kunt langskomen in een van onze winkels of bellen met onze klantenservice om een omwisseling aan te vragen.

    In het buitenland

    Mobiel abonnement aan een pack toevoegen

    Al Proximus klant

    Proximus klant worden

    Abonnement veranderen

    eSIM, digitale SIM-kaart

    Favoriete apps

    FullControl abonnement

    Telefoonnummer behouden

    Meer data

    Tarieven buiten de bundel

    Promoties

    Abonnement met smartphone

    Operator veranderen

    Onbeperkte data

    Onbeperkt sms'en

    Hulp nodig?

    Vragen over ons aanbod?

    Een expert staat voor u klaar